Voiko kukaan koskaan missään olosuhteissa ajaa yleisellä tiellä turvallisesti nopeammin kuin suurinta sallittua nopeutta? Ja jos voi, niin mitä haittaa siitä on?
Mitä tulee sanoihin "kukaan koskaan" niin hälytysajoneuvojen kuljettajat, tulli, poliisit etc ajavat tilanteiden mukaan jopa ylinopeuttakin ja enimmäkseen laillisesti - luulisin ainakin. Minä en ainakaan meinaa mitenkään puuttua heidän tekemisiinsä taikka riskinottoihinsa. Semmoinen käsitys minulla kuitenkin on, että kuvittelen noille kuskeille annetun nopean ajon koulutusta sekä teoriassa että käytännössä ja tuo koulutus ainakin suurimmalta osalta meiltä muilta puuttuu kokonaan.
Tuo turvallisen ja turvattoman välinen ero ei ole mitenkään itsestään selvä asia.
Kun ajan yöllä vaikka 120km/h ihan laillisesti ja sitten poksautan johonkin hirveen, peuraan tai johonkin vastaavaan ja aivan yllätyksenä itselleni. Oliko tuo absoluuttisesti ottaen turvallista. Ei varmaankaan, mutta ihan kaikkeen ei voi varautua - vai voiko? Joskus sitä kuollaan kumminkin. Tietenkin esim. yöllä ajettaessa näkyvyys ei varmaankaan edellytä ihan oikeasti 120km/h vaikka se ehkä laillista(?) voitaisiin kuvitella olevan. Vaan ei pitäisi ajella 120km/h, jos ei kerran näe ja sitähän lakikin koettaa toitottaa.
Kuten yllä olevasta voi huomata, niin asiat riippuvat tilanteista. Ajelenhan minäkin mp:llä yli 200km/h radalla. Onko se sitten turvallista. Ei varmaankaan. Sieltä kuitenkin puuttuvat ne muut, joita erityisesti vaarantaisin. Olosuhteetkin ovat täysin erilaiset etc. Myönnän tietenkin, että riskit ovat olemassa vaikka pieninä virheinä, jos ei muuten ja jälki voi ollaa pahaakin, jos sikseen tulee.
Se mikä minua normaalissa liikenteessä eniten jurputtaa nopeuksien suhteen, on se, kun tavallisessa liikenteessä on seassa vaikka minkälaista kulkijaa, jotka eivät ihan oikeasti ole mitenkään selvillä mitä ympärillä tapahtuu ja silti jotkut ajavat siellä tavan takaa kovaa muiden seassa, eivätkä ole lainkaan ajatelleet, että juuri niiden muiden vuoksi - siis mitä ne muut saattavat yllättäen tehdä - homma muuttuu vaaralliseksi - ei siis suoraan siksi mitä itse tekee, vaan siksi, että yhteispeli muiden kanssa ei suju. Vilkkujakin päitäisi ihan oikeasti käyttää huomattavan ajoissa eikä vasta viime tipassa. Esimerkkinä arvaamattomuudesta voin mainita, kun Sörnäisten rantatiellä pari kaveria kisasi ja tien loppupäässä taksi kurvasi eteen ja POKS .. kyytiläiseltä henki pois. Oikeus totesi, että taksikuski ei voinut mitenkään kohtuudella arvata, että jotkut voivat ajaa NOIN kovaa ja teki siksi virhe arvioinnin ja kääntyi eteen.
Kovaa(?) ajettaessa ohitusten tarve kasvaa. Tuosta seuraa muun liikenteen seassa aivan taatusti ongelmia - vaikka ei kaikkialla, niin monin paikoin kylläkin. Itsellenikin on käynyt mp:llä ajellessani, että takaa on kuin varkain (yllätyksenä ) tullut joku aivan todella kovaa ihan tavallisella maantiellä. Se on mennyt läheltä ohi ja äänikin on tullut vasta aivan kohdalla. Olen muutamaan otteeseen pelästynyt aivan käsittämättömästi, kun sellainen vauhti ei normaalilla tiellä ole mitenkään odotettavissa vaikka mielestäni lähes kaiken aikaa katselen peilejäni. Ihme, että en ole ajanut ojaan ja uskon, että monet autoilijat ovat kokeneet aivan samoin. Vaikka itsekin radoilla vedätän ihan kovaa, niin siltikään en katso mitenkään asialliseksi sitä, että sitä harrastetaan normaaleilla teillä.
