Opetusajon lisäksi bussit? Rekat ja kuormurit? Paketti- ja asuntoautot? Peräkärryn vetäminen? jne.
Kyllä sinne motarille on siis päästävä myös pienemmällä vauhdilla. Itselläni on tapana vetää kiihdytyskaistalla pieni ylinopeus.
Bussit kyllä saavat vauhtia riittävästi samaten pakettiautot. Rekat ja ylikuormatut henkilauton peräkärryt lienevät ne joilla on vaikeutta saada autoa riittävään vauhtiin kuormasta johtuen.
Laitanpa taas yhden esimerkin: Onko ihan pakko vetää sitä 'paskakuormaa' neljän-viiden ruuhkassa motarilla 80 kmh kohti Ämmässuota, kun vieressä on tyhjä maantie, joka vie samaan paikkaan ? Kaiken huipuksi vielä jotkut kuormurit vievät motaria pitkin maajätettä ilman pressua tms. ja perässä ajavat saavat hiekka- ja kivisadetta osakseen.
Miten sinne moottoritielle tullaan "oikeaoppisesti" silloin kun tilaa ei ole? Tätä taisi jo joku kysyäkin.
Sellainenkin mahdollisuus on olemassa, että ruuhkatilanteessa joku hätäisempi kiihdyttää takaa ja siirtyy moottoritielle ennen kuin edellä ajava "oikeaoppinen" ehtii siirtyä sinne. Tämä kiihdyttelijä blokkaa lopullisesti edellä ajavan mahdollisuudet päästä säälliseen aikaan moottoritielle. Vaihtoehdot ovat tällöin vähissä, ja oikeaoppisuus voidaan kai tässä vaiheessa jo unohtaa: Täysjarrutus ja liikenteen sekaan ujuttautuminen sitten joskus - tai ohituskaistan omatoiminen jatkaminen tien reuna-aluetta käyttäen. Jälkimmäinen tapa taitaa olla laiton, ja se voi johtaa siihen, että muut kuljettajat esittävät äänimerkki- tai valoprotesteja. Kun liittymäkaista loppuu, päätös on tehtävä nopeasti.
Juu... näitä hätäisiähän löytyy toki, joiden on heti näytettävä miten auto kiihtyy ja kiihtyyhän se...
Näitä autoilijoita muuten keräillään lähes viikottain esim. kehä-II:lta Turkuun päin motarille tultaessa. Aina joku luulee, että kun motari alkaa niin sinne voi survaista vähintään 120 kmh ja parin sadan metrin päässä odottaa jono, joka menee n. 60 kmh ja siihen perään vaan. Siitä se vehkeiden keräily sitten alkaa - tarvitaan usein muuten ulkopuolista apua, punaisia ja sinivalkoisia autoja näitä romuja yms. keräämään
Kaikista vaikein tilanne on motarille tultaessa kun motarilla olija alkaakin antamaan tulijalle tilaa, hiljentää vauhtia niin, että varmasti jää tulijaan nähden ns. kuolleeseen kulmaan. Siinä sitä sitten joutuu katsomaan kaikki peilit läpi ja olkapään yli ja ties mitä temppuja ja vielä lopuksi tuijotetaan toisia silmästä silmään kun toinen ajaa rinnalla samaa vauhtia, että kumpi väistää ja ketä. Kyllähän se on motarille tulijalla se väistämisvelvollisuus eikä kenelläkään muulla.
Äärimmillään tilanne kehittyy ruuhkassa, kun vasemmalla on puolenkilometrin jono savolaisia autoilijoita, ja oikealla näkyy rekka jossain yli puolen kilometrin päässä. Arvaapa ajanko oikealta ohi?
Totta kai ajat ja niin ajan minäkin. Täysin laillisesti ja sääntöjen mukaan, mistä huolimatta aina silloin tällöin joku vasemmalla kaistalla vuoronsa varanneista yrittää välin kiinni ajamisella estää kaistan vaihtamisen, kun sen aika lopulta on. Äärimmillään tilanne on Lahdenväylää pohjoiseen ajettaessa iltapäiväruuhkassa Kehä III:a ylitettäessä: melkein kilometrin seisova jono vasemmalla kaistalla ja oikea kaista täysin tyhjänä.
Olen kirjoittanut tämän ennenkin ja kirjoitan taas: oikealta ohittamisen kielto moottoritiellä on niitä väärinymmärretyimpiä ja samalla noudatetuimpia liikennesääntöjä.
. Kyllähän se on motarille tulijalla se väistämisvelvollisuus eikä kenelläkään muulla.
Näinhän se Suomessa on. Tyypilliseen suomalaiseen tapaan tilaa ei anneta liittymästä tulevalle koska "ollaan oikeassa".
