"Brittien mielestä nopeus ei tapa"

33 kommenttia
2»
  • simppa:

    Eri mieltä Opelixin kanssa. Ei Suomi nyt niin tajuton takapajula ole, vaikka toki ongelmiakin piisaa. Aika useasti Italiassa autoilleena, olen vakaasti sitä mieltä, että sen maan liikenne on helvettiä. Ja monessa asiassa suomalaiset ovat paljon parempia kuin ranskalaisetkin.

    Suurimpia häpeänaiheita Suomessa on mielestäni kevyen liikenteen huomioiminen. Se on ihan perseestä. Kun täällä haluaa jalankulkijana tien yli, liikenne pysähtyy kuin seinään. Suomessa saa useampikaistaisen tien suojatiellä puikkelehtia henkensä kaupalla.




    Olen samaa mieltä kanssasi. Jopa tuolla Italiassa huomioidaan jalankulkijat ja pyöräilijät selvästi meitä paremmin. Se ei ole Suomen kannalta kovin mairittelevaa.



    Sitä olen ihmetellyt, miksi Suomessa asiaan tuntuu olevan niin vaikea puuttua. Esim. Virossa tähän puututtiin jämäkästi monella eri tavalla ja asiat ovat muuttuneet ällistyttävän nopeasti.



    ...





    Englannin rajoitusten noston luulisin liittyvän nollatoleranssiin. Jotta nopeudet eivät tippuisi liian alas, nostetaan rajoitusta turvallisimmilla teillä. Tuo on ihan hyvä idea Suomeenkin. Minusta 70-90-110-130 ja nollatoranssilla selkeyttäisi käytäntöjä ja tasoittaisi liikenteen nopeuseroja. Nuo näyttävät kuitenkin olevan suunnilleen ne nopeudet joita tällä hetkellä ajetaan.

      
  • Opelixi:

    Entä sitten, jos polttoaineen hinta tai autosi kulutus laskee?




    Olen jo tottunut nykyiseen ajotapaan ja todennut että nopeampi ajo on rasittavampaa säästämättä merkittävästi aikaa. Ainoastaan moottoritiellä hiljaisena aikana voisi (huvikseen ) ajaa nopeammin. Autoni kulutus on matalahko, joten auton vaihtaminen ei auttaisi.



    Polttoaineen hinta nousi vuodenvaihteessa, joten kysymys sen halpenemisesta ei ole ajankohtainen.



    Esimerkiksi rajoituksien kokemisesta mielekkääksi, ylinopeuksien vähentymisestä = valvontaresurssien vapautumisesta.




    Koen rajoitukset mielekkäiksi. Valvontaa on nyt liian vähän, takapuskurissa roikutaan ja suojatiesääntöä kunnioitetaan vähemmän kuin punaisia liikennevaloja.



    Osaatko kertoa miksi raideliikenteessä ajansäästö nähdään merkittäväksi, kun investoinneilla pyritään nostamaan junien nopeuksia?




    Junien pitää olla kilpailukykyisiä, toisaalta junia on vain yksi kerrallaan radalla. Sama koskee lentokoneita. Busseilla suurin sallittu ajonopeus on 100 km/h.



    Tuona 5-10min aikana, joka vietetään pidempään tien päällä on suurempi mahdollisuus, että avaruusromua putoaa autosi katolle.




    Heko,heko? Sama riski on myös silloin kun ei istu autossa.



    Pelkästään itsemurhia tehdään liikenteessä moninkertainen määrä.




    Noin 8000 henkilövahinkoa + peltikolarit.



    Pitäisikö mielestäsi nopeusrajoituksia laskea, että sinulta säästyisi enemmän polttoainetta, sinun olisi helpompi ajoittaa liikkumisesi, kun ei tarvitse huomioida mahdollisia kolareita matkan varrella ja kokisit olosi turvalliseksi?




    Et ole vielä kuullut Suomen CO2-perusteisesta autoverotuksesta? Autoilu ei olisi kallista ilman lisäveroja, vertaa USA:han. Liikennettä ei suunnitella minun tarpeitteni mukaan, vaan yhteiskunnan.



    Kolari aiheuttaa seisovia jonoja jotka nollaavat nopeassa ajossa säästyneet minuutit. Turvallinen olo on ihan ok juttu - minun mielestäni. Suon sen mieluusti muillekin.

      
  • CS2800:

    Et ole vielä kuullut Suomen CO2-perusteisesta autoverotuksesta?




    Olen kuullut, mutta en ole sellaista vielä nähnyt.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit