Miksei teitä valaista?

0 kommenttia

On kyllä varsin käsittämätön tosiasia, että maastamme löytyy vielä 2000 - luvulla valaisemattomia pikiteitä. Eilenkin ajelin Järvenpään ja Keravan väliä Vanhaa Lahdentietä. Ei ollut tuikun tuikkua.

Kun vettä vihmoo syksyisessä pimeydessä, ei näkyvyys kovin ihmeellinen ole auton oman valaistuksen turvin, on kuin hiilisäkissä ajaisi. Heti kun tullaan valaistulle osuudelle huomaa eron selkeästi, näkee jo jalankulkijatkin, tien reunat ja tietäkin vähän eteenpäin.

On rikollista, ettei yhteiskunta ole huolehtinut valaisusta. Luulisi, että suomalaisen autoilijan maksamilla veroilla voidaan maamme jokainen tienpätkä valaista katuvaloilla 3 senttimetrin välein, jos ei nyt kullatuin, niin hopeoiduin tolpin ainakin.

Mutta ei. Sen sijaan koko vastuu pimeästä tiestä sysätään tien viattomalle käyttäjälle: pudotetaan ajonopeuksia, vaaditaan katsastuksia autoihin, on turvavyöpakkoa, handsfreepakkoa, renkaanuran minimisyvyyttä ja vaikka minkälaista turhanpäiväistä valistusta, mutta tienpitäjä itse ei ota ensimmäistäkään askelta kohti liikenneturvallisuutta! Lisäksi valtio pakottaa sadattuhannet ihmiset ajamaan 20 vuotta vanhoilla rotteloilla, jotka tappavat omistajansa jo melkein jäniksen päälle ajamisesta.

Pitäisi haastaa oikeuteen tienpitäjä kun onnettomuus sattuu. Sivistysmaassa eivät uskaltaisi pitää teitä pimeänä. Asia on sitäkin oudoksuttavampi, että Suomaassamme pimeys laskeutuu jo alkuiltapäivästä monena kuukautena vuodesta. Muualla maailmassa niillä on tie valaistu vaikka niillä paistaa aurinko samalla kun Jukolan Jussi kiroaa pimeitä metsätaipaleita.

Ja hirviäkin on nykyisin niin kirotusti! Tiet ovat kuin pujottelurinteitä että pääsee hirvien välistä suhahtamaan. Miksei näitä typeriä luontokappaleita ammuta lihoiksi? Ammutaan vaikka 100 000 hirveä heti. Saadaan lihaa miljoonia kiloja. Jaetaan vaikka kansalle ilmaiseksi. Saisivat Suomenkin nälkäiset kerrankin proteiinia eikä aina vain pastaa ja muita hiilihydraatteja, joista tulee vain sokeritauti.

  
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit