Tökkii...tökkii...

43 kommenttia
2»
  • ritsa:


    Jos liikenteessä ollessa tuntuu siltä että siellä pelottaa normaali liikkuminen tai pää ei käänny tai muuten ei enää selviä autokoulun opeilla kannattaa miettiä onko sinne pakko lähteä.




    Meillä täällä Suomessa on laadittu sellainen systeemi, että kaikki ajokortin haltijat saavat osallistua liikenteeseen ja harrastaa autoilua, kunhan tekevät sen tieliikennelain puitteissa.



    Ennemmin näkisin niin, että jos ei kykene autoilemaan rikkomatta lakia, pitäisi miettiä osallistumistaan.



      
  • kutvonen:


    Meillä täällä Suomessa on laadittu sellainen systeemi, että kaikki ajokortin haltijat saavat osallistua liikenteeseen ja harrastaa autoilua, kunhan tekevät sen tieliikennelain puitteissa.


    On myös sellainen laki että liikenteessä ei saa tarpeettomasti hidastella eikä sitä saa haitata.



      
  • Herbert:

    Ritsa, mikä on normaalia liikkumista?


    Se on sitä mitä jokaiselle on koulussa aikanaan opetettu, mikä on sen jälkeen unohdettu joko tahallaan tai vahingossa. Epänormaalia taas on pysähtyä kiihdytyskaistan loppuun tai jättää tilaisuus käyttämättä liittyä virtaan vaikka se olisi täysin mahdollista, tilannetta ei yhtään paranna järjettömät kuljettajat jotka ajavat kiinni toisissaan kuin köyhän talon porsaat, kun tällaiseen jatkuvaan jonoon yrittää liittyä epävarma kuljettaja joka ei osaa käyttää autonsa suorituskykyä edes silloin kun on mahdollisuus, on jumi valmis. Takana olevat joutuvat odottelemaan risteyksissä minuutti tolkulla ja sitten alkaa torvet soimaan ynnä muuta fiksua. Jos ei pysty, on parempi pysyä poissa häiritsemästä.

      
  • Ainahan liikenteessä on epävarmempia kuskeja olemassa. Se vain on fakta, mutta sen verran voisi olla epävarmoilla kuskeilla olemassa oman turvallisuuden arvostamista, että harjoitellaan se epävarmuus pois. Sehän on tyhmänrohkeutta ja erittäin vaarallista liittyä 120 km/h kiitävälle moottoritielle esim. 60-80 km/h vauhdilla. Muiden turvallisuuden vaarantamista.



    Tässä tarvitaan ns. siedätyshoitoa, kun kerran oppii, että liittyminen nopeaan liikenteeseen onkin helpompaa ns. normaalilla vauhdilla, niin sitten hoksaa, että tämä onkin sujuvaa ja helppoa. Mutta jos ei koskaan uskalla, niin ainahan sitä on tientukkona.



    Sopivalla liikenteeseen mukautetulla vauhdilla pystyy kyllä mihin tahansa väliin pujahtamaan, vaikka turvälit olisi muilla kuinka hakusessa.



    Lain kirjainta voi lukea kuin 'piru raamattua' että kaikilla on oikeus tietä käyttää. Kaikilla on tietysti oikeus myös vaarantaa oma turvallisuutensa, mutta lain mukaan ei kenenkään muiden tielläliikkujien!



      
  • Olipa Xcrossilta hienoa tekstiä :hug:



    Xcross:

    Ainahan liikenteessä on epävarmempia kuskeja olemassa. Se vain on fakta, mutta sen verran voisi olla epävarmoilla kuskeilla olemassa oman turvallisuuden arvostamista, että harjoitellaan se epävarmuus pois. Sehän on tyhmänrohkeutta ja erittäin vaarallista liittyä 120 km/h kiitävälle moottoritielle esim. 60-80 km/h vauhdilla. Muiden turvallisuuden vaarantamista.


    Jos oma asenne rohkaisee riskinottoon liialla kiireellä, voi ajamistaan parantaa sopeutumalla paremmin muiden ajotapaan.