Saksassa homma menee toisinpäin, eikä minusta sääntö ole mitenkään huono. Aina pääsee liittymästä baanalle. Kaikki tietävät että baanalle tullaan nopeudella 90 tai yli (joskus aika paljonkin yli) ja toimivat baanalla oikeaa kaistaa ajaessaan sen mukaisesti.
Opetusajon lisäksi bussit? Rekat ja kuormurit? Paketti- ja asuntoautot? Peräkärryn vetäminen? jne.
Kyllä sinne motarille on siis päästävä myös pienemmällä vauhdilla. Itselläni on tapana vetää kiihdytyskaistalla pieni ylinopeus.
Bussit kyllä saavat vauhtia riittävästi samaten pakettiautot. Rekat ja ylikuormatut henkilauton peräkärryt lienevät ne joilla on vaikeutta saada autoa riittävään vauhtiin kuormasta johtuen.
Bussi? 120 km/h? Noilla on ajoneuvokohtainen nopeusrajoitus 100 km/h, jossa rajoitinkin pätkii sen pelin.
Pakettiautollakaan ei saisi ajaa yli 100 km/h.
Perävaunullinen henilöauto kerää kyllä nopeutta ripeämmin kuin bussi jos kuski vaan uskaltaa painaa sitä kaasua. Kauheasti sitä ei tarvitse painaa, ennen kuin se 80 km/h tulee vastaan.
Itse liityn motarille usein lievällä ylinopeudella. Homma sujuu kuin tanssi, kun nopeutta on vähintäänkin sama kuin liikennevirralla. Liityntäkaistalta en kuitenkaan väen vängällä pyri kenenkään edelle, ettei kukaan provosoituisi.
Itse liityn motarille usein lievällä ylinopeudella. Homma sujuu kuin tanssi, kun nopeutta on vähintäänkin sama kuin liikennevirralla. Liityntäkaistalta en kuitenkaan väen vängällä pyri kenenkään edelle, ettei kukaan provosoituisi.
Itse liityn moottoritielle hivenen liikennevirtaa hitaammalla nopeudella. Näin siksi, että siinä vierellä ajava ymmärtää minun olevan tulossa hänen taaksensa eikä eteensä. Hirmuisen hitaasti jos edessäni joku liittyy heti kaistanvaihtoalueen alkaessa, niin sellaisen saatan toki ohittaa oikealta kiihdytyskaistan kautta. Se on se luonnonlaki joka tässäkin pätee, että hitaan edessä on aina tilaa.
Itse liityn motarille usein lievällä ylinopeudella. Homma sujuu kuin tanssi, kun nopeutta on vähintäänkin sama kuin liikennevirralla. Liityntäkaistalta en kuitenkaan väen vängällä pyri kenenkään edelle, ettei kukaan provosoituisi.
Itse liityn moottoritielle hivenen liikennevirtaa hitaammalla nopeudella. Näin siksi, että siinä vierellä ajava ymmärtää minun olevan tulossa hänen taaksensa eikä eteensä. Hirmuisen hitaasti jos edessäni joku liittyy heti kaistanvaihtoalueen alkaessa, niin sellaisen saatan toki ohittaa oikealta kiihdytyskaistan kautta. Se on se luonnonlaki joka tässäkin pätee, että hitaan edessä on aina tilaa.
Jousto liikenteessä näyttää olevan täysi mahdottomuus.
On se kertakaikkinen harmi kun on muitakin ...
simppa:
Bussit kyllä saavat vauhtia riittävästi samaten pakettiautot. Rekat ja ylikuormatut henkilauton peräkärryt lienevät ne joilla on vaikeutta saada autoa riittävään vauhtiin kuormasta johtuen.
Laitanpa taas yhden esimerkin: Onko ihan pakko vetää sitä 'paskakuormaa' neljän-viiden ruuhkassa motarilla 80 kmh kohti Ämmässuota, kun vieressä on tyhjä maantie, joka vie samaan paikkaan ? Kaiken huipuksi vielä jotkut kuormurit vievät motaria pitkin maajätettä ilman pressua tms. ja perässä ajavat saavat hiekka- ja kivisadetta osakseen.
Tähän maanantaiaamuun tämä piristys
Miten sinne moottoritielle tullaan "oikeaoppisesti" silloin kun tilaa ei ole? Tätä taisi jo joku kysyäkin.