Sanoisin, että normaalissa liikenteessä arvattavuus elikkä ennakoiminen on erittäin oleellinen osa turvallisuutta. Kun nopeudet ovat kohtuulliset, niin turvallisuus on edes jotenkin hallinnassa. En ole koko aikana maininnut mikä merkitys olisikaan sillä, että ajetaanko 50km/h alueella 51km/h tai jotain muuta. Tuo ei ole mielestäni oleellista, mutta mitä iloa ihan oikeasti on ajaa "hieman" yli ja varsinkin, kun sillä ei käytännössä voita yhtään mitään? En väitä, että sinä ajat kovaa, mutta kovasti ihmettelen, että mistä sellaisia ajatuksia on osalle porukoita tullut, että pitäisi ajaa mahdollisimman kovaa lähes kaikkialla. Todella erikoista.
Meille kaikille liikennesäännöt ovat ihan samat, mutta mieti ihan itse miten on parasta toimia. Osa miettii vasta sitten, kun kortti on hyllyllä - jos silloinkaan.
PS.
Jos haluat ihan oikeasti kokeilla mitä rassi kulkee, niin mene radalle .. ei se nyt niiiiin kallista kuitenkaan ole. Kyllä siellä hiki tulee ja on se ihan kivaakin.
Jos haluat ihan oikeasti kokeilla mitä rassi kulkee, niin mene radalle .. ei se nyt niiiiin kallista kuitenkaan ole. Kyllä siellä hiki tulee ja on se ihan kivaakin.
usein kaahareita kehotetaan menemään radalle ''päästelemään paineita'' jne, jotta ei sitten tavallisen liikenteen seassa tarvitse sekoilla.
olen tehnyt kuitenkin sellaisen havainnon, että ei sillä yleensä ole minkäänlaista merkitystä onko henkilö käynyt testaamassa autoaan radalla tai ajanut kilpaa laillisesti, joidenkin vain on pakko kaahailla.
Hyvänä esimerkkinä muuten on monet huippuammattikuskit; saavat aivan takuulla vauhtia ja vaarallisia tilanteita ammatissaan/harrastuksessaan, mutta tämän tästä narahtavat huomattavista kaahailuista siviililiikenteessä.
Sillä ei ole mitään väliä onko vetänyt radalla autollaan rajoittajalle asti vai ei, syy kaahaamiseen on yleensä kiire.
Aika on rahaa, ja aikaa on rajatusti.
Ajaminenkin on monen mielestä tylsää pakkopullaa -joten on luonnollista että kun ajetaan kovempaa, ''ajaminen saadaan nopeammin valmiiksi'', ja voidaan tehdä jotain mukavampaa -loogista, näinhän mukavuudenhaluinen ihminen toimii.
Toinen havaintoni kaahailuun on, että nykyautoilla rajoitusten mukaan ajo vaatii huomattavan paljon keskittymistä ja itsekuria.
Ihan tavalliset perusautotkin ovat sen verran tehokkaita/herkkiä kulkemaan, hiljaisia ja vakaita, että jos asiaan ei kiinnitä huomiota ajaa helposti paljon lujempaa kuin rajoitus. Mikään ei siis välttämättä autossa kerro että ''ajat vaarallisen kovaa''.
Luulen että monesti ylinopeuksissa on kyse myös siis väsyneenä tai huonosti keskittyneenä ajaminen ja mukavuudenhalu.
Tiedä sitten mikä aloittajan motiivi oli
EDIT: niin, kaikesta huolimatta minäkin suosittelen lämpimästi radalla ajoa tai jopa moottoriurheilua, mikäli mahdollista. Minuun se on paljonkin tehonnut, ei ole hirveästi tarvetta tehdä älyttömiä tempauksia tuolla muiden seassa, kun ne on kokeiltu kilparadalla. Kaippa se on henkilöstä kiinni, vähentääkö radalla ajo siviiliajojen vauhdinkäyttöä...
Voiko kukaan koskaan missään olosuhteissa ajaa yleisellä tiellä turvallisesti nopeammin kuin suurinta sallittua nopeutta? Ja jos voi, niin mitä haittaa siitä on?
