Täällä käytiin välillä kiivasta keskustelua Volvon tulevaisuudesta ja XC90 mallin myynnistä. Nyt näyttää siltä, että kaikki huolestuneet voivat ainakin toistaiseksi huokaista helpotuksesta. XC90 on myynyt ennakkoon niin hyvin, että ilmeisesti Volvo lisää kolmannen vuoron tehtaalleen ja palkkaa 1500 henkilöä lisää. Ja tämä kaikki siis tapahtuu Ruotsissa. Tämän lisäksi alihankkijat työllistävät suuren joukon lisää ruotsalaisia.
Testeissä XC90 mallia on kehuttu ja autosta on todettu, että se on ruotsalaisin Volvo aikoihin. Turhaa olivat siis pelottelut kiinaomistuksella, kuten itse jo pari vuotta sitten epäilinkin. Ensimmäisen kiinaomisteisen mallin myötä Volvolla lähtee myynti kasvamaan, Ruotsiin palkataan merkittävästi lisää väkeä ja testeissä autoa kehutaan pitkästä aikaa aidoksi Volvoksi. V8 mallin puutekaan ei näytä asiakkaita häiritsevän. Audillakin näyttäisi käsittääkseni olevan kovempi kiire kehittää Q7 hybridi, kuin tuoda (Audilla jo olemassa oleva) V8 uuteen Q7:aan.
Keskustelu palstalla on lähes täysin kuollutta, mutta kommentoidaan nyt tätä sen verran, että uusimmassa Teknikens Världissä oli dieseleinä testissä Volvo XC90, BMW X5 ja Volkswagen Touareg.
XC90 voitti selvästi ja oli paras lähes joka osiossa ja X5 tuli toiseksi.
Lehden loppukommenttina oli, että toivoivat XC90:n olevan hyvä, mutta eivät aavistaneet sen olevan noin hyvä.
Lehden saa ostaa lehtipisteestä, tuossa mainos lehteen.
http://teknikensvarld.se/teknikens-varld-nummer-11-2015-182954/
Olenkin odottanut testiä mielenkiinnolla. Milläs moottorilla autot olivat?
Touraeg alkaakin olla vähän elähtänyt malli, mutta X5:n voittaminen on jo kova saavutus. Toki täytyy muistaa, että lehti on ruotsalainen. Toivotaan, että seuraavassa testissä on mukana uusi Q7.
Palsta on tosiaan aika kuollut. Hyvä että siistiytyi, mutta voisi vähän vilkkaampaa olla. Sivut kyllä menivät uudistuksessa selkeästi huonompaan suuntaan.
Ainakin Santander uskoo uuteen XC90. All-In-One rahoitus antaa sille parhaimman jälleenmyyntiarvon ja sitä kautta pienimmän kk-erän verrattuna kilpailijoihin. Esim 36kk/90000km 30% käsirahalla XC90 tasolla 3 (huolto+rengashotelli paketti) alle kk-maksu 800€ kun ML 940€ ja X5 liki tonni. Nämä siis halvimman vaihtoehdon mukaan. T8 ei paljoa nosta eli 840€/kk. Houkutteleva vaihtoehto, tosin pitää odottaa vielä tarkempia kulutuslukemia käytännön ajossa.