http://www.ess.fi/uutiset/kotimaa/2014/07/14/moottoripyorailija-en-olisi-tassa-jos-en-ajaisi-ennakoivalla-tyylilla
Veijo on sitä mieltä, että moottoripyörä pysähtyy kolme kertaa autoa nopeammin
Pelkällä teorialla ei kuulemma pärjää, mutta Veijo ei taida olla paras mies sitä kertomaan, kun ei näytä olevan sekään hallussa ajokokemuksesta huolimatta
...ne jotka osaa-ne tekee mitä vaan-ne jotka ei-ne ryhtyy opettamaan...
"- Autoilijat eivät ymmärrä turvaväliä. Moottoripyörä pysähtyy kolme kertaa nopeammin kuin auto. Siinä ollaan nopeasti perässä kiinni, Hellsten sanoo."
Vaikka tuo ei pidä alkuunsakaan TM-mittausten perusteella paikkaansa on tuo sellainen "Essonbaarin fakta" jonka soisi pysyvän autoilijoiden keskuudessa "tiedossa".
Toisaalta aika monella autoilijalla on A-kortti tullut kaupanpäällisenä ilman koulutusta, joten ikävää jos he itse päätyvät satunnaisen mp-ajon aikana törmäämään BAS-jarruavustimella varustetun auton perään.
Itse luovuin moottoripyöräilystä, huomasin että minulla ei ollutkaan enää täysiä vakuutusbonuksia. Se maksoikin nyt saman verran ekstraa joka vuosi kuin kunnon ylinopeussakot. Dieselveroon verraten ei "kannattanut" ajaa ajoneuvolla joka ei vienyt kenenkään parkkiruutua, toisaalta kulutus on 5 litraa/100km, eli melkein kuin pikkuautolla.
Kuljettajan "bonuksia" (bonusturva takaa halvat vakuutukset yhdelle autolle lopun ikääni ) ei voinut enää siirtää auton ja mp:n välillä, ei edes vaikka toinen ajoneuvoista olisi kotona pressun alla.
Juttu on hyvä esimerkki siitä, kuinka tie helvettiin on kivetty hyvillä aikomuksilla. Tai että eniten tuhoa kylvävät hyvää tarkoittavat hölmöt.
Sen lisäksi se on hyvä esimerkki siitä, kuinka suuri ajomäärä ei ole ajoneuvon hallinnan tae. Ennakoivalla ajolla voi välttää hätätilanneharjoittelun kokonaan. Ennakointi ei ole huono asia, mutta pitää ymmärtää sen seuraus. Radalle siitä, hus hus, ettei ensimmäinen hätätilanne jää myös viimeiseksi.
Tuo jarrutusmatkavertailu oli suorastaan rikollisen väärä. Onneksi oli niin paljon metsässä, ettei sitä taida kukaan uskoa?
Kun parhaiten pysähtyvä sporttipyörä BMW S1000RR testissä pysähtyi ammattilaisen käsissä hyvissä olosuhteissa alle 36 metrisä satasesta, ja raskas H-D 44 metrissä, on vaikea löytää autoa, joka EI OLISI tuossa välissä. Kaikki hyvät autot pysähtyvät keskinkertaista pyörää paremmin, huonosta puhumattakaan. Kaikki hyvät pyörät pysähtyvät keskinkertaista autoa paremmin, huonosta puhumattakaan.
Oikeampi päätelmä olisi ollut, että autojen ja moottoripyörien jarruissa on sen verran vaihtelua, ettei yksikäsitteistä paremmuutta voida julistaa turvautumatta älylliseen epärehellisyyteen.
Kuskin toiminta ratkaisee.
Sen lisäksi:
- Hyvien ja huonojen jarrujen ero on syöty 0.3 s nuokkumisella
- Auto on paljon pyörää helpompi helpompi pysäyttää tehokkaasti
- Kuinka paljon häviän yllätettynä koetilanteen parhaalle vedolleni?
- Auton ABS sallii tehojarrutuksen kaartaessakin
- ABS pyörälläkin tehojarrutus vedetään suoraan
(tämä ei tarkoita, etteikö pyörää voisi jarruttaa tehokkaasti mutkassa. Sitä vain jarrutetaan suoraan)
Jarruvalon vilkuttelu on typerää, eikä toimi. Haastatelluilla on selvästi TM keskustelujen oman ajamisen turvallisuuoptimointi lukematta. Perässä roikkuja on etenkin moottoripyörällä erittäin helppo heittää edelle, kun ei se jarruvaloja kuitenkaan usko. Pahimmassa tapauksessa ottaa hirveät pultit.