Sellainenkin mahdollisuus on olemassa, että ruuhkatilanteessa joku hätäisempi kiihdyttää takaa ja siirtyy moottoritielle ennen kuin edellä ajava "oikeaoppinen" ehtii siirtyä sinne. Tämä kiihdyttelijä blokkaa lopullisesti edellä ajavan mahdollisuudet päästä säälliseen aikaan moottoritielle. Vaihtoehdot ovat tällöin vähissä, ja oikeaoppisuus voidaan kai tässä vaiheessa jo unohtaa: Täysjarrutus ja liikenteen sekaan ujuttautuminen sitten joskus - tai ohituskaistan omatoiminen jatkaminen tien reuna-aluetta käyttäen. Jälkimmäinen tapa taitaa olla laiton, ja se voi johtaa siihen, että muut kuljettajat esittävät äänimerkki- tai valoprotesteja. Kun liittymäkaista loppuu, päätös on tehtävä nopeasti.
Juu... näitä hätäisiähän löytyy toki, joiden on heti näytettävä miten auto kiihtyy ja kiihtyyhän se...
Näitä autoilijoita muuten keräillään lähes viikottain esim. kehä-II:lta Turkuun päin motarille tultaessa. Aina joku luulee, että kun motari alkaa niin sinne voi survaista vähintään 120 kmh ja parin sadan metrin päässä odottaa jono, joka menee n. 60 kmh ja siihen perään vaan. Siitä se vehkeiden keräily sitten alkaa - tarvitaan usein muuten ulkopuolista apua, punaisia ja sinivalkoisia autoja näitä romuja yms. keräämään
Kaikista vaikein tilanne on motarille tultaessa kun motarilla olija alkaakin antamaan tulijalle tilaa, hiljentää vauhtia niin, että varmasti jää tulijaan nähden ns. kuolleeseen kulmaan. Siinä sitä sitten joutuu katsomaan kaikki peilit läpi ja olkapään yli ja ties mitä temppuja ja vielä lopuksi tuijotetaan toisia silmästä silmään kun toinen ajaa rinnalla samaa vauhtia, että kumpi väistää ja ketä. Kyllähän se on motarille tulijalla se väistämisvelvollisuus eikä kenelläkään muulla.
drive:
Totta kai ajat ja niin ajan minäkin. Täysin laillisesti ja sääntöjen mukaan, mistä huolimatta aina silloin tällöin joku vasemmalla kaistalla vuoronsa varanneista yrittää välin kiinni ajamisella estää kaistan vaihtamisen, kun sen aika lopulta on. Äärimmillään tilanne on Lahdenväylää pohjoiseen ajettaessa iltapäiväruuhkassa Kehä III:a ylitettäessä: melkein kilometrin seisova jono vasemmalla kaistalla ja oikea kaista täysin tyhjänä.
Olen kirjoittanut tämän ennenkin ja kirjoitan taas: oikealta ohittamisen kielto moottoritiellä on niitä väärinymmärretyimpiä ja samalla noudatetuimpia liikennesääntöjä.
vRC:
Näinhän se Suomessa on. Tyypilliseen suomalaiseen tapaan tilaa ei anneta liittymästä tulevalle koska "ollaan oikeassa".
Saksassa homma menee toisinpäin, eikä minusta sääntö ole mitenkään huono. Aina pääsee liittymästä baanalle. Kaikki tietävät että baanalle tullaan nopeudella 90 tai yli (joskus aika paljonkin yli) ja toimivat baanalla oikeaa kaistaa ajaessaan sen mukaisesti.
vRC:
Bussi? 120 km/h? Noilla on ajoneuvokohtainen nopeusrajoitus 100 km/h, jossa rajoitinkin pätkii sen pelin.
Pakettiautollakaan ei saisi ajaa yli 100 km/h.
Perävaunullinen henilöauto kerää kyllä nopeutta ripeämmin kuin bussi jos kuski vaan uskaltaa painaa sitä kaasua. Kauheasti sitä ei tarvitse painaa, ennen kuin se 80 km/h tulee vastaan.
Itse liityn motarille usein lievällä ylinopeudella. Homma sujuu kuin tanssi, kun nopeutta on vähintäänkin sama kuin liikennevirralla. Liityntäkaistalta en kuitenkaan väen vängällä pyri kenenkään edelle, ettei kukaan provosoituisi.
simppa:
Itse liityn moottoritielle hivenen liikennevirtaa hitaammalla nopeudella. Näin siksi, että siinä vierellä ajava ymmärtää minun olevan tulossa hänen taaksensa eikä eteensä. Hirmuisen hitaasti jos edessäni joku liittyy heti kaistanvaihtoalueen alkaessa, niin sellaisen saatan toki ohittaa oikealta kiihdytyskaistan kautta. Se on se luonnonlaki joka tässäkin pätee, että hitaan edessä on aina tilaa.
drive:
Hienoa drive! Noin se menee kun sen osaa.