Kysymyksenasettelusi on samaa tasoa kuin "Mitä iloa on turvavyöpakosta?" Omalta kohdaltani voin rehellisesti vastata ettei toistaiseksi yhtään mitään. Siltä en aio vastaisuudessakaan jättää sitä milloinkaan käyttämättä.
Eli "Voiko kukaan koskaan missään olosuhteissa ajaa yleisellä tiellä turvallisesti ilman turvavyötä? Ja jos voi, niin mitä haittaa siitä on?" Ei voi. Syynä on suurenneltu kuolemanvaara. Haittoja ei ole.
... ei sillä yleensä ole minkäänlaista merkitystä onko henkilö käynyt testaamassa autoaan radalla tai ajanut kilpaa laillisesti, joidenkin vain on pakko kaahailla.
Olet ihan oikeassa, mutta radalla on kuitenkin mahdollisuus oppia jotain kovaa ajamisesta ja onhan se ihan kivaakin. Karatekursseillakin painotetaan, että ei sitten saa hakata mummoja puistoissa, mutta hakkaa ne kuitenkin.
petos:
Tiedä sitten mikä aloittajan motiivi oli
Todennäköisesti hakea legaalisuutta ylinopeuksille.
petos:
Luulen että monesti ylinopeuksissa on kyse myös siis väsyneenä tai huonosti keskittyneenä ajaminen ja mukavuudenhalu.
Ylinopeuksien suhteen asiat ovat aina nimen omaan henkilöistä itsestänsä kiinni miten milloinkin toimivat.
Olet ihan oikeassa, mutta radalla on kuitenkin mahdollisuus oppia jotain kovaa ajamisesta ja onhan se ihan kivaakin. Karatekursseillakin painotetaan, että ei sitten saa hakata mummoja puistoissa, mutta hakkaa ne silti.
Jep. Lisäisin vielä että Radalla tai vastaavassa voi hyvin testata auton käytöstä suuressa nopeudessa tai ääritilanteessa, ja siitä on todella hyöty sitten siviili liikenteen eri tilanteissa.
monikohan on harrastanut autourheilua tai edes jollain tapaa kokeillut? tekisi todella hyvää monen kuskin ajotaidolle/kyvylle toimia yllättävässä tilanteessa!
monikohan on harrastanut autourheilua tai edes jollain tapaa kokeillut? tekisi todella hyvää monen kuskin ajotaidolle/kyvylle toimia yllättävässä tilanteessa!
en juurikaan tuijota nopeusrajoituksia vaan ajan aina olosuhteiden mukaan turvalliseksi määrittelemääni nopeutta, joskus se on enemmän ja joskus vähemmän. hyvissä oloissa keskimäärin 5-20kmh yli, huonoissa n. nopeusrajoitusten mukaan.
Varmaankin voisi, mutta miksi pitäisi?
Mitä tulee sanoihin "kukaan koskaan" niin hälytysajoneuvojen kuljettajat, tulli, poliisit etc ajavat tilanteiden mukaan jopa ylinopeuttakin ja enimmäkseen laillisesti - luulisin ainakin. Minä en ainakaan meinaa mitenkään puuttua heidän tekemisiinsä taikka riskinottoihinsa. Semmoinen käsitys minulla kuitenkin on, että kuvittelen noille kuskeille annetun nopean ajon koulutusta sekä teoriassa että käytännössä ja tuo koulutus ainakin suurimmalta osalta meiltä muilta puuttuu kokonaan.
Tuo turvallisen ja turvattoman välinen ero ei ole mitenkään itsestään selvä asia.
Kun ajan yöllä vaikka 120km/h ihan laillisesti ja sitten poksautan johonkin hirveen, peuraan tai johonkin vastaavaan ja aivan yllätyksenä itselleni. Oliko tuo absoluuttisesti ottaen turvallista. Ei varmaankaan, mutta ihan kaikkeen ei voi varautua - vai voiko? Joskus sitä kuollaan kumminkin. Tietenkin esim. yöllä ajettaessa näkyvyys ei varmaankaan edellytä ihan oikeasti 120km/h vaikka se ehkä laillista(?) voitaisiin kuvitella olevan. Vaan ei pitäisi ajella 120km/h, jos ei kerran näe ja sitähän lakikin koettaa toitottaa.
Kuten yllä olevasta voi huomata, niin asiat riippuvat tilanteista. Ajelenhan minäkin mp:llä yli 200km/h radalla. Onko se sitten turvallista. Ei varmaankaan. Sieltä kuitenkin puuttuvat ne muut, joita erityisesti vaarantaisin. Olosuhteetkin ovat täysin erilaiset etc. Myönnän tietenkin, että riskit ovat olemassa vaikka pieninä virheinä, jos ei muuten ja jälki voi ollaa pahaakin, jos sikseen tulee.
Se mikä minua normaalissa liikenteessä eniten jurputtaa nopeuksien suhteen, on se, kun tavallisessa liikenteessä on seassa vaikka minkälaista kulkijaa, jotka eivät ihan oikeasti ole mitenkään selvillä mitä ympärillä tapahtuu ja silti jotkut ajavat siellä tavan takaa kovaa muiden seassa, eivätkä ole lainkaan ajatelleet, että juuri niiden muiden vuoksi - siis mitä ne muut saattavat yllättäen tehdä - homma muuttuu vaaralliseksi - ei siis suoraan siksi mitä itse tekee, vaan siksi, että yhteispeli muiden kanssa ei suju. Vilkkujakin päitäisi ihan oikeasti käyttää huomattavan ajoissa eikä vasta viime tipassa. Esimerkkinä arvaamattomuudesta voin mainita, kun Sörnäisten rantatiellä pari kaveria kisasi ja tien loppupäässä taksi kurvasi eteen ja POKS .. kyytiläiseltä henki pois. Oikeus totesi, että taksikuski ei voinut mitenkään kohtuudella arvata, että jotkut voivat ajaa NOIN kovaa ja teki siksi virhe arvioinnin ja kääntyi eteen.
Kovaa(?) ajettaessa ohitusten tarve kasvaa. Tuosta seuraa muun liikenteen seassa aivan taatusti ongelmia - vaikka ei kaikkialla, niin monin paikoin kylläkin. Itsellenikin on käynyt mp:llä ajellessani, että takaa on kuin varkain (yllätyksenä ) tullut joku aivan todella kovaa ihan tavallisella maantiellä. Se on mennyt läheltä ohi ja äänikin on tullut vasta aivan kohdalla. Olen muutamaan otteeseen pelästynyt aivan käsittämättömästi, kun sellainen vauhti ei normaalilla tiellä ole mitenkään odotettavissa vaikka mielestäni lähes kaiken aikaa katselen peilejäni. Ihme, että en ole ajanut ojaan ja uskon, että monet autoilijat ovat kokeneet aivan samoin. Vaikka itsekin radoilla vedätän ihan kovaa, niin siltikään en katso mitenkään asialliseksi sitä, että sitä harrastetaan normaaleilla teillä.
Sanoisin, että normaalissa liikenteessä arvattavuus elikkä ennakoiminen on erittäin oleellinen osa turvallisuutta. Kun nopeudet ovat kohtuulliset, niin turvallisuus on edes jotenkin hallinnassa. En ole koko aikana maininnut mikä merkitys olisikaan sillä, että ajetaanko 50km/h alueella 51km/h tai jotain muuta. Tuo ei ole mielestäni oleellista, mutta mitä iloa ihan oikeasti on ajaa "hieman" yli ja varsinkin, kun sillä ei käytännössä voita yhtään mitään? En väitä, että sinä ajat kovaa, mutta kovasti ihmettelen, että mistä sellaisia ajatuksia on osalle porukoita tullut, että pitäisi ajaa mahdollisimman kovaa lähes kaikkialla. Todella erikoista.
Meille kaikille liikennesäännöt ovat ihan samat, mutta mieti ihan itse miten on parasta toimia. Osa miettii vasta sitten, kun kortti on hyllyllä - jos silloinkaan.
PS.
Jos haluat ihan oikeasti kokeilla mitä rassi kulkee, niin mene radalle .. ei se nyt niiiiin kallista kuitenkaan ole. Kyllä siellä hiki tulee ja on se ihan kivaakin.
Rätkätin:
usein kaahareita kehotetaan menemään radalle ''päästelemään paineita'' jne, jotta ei sitten tavallisen liikenteen seassa tarvitse sekoilla.
olen tehnyt kuitenkin sellaisen havainnon, että ei sillä yleensä ole minkäänlaista merkitystä onko henkilö käynyt testaamassa autoaan radalla tai ajanut kilpaa laillisesti, joidenkin vain on pakko kaahailla.
