Autojen turvajärjestelmät testissä

2 kommenttia

ADAC testasi autojen kamera- ja ennanakoivat turvajärjestelmät. Yllättäen turvajärjestelmien toimivuudessa Volvolla oli vaikeuksia havaita esim. pyöräilijöitä. Voittajina mainittiin Audi ja Subaru.

Testin tulos on seuraava:

  1. Audi A4
  2. Subaru Outback (stereokamera)
  3. Kia Optima
  4. Mercedes C
  5. Volvo v60

Täytyy sanoa, että toivotavasti jatkossakin saadaan tällaisia testejä ja valmistajien, muidenkin kuin Audin ja Subarun, täytyy parantaa turvallisuutta.

Linkki:
https://www.adac.de/infotestrat/adac-im-einsatz/motorwelt/notbremsassistent_test.aspx?ComponentId=271387&SourcePageId=6729

Volvon testi demo:

  
  • Löysit sitten videon vuodelta 2010 :) Vaan ei noihin järjestelmiin kannata luottaa. Ovat toki hyvä apu mutta niiden varaan ei voi jättää tarkkaavaisuuttaan. Vuoden alusta olen ajanut autolla jossa järjestelmä on ja pari kertaa on hälyttänyt mutta itse olen ehtinyt jo jarruttaa. Esim teinipoika pyöräilijä päätti kääntää pihalta tielle suoraa eteeni päästäkseen tien toiselle puolelle kaverinsa luokse. Tuli vasemmalta joten näin ajoissa mutta auto varoitti vasta kun oli tullut eteen. Toinen oli kun jalankulkija päätti ylittää risteyksen ristiin. Onneksi olin kääntymässä joten hiljainen vauhti pelasti. Meinaan kun matkaa ei ollut kuin muutama metri. Ei auton AI osaa päätellä jalkakäytävällä hortoilevasta tyypistä että yllättäen päättääkin siirtyä ajoradalle, se jää kuljettajan vastuulle. Tämänkin tyypin näin ja ihmettelin mitähän aikoo, joten ehdin jarruttaa heti kun tuli eteen. Ja niin tuli eteen ettei edes sivulleen vilkaissut. Liekkö sähköllä ajon hiljaisuus edesauttanut vaaratilanteen muodostumista vai muuten vaan itsetuhoinen. Ja molemmat tapaukset ajalta ennen Pokemon Go:ta.

      
  • Tässä ADAC:in testissä petyttiin erityisesti kahteen autoon, Volvoon V60 ja BMW:n 3-sarjaan. BMW 3-sarja oli Volvoakin huonompi.

    1. Audi A4
    2. Subaru Outback
    3. Kia Optima
    4. Mercedes C-sarja
    5. Volvo V60
    6. BMW 3-sarja (puuttuu jostakin syystä WhatCarin listalta)

    "Volvo och BMW är inte särskilt pålitliga", säger ADAC:s testchef Andreas Rigling i en video du kan se längre ner.

    http://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/nyheter/20160818/volvo-floppar-i-test-av-autobroms-system

    Artikkelista käy myös ilmi että Volvo V60:n järjestelmä on vanhentunut, Volvo XC 90:ssä on käytössä järjestelmä noilla uusilla algoritmeillä. Seuraavasta tekstistä käy ilmi millä tavoin uusi järjestelnä on kehittyneempi ja se tullaan siirtämään kaikkiin malleihin.

    "Vårt system har avancerade algoritmer för att upptäcka att objektet är en verklig fotgängare genom sin form och sitt beteende. Om sensorsystemet inte är övertygat att det är en fotgängare sker ingen bromsning, men föraren kan få en varning", svarar Volvos säkerhetsavdelning.

    Standardpaketet City Safety i nya XC90 upptäcker fotgängare även i mörker. Den funktionen ska rullas ut i alla kommande nya modeller. City Safety i XC90 har helt nya algoritmer och hårdvara för att bättre upptäcka föremål såväl dag som natt.

    "Förarstödet i V60 kan upptäcka cyklister som färdas i samma riktning – men inte den som korsar vägbanan. Den funktionen kom med den helt nya XC90", fortsätter Volvo."

    Täytyy vielä todeta se että kyllä tämä nimimerkki WhatCar on harvinaisen kiero kusipää jos tosiaan on niin että on poiminut postaukseensa vanhan videon vuodelta 2010. Tällaiset kusipäät aiheuttavat ainoastaan vaivaa niille jotka pyrkivät jotakuinkin objektiiviseen keskusteluun.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit