HS. 2.2.2007
"Liikenneministeriö haluaa nostaa autokoulun ykkösvaiheen pakollisten ajokertojen määrää 30:stä 40:een. Ministeriössä uskotaan, että ajokoulutuksen lisääminen vähentäisi nuorten kuljettajien onnettomuuksia."
Omasta mielestäni sillä, että ajotunteja lisätään, ei ole mitään vaikutusta ajotapoihin - ajokortin hintaan kylläkin. Jollain minulle tuntemattomalla tavalla pitäisi kuitenkin voida vaikuttaa asenteisiin. Ehkä tutustuminen ruumishuoneisiin ja/tai sairaaloiden ensiapuklinikoihin tai johonkin, joka todella herättäisi miettimään. Tietenkin ja valitettavasti joidenkin kohdalla ei auta vaikka heidät mitenkä koulutettaisiin.
Ensiapukoulutus pitäsi kuitenkin saada pakolliseksi ihan jokaiselle, joka on ajokorttia hankkimassa kuten sekin, että yläasteilla olisi pakollisena suoritettava hyväksytysti perusajokorttia varten oleva kirjallinen koe, sillä me ihan jokainen olemme tavalla tai toisella osana liikenteessä vaikka ei muuten, mutta jalankulkijana ainakin. Varsinainen autonkäsittely ja tekninen ajaminen - ajokokeen suorittaminen - olisi sitten jokaisen oma asia ja vapaaehtoista tietenkin.
Saisi lisätä kaavailtuakin enemmän ja lisää liukasrataharjoittelua. Mutta tuntuu lähinnä rahastukselta kun ajokorttihinta on n. 1500 ja tuo kymmenen tuntia nostaisi hintaa vielä reilu 200 siihen lisää.
"Shokkihoito" mainitsemallasi tavalla, mitä onnettomuudessa tapahtuu ja visiitti törmäyskelkkaan ja ympäriajosimulaattoriin nostaisivat ehkäpä turvavyön käyttöprosentteja nuorilla.
Onkohan se kortti ihan "noin" arvokas autokoulun kautta verrattuna opetuslupalaiseen, vai onkohan kateosuus hieman päässyt lipsahtamaan reiluksi...
Lisää vaan hyysäystä ja kädestä talutusta sen vuoksi että pienellä vähemmistöllä on asenneongelma. Ei se asenne lisätunneilla muutu.
Mielestäni parempi olisi tiukentaa ajokortin myöntämisen vaatimuksia, ja jollakin paremmalla systeemillä katsottaisiin kuka on kypsä sen kortin saamaan. Lisäopetuksessa on rahastuksen makua. Kysyttiinkö autokouluilta kenties mielipidettä?
Ajamista voisi harjoitella vaikkapa itsenäisesti liikennesimulaattorilla, tai lähtemällä fillarilla liikenteen sekaan. 20 vuotias ei tarvitse kokopäiväistä lapsenvahtia opiskeluun.
Jo nykyään joutuu ottaan lisää ajotunteja jos normimäärällä ei opi, siis parasta kait lisää tunteja sellaiselle joka ei muuten opi?
Jos on mopoillut, ajellut traktorilla tai "peltoautolla", niin oppii vähemmällä?
Asenteet on korvien välissä ja lisätunnit ei siihen auta?
Hyvä juttu olisi lisätä tuollaista rata- ja pimeäharjoittelua, missä kokisi konkreettisesti, miten vähän sitä asioille oikeasti mahtaa kun ylläri tulee vastaan. Lisää käytännön shokkihoitoa, varsinkin noiden jarrutus- ja pysähtymismatkojen kanssa. Useampi saattaisi vähän edes miettiä sen jälkeen - edes hetken.
Ikävä kyllä ei varmaan näillä hinnoilla ikinä...