Hyvänä esimerkkinä muuten on monet huippuammattikuskit; saavat aivan takuulla vauhtia ja vaarallisia tilanteita ammatissaan/harrastuksessaan, mutta tämän tästä narahtavat huomattavista kaahailuista siviililiikenteessä.
Sillä ei ole mitään väliä onko vetänyt radalla autollaan rajoittajalle asti vai ei, syy kaahaamiseen on yleensä kiire.
Aika on rahaa, ja aikaa on rajatusti.
Ajaminenkin on monen mielestä tylsää pakkopullaa -joten on luonnollista että kun ajetaan kovempaa, ''ajaminen saadaan nopeammin valmiiksi'', ja voidaan tehdä jotain mukavampaa -loogista, näinhän mukavuudenhaluinen ihminen toimii.
Toinen havaintoni kaahailuun on, että nykyautoilla rajoitusten mukaan ajo vaatii huomattavan paljon keskittymistä ja itsekuria.
Ihan tavalliset perusautotkin ovat sen verran tehokkaita/herkkiä kulkemaan, hiljaisia ja vakaita, että jos asiaan ei kiinnitä huomiota ajaa helposti paljon lujempaa kuin rajoitus. Mikään ei siis välttämättä autossa kerro että ''ajat vaarallisen kovaa''.
Luulen että monesti ylinopeuksissa on kyse myös siis väsyneenä tai huonosti keskittyneenä ajaminen ja mukavuudenhalu.
Tiedä sitten mikä aloittajan motiivi oli
EDIT: niin, kaikesta huolimatta minäkin suosittelen lämpimästi radalla ajoa tai jopa moottoriurheilua, mikäli mahdollista. Minuun se on paljonkin tehonnut, ei ole hirveästi tarvetta tehdä älyttömiä tempauksia tuolla muiden seassa, kun ne on kokeiltu kilparadalla. Kaippa se on henkilöstä kiinni, vähentääkö radalla ajo siviiliajojen vauhdinkäyttöä...
J R:
Kysymyksenasettelusi on samaa tasoa kuin "Mitä iloa on turvavyöpakosta?" Omalta kohdaltani voin rehellisesti vastata ettei toistaiseksi yhtään mitään. Siltä en aio vastaisuudessakaan jättää sitä milloinkaan käyttämättä.
Eli "Voiko kukaan koskaan missään olosuhteissa ajaa yleisellä tiellä turvallisesti ilman turvavyötä? Ja jos voi, niin mitä haittaa siitä on?" Ei voi. Syynä on suurenneltu kuolemanvaara. Haittoja ei ole.
petos:
Olet ihan oikeassa, mutta radalla on kuitenkin mahdollisuus oppia jotain kovaa ajamisesta ja onhan se ihan kivaakin. Karatekursseillakin painotetaan, että ei sitten saa hakata mummoja puistoissa, mutta hakkaa ne kuitenkin.
petos:
Todennäköisesti hakea legaalisuutta ylinopeuksille.
petos:
Ylinopeuksien suhteen asiat ovat aina nimen omaan henkilöistä itsestänsä kiinni miten milloinkin toimivat.
Rätkätin:
Jep. Lisäisin vielä että Radalla tai vastaavassa voi hyvin testata auton käytöstä suuressa nopeudessa tai ääritilanteessa, ja siitä on todella hyöty sitten siviili liikenteen eri tilanteissa.
monikohan on harrastanut autourheilua tai edes jollain tapaa kokeillut? tekisi todella hyvää monen kuskin ajotaidolle/kyvylle toimia yllättävässä tilanteessa!
petos:
Talvella varsinkin ..
Ei kait tuosta ole mitään haittaa kenellekkään jos ajaa sääntöjen mukaan ja turvallisesti, siis olosuhteiden mukaan ja ei kaahaa?
Olen itse "syyllistynyt" tuohon satoja kertoja, mutta aina olosuhteet ja muun liikenteen huomioiden, siis ilman onnettomuuksia!
Nykyään ajelen "lähes" rajoitusten mukaan kun tuo pensa on niin kallista ja sakot suuria!
en juurikaan tuijota nopeusrajoituksia vaan ajan aina olosuhteiden mukaan turvalliseksi määrittelemääni nopeutta, joskus se on enemmän ja joskus vähemmän. hyvissä oloissa keskimäärin 5-20kmh yli, huonoissa n. nopeusrajoitusten mukaan.