Onko VW päästöhuijausmoottorien korjaaminen pakollista

1 kommentti

Onko VW huijausohjelmalla varustettujen autojen korjaaminen pakollista? Väitteiden mukaan teho laskee ja kulutus nousee jos huijaussofta poistetaan. Eikö olisi vaan parempi että omistajat kieltäytyisivät korjauksista ja jatkaisivat ajoaan viritetyllä softalla kuten tähänkin saakka jolloin moottorit toimivat paremmin. Ongelmia tietty saattaa tulla katsastuksessa mikäli siellä todetaan ettei moottori vastaa ilmoitettuja päästöarvoja.

  
  • Ruotsalaisen Vi Bilägare-lehden uutispalstalla on hauska kommentti aiheesta 'VW-autojen softapäivitykset 2016 alussa'. Toimitus oli haastatellut VW Sverigen tiedotuspomoa joka totesi että yksin Ruotsissa kaikkien Dieselgate-autojen ohjelmapäivitys kestää 80 asentajalta vuoden verran (jos yksi auto vie n. 30minuuttia+paperityöt). Lisäksi jutussa oli huomautus että palvelu saattaa ruuhkautua ja jonotusajat saattavat olla kuukausien mittaiset.
    Eräs lukija kommentoikin samaan sävyyn kuten yllä: "Kuka hullu sitä nyt vapaaehtoisesti päivittää autonsa laiskemmaksi ja janoisemmaksi -eli tuskin sinne huoltoon nyt aivan kauheita jonoja ilmestyy."
    Täällä Suomessa Trafi varmasti ohjeistaa katsastustoimipaikat siten, että nämä autot eivät läpäise ensimmäistä katsastusta ilman VW-auton kirjallista todistusta mottorinohjauksen uudelleenohjelmoimisesta. Katsastuksen yhteydessä asiaa kun ei voi päästömittauksin todeta.
    Todennäköisesti katsastusyritykset komppaavat Trafia ja määräävät todistukselle 100€:n käsittelymaksun, joka lähtee täysimääräisenä Jerseyn saaren kautta osakkeenomistajien taskuun TaxFree-tulona.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit