Sähköauto Rimac Concept Onessa on tehoa 1207 hevosvoimaa ja vääntöä on peräti 1600 Nm alusta alkaen. Toimintasädettä luvataan 350 km.
Bugatti Chiron ilmeisesti päihittäisi Rimacin esimerkiksi kiihdytyksessä 0 - 400 km/h mutta taitaa olla Bugattin hinta melko suolainen Rimaciin verrattuna joka maksaa 7,5 miljoonaa Ruotsin kruunua. Bugatti Chironin hinta on 2,5 miljoonaa USA:n dollaria.
http://teknikensvarld.se/rimac-uppdaterar-concept-one-nu-har-den-1200-hastar-436424/
http://www.motor1.com/news/17544/audi-r8-e-tron-officially-unveiled-with-4500nm-of-torque-video/
Huimia lukemia. Mutta kiihtyvyyttä momentin kautta mallinnettaessa pitää tietää myös kokonaisvälitys.
Esimerkiksi Teslaa ajetaan lähes 10:1 välityssuhteella, joten moottorin momentti vaikuttaa vetoakselilla kymmenkertaisena, eli suunnilleen polttomoottorin ykkösvaihteen välityssuhteella.
Tarkoittaako aloittaja että Rimac ja Bugatti ovat muuten vertailukelpoisia autoja?
Bugatti on kuin Rolssi mutta superauton suorituskyvyllä. Hinnan vertailu ei siis oikein ole perusteltua.
Sähkö on hieno juttu. Toimivan voimaratkaisun kehittäminen on paljon halvempaa sähkölle kuin polttomoottorille jos työ lähtee tyhjästä.
Kuinkahan monta kunnon kiihdytystä noiden nopeiden autojen akut kesää? Akkujen kuormitus täyskaasukiihdytyksessa on todella rajua.