740GLE: no tässä yksi, joka voi hyvinkin uskoa. Itselläni ei ole kokenusta, eikä kiinnostusta motskareihin, joten miksi en jotain tuollaista uskoisi...
Noh, tämän keskustelun ansiosta en tuota enää usko, mutta entä kaikki muut kaltaiseni, jotka eivät tätä lue?
TM:nkin kaikki moottoripyöriin, sähköpyöriin, mönkijöihin jne. liittyvät jutut hyppään aina yli, enkä ikinä siten joudukaan noita asioita miettimään.
Median varassa pitkälti mennään kaikessa, josta ei itse satu mitään tietämään.
Syy miksi avasin tästä aiheesta keskustelua oli se, että juttu oli hyvä esimerkki siitä, että vaikka on yli 40 vuoden "kokemus" liikenteestä, niin se ei todellakaan tarkoita sitä, että osaisi homman. Kyseinen motoristi todellakin taitaa olla hengissä puhtaan tuurin ansiosta, kun elää tuollaisissa harhakuvitelmissa.
Vaikka väittääkin ajavansa ennakoiden, mutta jos turvavälin ja tilannenopeuden sovittamiseen on käytetty referenssinä henkilöautoa ja tuollaista harhakuvitelmaa, niin kyse ei ole ennakoinnista.
Lukuisat mittaukset ovat osoittaneet, että hyvin harva pyörä optimijarrutuksellakaan pärjää edes keskiverto perheautolle, puhumattakaan siitä, että kuinka häviävän pieni osa motoristeista oikeasti pystyy sellaisen tositilanteessa suorittamaan. Henkilöautolla se onnistuu jo paljon helpommin suurelta osalta autoilijoista, kun riittää, että painaa poljinta riittävän kovaa.
Opelixi:
No ei nyt taas aleta tästä. Kyllä niitä hyvin pysähtyviä pyöriä löytyy muitakin kuin tuo Bemari. Vastakkoin jonkun iltapäivälehden julkaisema sensaatiovideo otti vertailuun tunnetusti huonoimmilla jarruilla varustetun nopean pyörän mitä markkinoilta saa, eli Busan.
Uudempi Honda jarrutettiin ainakin muutamassa kokeessa selvästi abseille, kuten juuri ennen pysähtymistä näkyy. Silloin perinteisen ABS jarrullisen pyörän jarrutus on pilalla.
Tarvitsen lisää mittaustietoja, ennen kuin uskon tästä löytyvän tilastollisesti merkittävää paremmuutta?
Opelixi:
Touché.
Siinä se on. Kuski ratkaisee, ja pyörän jarrutus on paljon helpompi mokata kuin auton.
Olisi mielenkiintoista myös tietää, mitä tuo ESS:n haastattelema Veijo on oikeasti sanonut. Nythän me tiedämme vain, mitä ESS kirjoitti.
Mutta oli miten oli, hyvää on se, että tästäkin keskustellaan. Jos se vaikka vähänkin parantaisi liikenneturvallisuutta.
Onhan tuossa jutussa asiaakin, mutta aika kummallista että jollain voi olla noin väärä käsitys moottoripyörän jarrutusmatkasta. Moottoripyörän painoinen kulkuneuvo (noin. 200 - 300 kg) varustettuna auton renkailla ja jarruilla varmaan pysähtyisikin huomattavasti autoa nopeammin, koska auto painaa vähintään 5 kertaa enemmän. Mutta kun moottoripyörä jarruttaa vain kahdella pienellä kosketuspisteellä maahan verrattuna auton neljään paljon leveämpään kosketuspisteeseen, niin painohyöty menetetään siinä. Lisäksi moottoripyörä pysyy pystyssä vain liikkeellä ollessaan ja etupyörän äkillisesti lukkiutuessa on seurauksena moottoripyörän kaatuminen, niin sillä tehokas jarruttaminen on paljon vaikeampaa. Toki ABS-jarruilla ehkäistään lukkiutuminen myös moottoripyörissä, mutta nykytekniikalla on edelleen hankaluuksia toteuttaa asia pyörän ollessa kallistettuna mutkassa.
Moottoripyörällä pitää myös osata erikseen annostella etu- ja takajarrujen tehoa ellei ole yhdistelmäjarruja käytössä ja niitä on vielä harvassa pyörässä. Omassa pyörässäni on ABS, mutta ei yhdistelmäjarruja. Autossa asia on tosi helppoa eli sen kun vaan painetaan jarru pohjaan ja kaikki pyörät jarruttaa ja ABS huolehtii ettei pyörät lukkiudu ja ajovakaudenhallinta vielä tarvittaessa jarruttelee yksittäisiä pyöriä erikseen.
