Auton pito alkaa ottamaan päähän oikein toden teolla. Kesällä autoa tarvitsee pestä arviolta kerran kuukaudessa lähinnä ulkonäön vuoksi.
Talvella tiesuolan takia autoa pitää pestä voimakkailla "myrkyillä" kerran tai kaksi viikossa.
Talvella autoa pitää pestä voimakkailla kemikaaleilla jotta pelteihin tarttunut suola saadaan irtoamaan. Luonnon kemikaalirasitus kasvanee merkittävästi talven aikana. Eikä talvipesu käsin ole ongelmatonta, letkut on pakkasella jäässä ja näpit jäätyvät (ei tänä talvena tosin). Pesukoneeseen ei autoa kannata viedä, jos välittää maalipinnasta (ja ruosteen estosta).
Tänä syksynä / talvena olen ihmetellyt sitä että mitä järkeä on suolata teitä kun:
- kuukauden keskilämpötila on lähempänä 10C kuin 0C (myös yöllä)
- tiet eivät varmasti ole olleet näillä "kesäkeleillä" liukkaita vaikka niitä ei suolattaisikaan
- suolaaminen heikentää turvallisuutta heikomman näkyvyyden vuoksi
- suolaaminen tuhoaa uudetkin autot nopeasti
- ihmiset "oppivat" ajamaan huolettomasti myös talvella, vaikka pitäisi suolauksesta huolimatta olla varuillaan
- tiesuola ei lähde autosta kuin kahdella huolellisella pesulla
- huolellinen pesu tarkoittaa luonnon tuhoamista
- suolatulta tieltä siirryttäessä sivutielle pitoa ei ole
Tästä seuraa epäily siitä että:
- joku taho TVL:llä saa etuja siitä että suolaa käytetään
- TVL:llä on oma säätietojärjestelmä joka heittää 10C
- valtiovalta on mukana autojen ruostuttamiseen tähtäävässä toiminnassa, saaden enemmän verotuloja valtion kasssaan
- Sosiaalidemokraatit haluavat ihmiset asumaan kaupunkeihin helpommin hallittaviin kokonaisuuksiin ja käyttämään joukkoliikennevälineitä *
- päättäjät ovat vain yksinkertaisesti yhtä idiootteja kuin eräs ministeri(katsokaa mitä Gramex tekee niin tiedätte) *
Olisi kiva saada käsiinsä loka-marraskuun tilastot käytetystä tiesuolasta vs. keskilämpötilasta niillä alueilla joissa suolaa on käytetty. Tai tieto siitä kuka missä, missä, millä edellytyksillä tekee päätöksen suolaamisesta.
luetaan "kieli poskessa" ei niin tosissaan
Joo suolaa vaan ja vahvasti.
Jostain kumman syystä täällä Sveamammanlandissa osataan kytkeä lämpötila ja mahdollinen liukkaus joten suolausta harkitaan vasta kun on noin +4 astetta ja pilvistä.
Viime vuosina sattuneet syksyn ensimmäiset lumisateet on tienpitäjälle tulleet täällä täydellisenä yllätyksenä.Esim tänä syksynä meteorlogit ennusti ensimmäisen lumisateen tarkasti nappiin ja puhuivat siitä jo melkein viikkoa etukäteen.
Sitten vaan valitellaan ettei me ehditty kun lunta tuli niin paljon niin suolasta ei ollut apua ja kun oli niin paljon autoja sikin sokin teillä ei sinne aurauskalustoa sekaan sopinut!!!
Melkein olen teille kateellinen kun talviaikaan siellä käydessäni näen paljon enemmän lumenauraajia yms kilometriä kohden mitä täällä näkee.Vaikka oli kyllä Tampereen katujen hoito kamalaa katseltavaa viimeksi siellä käydessäni.Samanlaisesta teiden hoidosta päitä putoilis jossain Ranskassa tai Espanjassa.