    Jos omat taidot ja asenne omasta mielestä turvallisena kuljettajana rohkaisee riskinottoon liian hitaasti ajamalla, voi ajamistaan parantaa harjoittelemalla sopeutuakseen muiden ajotapaan.



    Kummasta tahansa ylläolevasta ongelmasta kärsivän yritys ratkaista liikenteen riskit "noiden muiden koheltajien" ajamista paheksuen ja omaa sädekehää kiillottaen on osoitus asennevammasta.



    Xcross:

    Tässä tarvitaan ns. siedätyshoitoa, kun kerran oppii, että liittyminen nopeaan liikenteeseen onkin helpompaa ns. normaalilla vauhdilla, niin sitten hoksaa, että tämä onkin sujuvaa ja helppoa. Mutta jos ei koskaan uskalla, niin ainahan sitä on tientukkona.

    Sopivalla liikenteeseen mukautetulla vauhdilla pystyy kyllä mihin tahansa väliin pujahtamaan, vaikka turvälit olisi muilla kuinka hakusessa.

    Lain kirjainta voi lukea kuin 'piru raamattua' että kaikilla on oikeus tietä käyttää. Kaikilla on tietysti oikeus myös vaarantaa oma turvallisuutensa, mutta lain mukaan ei kenenkään muiden tielläliikkujien!


    Jos tilanne sitä vaatii, on muita hitaammin ajaminen suorastaan velvollisuus. Muiden häiritseminen siinä samalla on oma valinta.



    Jos itsellä on oikeus valita sopivaksi katsomansa nopeus, millainen arvomaailma on ihmisellä, joka tällä perusteella katsoo olevansa oikeutettu ottamaan muilta tuon saman oikeuden pois?

      
  • ritsa:

    kutvonen:

    Meillä täällä Suomessa on laadittu sellainen systeemi, että kaikki ajokortin haltijat saavat osallistua liikenteeseen ja harrastaa autoilua, kunhan tekevät sen tieliikennelain puitteissa.


    On myös sellainen laki että liikenteessä ei saa tarpeettomasti hidastella eikä sitä saa haitata.




    Tämä on tosiaan yksi niistä tieliikennelain kohdista, joiden puitteissa on osattava edetä. Ei ihan tuossa sanamuodossa mutta melkein.



    Ja jos ajokortin haltijalla on vaikkapa vamman tai korkean iän takia jäykkä niska, on hänellä tarve ajaa joissakin tilanteissa keskimääräistä varovaisemmin. Silloin ei ole kyse tarpeettomasta liikenteen estämisestä ja haittaamisesta.

      
  • kutvonen:

    Ja jos ajokortin haltijalla on vaikkapa vamman tai korkean iän takia jäykkä niska, on hänellä tarve ajaa joissakin tilanteissa keskimääräistä varovaisemmin. Silloin ei ole kyse tarpeettomasta liikenteen estämisestä ja haittaamisesta.


    Aiheeton hidasajo on kiellettyä, aiheellinen ei. Muut pykälät, esim. TLL 23 suorastaan vaativat aiheellista hidasajoa, jos siihen on syy.



    Mutta tämä on oikeastaan sivuseikka. Olennaisempaa on, haluaako aiheesta tai aiheetta muita hitaammin ajava ottaa muita huomioon vai ei.

      
  • 740, aiheesta hitaampi harvemmin kuuluu siihenitsekkääseen luokkaan. Esimerkiksi äitini haluaa vain ajaa turvallisesti. Hänet tuntien väittäisin hänen taidoiltaan kykenevän ajamaan siinä missä muutkin, mutta ei vaan riitä usko omiin kykyihin ja ongelmatilanteissa helposti epävarmuus tulee esiin. Sille ei voi mitään. Jäädään miettimään (jarruttamaan) kun pitäisi tehdä (kaasuttaa).



    Xcross kuulostaa kiireiseltä kuin ambulanssikuski. Oletko harkinnut investoidan omaan mediheliin?



    Aika on kyllä rahaa, mutta ihmishenki on korvaamaton.



    Täytyy vielä jatkaa omaa ajatuskulkua pitkistä työmatkoista: päättäjien vikahan se on että työpaikat ja siten liikenne painottuu niin vahvasti muutamaan suurimpaan kaupunkiin, valtaosan tiestöstä ollessa pahasti vajaakäytössä. Sitten kansaa aiotaan rankaista tästä esim. ruuhkamaksulla.