Käytännössä moottoripyörän ja auton jarrutusmatka ovat suunnilleen samat ja tämä asia olisi tärkeä ymmärtää sekä moottoripyöräilijöiden että autoilijoidenkin. Moottoripyörällä kannattaa ilman muuta ennakoida liikenteessä ja pitää kunnollinen turvaväli autoihin ja pysytellä poissa auton takana ajettaessa peilien kuolleista kulmista.
Mutta sen olen itsekin huomannut, että moottoripyörällä ajaminen parantaa myös autolla ajotaitoja liikenteessä, kun oppii olemaan valppaampana liikenteessä, jos vaan osaa siirtää sen valpastumisen myös autoiluun. Tästähän julkaistiin jokin aika sitten tutkimuskin, että motoristien voidaan sanoa olevan 23 % parempia autoilijoita eli moottoripyöräilijöiden määrän kasvu liikenteessä voisi parantaa liikenneturvallisuutta.
http://www.motouutiset.fi/fi/moottoripyorat/uutiset/276/Moottoripy%C3%B6r%C3%A4ilij%C3%A4t-ovat-merkitt%C3%A4v%C3%A4sti-parempia-ratin-takana.htm
Jokunen vuosi sitten kävin keskustelun mieshenkilön kanssa, joka tosiaan kuvitteli, että hänen absittomilla jarruilla varustettu moottoripyöränsä pysähtyy nopeammin kuin autot. Eli kyllä tätä vaarallista väärää tietoa viljellään vieläkin.
Kuinkahan moni moottoripyörällä ajeleva on edes kokeillut pyöränsä "täys"-jarrutusta tai vastaohjausväistöä? Radalla käynti olisi kaikille hyödyllistä vaikkapa näiden opettelussa. Mutta radalle ei kaikki pääse eikä edes halua, mutta etenkin keväällä kannattaisi katsoa sopiva hiljaisen kantatien suora, jossa muutama harjoite kalibroisi kropan toimimaan oikein tositilanteessa.
Lisäänpä vielä, että kuinkahan moni on kokeillut oman autonsa jarruja ja väistämistä pedaali pohjassa? Nykyautoilla tehojarrutus on aina hyvällä tasolla, mutta jos kuski "jumiutuu" ,eikä osaa tehdä edes pientä väistöliikettä, niin onnettomuus on useassa tapauksessa todennäköistä.
Liikenneturva pitää nykyään paljon teoriakoulutusta ennakoivasta ajosta ja oikeasta toiminnasta auton sekä moottoripyörän kanssa, mutta edelleen on paljon kuljettajia, joille pitäisi tarjota myös ajokoulutusta. Teoriatunneille pitäisi istuttaa nämä nuoret miehet (joskus myös nuoret naiset, tosin harvemmin), jotta nuo Toholammin tapaiset onnettomuudet mahdollisesti vältettäisiin.
Tuo A-utoilijan kommentti moottoripyöräilijöiden ajamisen parantavasta vaikutuksesta myös autoiluun on varmasti lähes poikkeuksetta totta. Pyörällä oppii entistäkin enemmän seuraamaan/ lukemaan liikennettä riittävän etäältä sekä ennakoimaan tapahtumia. Valojen käytön osalta kun vielä menisi oppi kaikille perille...
Toholammen moottoripyöräilijäillä ei ollut kuin mopoon riittävä ajokortti. Eli ajokortin äskettäin suorittaneena tiesi kuitenkin että jopa mopon virittämisestä tulee ongelmia jos jää siitä kiinni.
Sen BMW:n osalta varmaa tietoa oli että autossa oli sallittua enemmän matkustajia eikä turvavöitä käytetty, kuljettajan ajokorttikoulutus oli tuoreessa muistissa ja ammatiksi kerrottiin "autonkuljettaja". Eli kaahari oli liikenteen ammattilainen.
Uskoisin että jos valvontaa olisi enemmän vähenisi kaikenlainen hölmöily. Tyhmästä päästä kärsii lompakko, ja jos joutuukin polkupyöräilijäksi joutuu kaiken lisäksi naurunalaiseksi.
Valoista tuli mieleen, onkohan ketään erikseen pysäytetty ja kirjoitettu sitä 50 euron rikesakkoa siitä ettei käytä vilkkua?