On harkinnassa pulttipyssyn osto mutta millähän voimalla toimiva kannattaisi? Nykyäänhän niitä on perinteisen paineilman lisäksi verkkovirralla ja akullakin toimivia. Ja monista muistakin voimatyökaluista on tullut akkukäyttöisiä versioita, esimerkiksi kulmahiomakoneista. Ja koneliikkeessä kehuivat myös uudenlaista melkein povitaskuun sopivaa akkulaturia jossa on booster-toiminto, josta pitäisi riittää useammankin tyhjäakkuisen auton käynnistykseen. Onkohan näistä uutuuksista perinteisillä voimanlähteillä toimiville vastusta? Taitaisi olla TM-testin paikka!
Itsekin vähän samaa odotteelin, mutta annoin periksi, ja tälle keväälle kävin noutamassa Tamforcen muutaman kympin verkkokäyttöisen pulttipyssyn. Ilmoitetussa vääntömomentissa ei ole suurta eroa patterikäyttöisiin, mutta järkeilin asian niin, että vaikkapa viiden vuoden kuluttua verkkokäyttöisen momentti on käytännössä sama kuin nytkin, mutta akkukäyttöisen ei enää neljättä pyörää samalla latauksella ruuvattaessa välttämättä olekaan.
450 Nm härveli ilman momentin säätöä on vähän holtittoman tuntuinen, piti käydä kiireesti hakemassa momenttivarsi, että jää loppukiristykseen momenttiavaimellekin jotain.
Eli sähkökäyttöinen on ainakin akkukäyttöistä parempi kun verkkovirtaa on yleensä tarjolla. Toisaalta näin ammattilaisten koneliikkeessä uudenmallisen tosi kompaktin paineilmapyssyn. Mahtuu vaikeisiin paikkoihin ja tällainen narukäsikin jaksaa kannatella.
Jos haluaa että pultit aukeaa kerrasta niin kannattaa hommata kevyt ns. komposiitti pulttpyssy vähintään 800Nm aukaisumomentilla edellyttäen että käytössä on edes kohtuullisen kokoinen kompura. Tosin tuokin on vain n. 80kg metrin varella eli ei silläkään vielä aina kaikki pultit aukea. Pyöränpultteja kiristettäessä käytetään pienintä mahdollista momenttiasetusta ja loput vedetään momenttiavaimella tai harjaantuneella rannetuntumalla. Hätäisempi käyttää hylsyn ja pyssyn välissä momenttisauvaa kiristysvaiheessa. Pyöränpulttien/mutterien kiristysmomentti kun on vain reilu 100Nm mutta avatessa momenttia tarvitaan rutkasti enemmän. Pultitt/mutterit kannattaa pyöritellä ensin käsin muutama kierros kierteelle ennen koneellista kiristystä jos ei halua tuhota kierteitä.
Tuollainen alle 2kg painava n.200€ komposiittipyssy on kestänyt ainakin omassa käytössä moitteetta reilu kymmenen vuotta sisältäen 2-3 auton vuosittaiset renkaanvaihdot, muut huollot ja harrastetraktorien ropaamiset. Nurkissa lojuu noita lelujakin, mutta mielummin otan sitten kunnon ristikkoavaimen tai hylsysarjan kuin ryhdyn arpomaan mutterin aukemista. Kunnolliset sähköiset mutterivääntimet maksavat yleensä yli 400€ kun aletaan puhua yli 500Nm vääntömomenteista.
Työkaluihin kannattaa yleesä satsata jos niitä hankkii. Kunnon työkalu kestää kymmeniä vuosia. Kalliin työkalun hankinta usein hirvittää vain ostohetkellä, mutta halvimmilla työkaluilla saa yleensä vain työkohteen ja itsensä hajalle ja sitten joutuu hakemaan kaupasta sen paremman työkalun tai sitten pahimmassa tapauksessa homma pitää antaa "ammattilaiselle".