      
  • Aika kauan on jo jaksettu turinoida. Se on ihan positiivista.

    :sunglasses:

    Mitäs jos ihan yhtenä miehenä tai itse kukin kohdallaan

    huudettaisiin ihan hirmuisella äänen voimalla kaikki moitteet ilmoille tuulen vietäväksi.

    Jos hyvä tuuri käy, niin kaiku vastaa.

    Se puhuu ihan totta ja voi jopa helpottaa.



      
  • 740 GLE:

    Aiheeton hidasajo on kiellettyä, aiheellinen ei. Muut pykälät, esim. TLL 23 suorastaan vaativat aiheellista hidasajoa, jos siihen on syy.


    Myös nopeusrajoitukset määräävät monessa tilanteessa ajamaan aiheettoman hitaasti.

    Mutta tämä on oikeastaan sivuseikka. Olennaisempaa on, haluaako aiheesta tai aiheetta muita hitaammin ajava ottaa muita huomioon vai ei.


    Monesti valittavat normaalinopeuksia ajavat, että hidastelijat eivät ota muita huomioon. Minun mielestäni normaalinopeuksia ajavat ovat ihan samanlaisia. Heistäkään läheskään kaikki eivät ota huomioon vielä nopeammin ajavia. Nopeus on suhteellista, ja jonkinlaista rajoittuneistuutta se on ellei kykene tai halua ottaa toisia huomioon. Joistain huomaa että he eivät edes osaa ottaa huomioon, toiset taas ovat puhtaasti itsekkäitä, että heitä ei kiinnosta sujuvoittaa toisten liikkumista, vaikka itsekin varmasti toisinaan hyötyvät siitä että heidän ajoaan sujuvoitetaan.

      
  • Kuukeri:

    740, aiheesta hitaampi harvemmin kuuluu siihenitsekkääseen luokkaan.


    Ellei aiheesta hitaampi ota muita huomioon hän kuuluu aina aivan samaan itsekkääseen luokkaan kuin kuka tahansa itsekäs joka ei ota muita huomioon.



    Kuukeri:

    Xcross kuulostaa kiireiseltä kuin ambulanssikuski. Oletko harkinnut investoidan omaan mediheliin?


    Omaa kilpeään voi yrittää kiillottaa projisoimalla ongelmat muiden aiheuttamaksi, mutta oma ajaminen ei sillä tavoin paljoa kehity.

      
  • nastaterroristi:

    740 GLE:
    Aiheeton hidasajo on kiellettyä, aiheellinen ei. Muut pykälät, esim. TLL 23 suorastaan vaativat aiheellista hidasajoa, jos siihen on syy.

    Myös nopeusrajoitukset määräävät monessa tilanteessa ajamaan aiheettoman hitaasti.


    Olen aivan samaa mieltä, mutta en ole löytänyt ohitettavan velvollisuuksista mandaattia ohittajan nopeusvalvontaan. Meillä on siihen tehtävään palkattuna ihan ammattilaista tehtävään koulutettua väkeä, mutta valitettavasti liian vähän.

      
  • Aika erikoisia kannanottoja täällä - tottakai kaikkia tielläliikkujia pitää arvostaa, ja meitä on erilaisia - varmempia ja vähemmän varmoja kuskeja.



    Mutta liika varovaisuus ja reippaasti alinopeutta ajaminen on itse asiassa vaarallista. Esimerkiksi kun liityt tällaisen 60-80 km/h ajavan perässä moottoritielle, missä näet tulevan kuorma-autoja, rekkoja, henkilöautoja yms yhtenä jonona, niin kyllä siinä saa perässätulija ristinmerkkiä tehdä, että hommasta selvitään. Oikeampi tapa on siis sovittaa vauhti muiden vauhtiin ja mennä sopivaan väliin, eikä hidastaa tai jopa seisauttaa koko jonoa.



    Ei tässä mitään helikopteria tarvita, ihan normaalia ajoa normaalinopeuksilla, että homma sujuu.



      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit