Taustaksi kerrottakoon että Espanjassa DGT:n (liikenneministeriö) Pere Navarra on aikas samoilla linjoilla automaattisakotuskolleegansa Heikki Sepän kanssa. Uutiset liikenneturvallisuudessa ovat sen mukaisia:
Autoilujärjestö RACE on huolissaan kehityksestä jossa kaikki vastuu turvallisuudesta kasataan kuljettajien hartioille (ei tehdä parannuksia liikenteen infrastruktuuriin):
http://www.elmundo.es/elmundomotor/2006/04/17/seguridad/1145294267.html
Lisää automaattisakotusta, varsinkin tieosuuksille, joilla ei ole tapahtunut kuolettavia onnettomuuksia:
http://www.elmundo.es/elmundomotor/2006/04/19/seguridad/1145428709.html
Tästä huolimatta kuolonuhrit vain lisääntyvät:
http://www.elmundo.es/elmundomotor/2006/05/03/seguridad/1146651111.html
Kovin samanlaista on kehitys kuin meillä, kameroita lisätään mutta onnettomuudet eivät vähene. Voisiko tästä oppia jotakin? Pitäisikö kenties panostaa liikenneympäristön turvallisuuteen ja laadukkaaseen (inhimilliseen) valvontaan rahakoneiden sijaan? Mutta kun se on niin paljon vaikeampaa ja tylsempää kuin maamme pömpelittäminen.
On Navarran aikana hyväkin ehdotus tehty. Yli 60 km/n ylinopeudella ajaville vankilatuomio. Ei mahdollisuutta sakkoon jota ei kuitenkaan makseta kuten meillä (kun autovarkaita ja narkkaita täytyy "ymmärtää"), vaan suoraan linnaan. Tosin oikeusturvan kannalta ei ole suotavaa, että moinen passitus tulisi tunnetusti epäluotettavan kameran havainnosta, vaan pelkästään inhimillisen liikennevalvonnan havaintona (jossa on se inhimillinen suodatin tukemassa havainnoillaan, että syytetty ajoi 80 km/h sijasta 140 km/h).
Sitten loppukevennys, Fernando Alonso uskoo onnettomuuksien syyn löytyvän keskittymisen puutteesta, ei niinkään nopeudesta. Vaikka kertookin, että hänellä ei ole vakioautolla yhtään mihinkään kiire, kun adrenaliini purkautuu yksipaikkaisen ratissa.
http://www.elmundo.es/elmundomotor/2006/05/10/seguridad/1147281148.html
Oikeassahan Fernando on tuon keskittymisen kanssa. Vaikka hän ei sitä sano, niin esimerkiksi kaikki se mikä menee kameroiden ja nopeusmittarin fanaattiseen tuijottamiseen on pois olennaisen eli muun liikenteen seuraamisesta. Eipä ole kauaa kun englantilaiselta autoilijalta jäi mummo huomaamatta, kun hän kuulustelujen mukaan oli keskittynyt kameraan ja miettimään nopeusrajoitusta. Niin, mummo jäi alle ja kuoli.
No mikä se Heikki Sepän linja on? Kerro!
Räjähdysmäinen automaattivalvonnan ja -sakotuksen lisääminen. Uusimpina kameroiden kommunikaatiolla toteutettava jatkuva ajoneuvon seuranta, matka-aikamittaukset, turvavälien valvonta elektronisesti, ajoneuvon tunnistamisen helpottaminen (sähköinen tunniste), automaatio järjestelmien välillä esim. Vastaantulevan partioauton laitteisto skannaa kaikkien kilvet lennossa ja tarkistaa vaikkapa ajoneuvoveron maksamisen...
Taannoisessa haastattelussa kertoi, että pääosa valvonnasta tulee olemaan teknistä valvontaa, muu valvonta vain täydentää sitä
Joo, ja taannoisessa haastattelussa kertoi myös syvään huokaisten, että uusia virkoja ei saa -> täytyy kehittää automaattista valvontaa.
Tuohon on kaiketi tienkäyttäjilläkin sanansa sanottavana? Vaikkapa vaatimalla poliisin henkilöresurssien parantamista, satsaamista inhimilliseen valvontaan ja kieltäytymällä painokkaasti teknisestä valvonnasta. Eduskuntavaalit tulossa!
Tuohon on kaiketi tienkäyttäjilläkin sanansa sanottavana? Vaikkapa vaatimalla poliisin henkilöresurssien parantamista, satsaamista inhimilliseen valvontaan ja kieltäytymällä painokkaasti teknisestä valvonnasta. Eduskuntavaalit tulossa!
Joo, vaikutuskanavat ovat olemassa ja jos tarmoa riittää niin siitä vaan.
Säännöt hyväksyvälle ja niiden mukaan ajavalle vaikuttamaan lähtemisessä ei ole mitään järkeä - ainakaan nykytilanteessa.
Sakkoja ei tule ja odotettavissa on liikenteen muuttuminen turvallisempaan ja sujuvampaan suuntaan.
Jos näyttää siltä, että liikenneympäristön kehittäminen lopetetaan, kunnossapito unohdetaan tai inhimillinen valvonta lopetetaan täysin, niin sitten täytyy harkita vaikuttamaan lähtemistä.
Teknistä valvontaa ei kannata vastustaa periaattellisista syistä - se on järkevää valvontaresurssien käytön tehostamista.
Onko tuo Heikki Seppä tosissaan noissa lausunnoissaan? Voitte varmaan kuvitella, mitä tuo tekee yksityisyydensuojalle. #&%£$!* se jollekin poliisisedälle kuuluu missä minä ajan ja milloin! Ollaanko tänne perustamassa suomen liikenne-Gestapoa vai? Pistää todella vihaksi tuollaiset ehdotukset.
-3200 GT-
Lainaus: Eipä ole kauaa kun englantilaiselta autoilijalta jäi mummo huomaamatta, kun hän kuulustelujen mukaan oli keskittynyt kameraan ja miettimään nopeusrajoitusta. Niin, mummo jäi alle ja kuoli.
Hyvä ettei tuo mies sentään syyllistynyt mihinkään vakavampaan kuten esim. ylinopeuteen!