Sähkössä autoilun tulevaisuus ?

6 kommenttia

20.7.2017 Hesarissa oli laaja kirjoitus sähköautoista.

Esimerkkinä oli henkilö, joka oli hankkinut täyssähköauton. Henkilön ajaessa yhtäjaksoisen 500 km matkan piti autoa ladata kolme kertaa 20min ja 20 min sekä 40 min. Ilmeisesti auton akut eivät olleet täyteen ladattuina lähtiessä, muuten en tuota latausmäärää ymmärrä. Ja aika hidasta eteneminen tuolla tavalla on.

Toisaalta, kun akkutekniikka kehittyy niin tuokin matka menee varmastikin yhdellä latauksella ?

Mutta, miten autot tulevaisuudessa ladataan ? Pikalatauksella huoltoasemalla 5 minuutissa, aivan kuin tankkaisit polttoainetta ?
Mitä maksaisi autoon ladattu Kwh euroissa ? Kuka tuottaa kaiken tarvisemamme sähkön ? Taloyhtiöiden ja yritysten sähkölaskut kasvaa, ja kuka maksaa ? Voidaanko entistä suurempi määrä sähköä tuottaa saasteettomasti ja luontoa turmelematta ?

Paljon kysymyksiä, joihin en ole nähnyt vastauksia.

ps. Taidanpa auton vaihtoa lykätä taas vuodella eteenpäin tai siihen asti, kun nämä asiat kirkastuvat.

  
  • Taloyhtiöissä jokainen maksaa itse kuluttamansa sähkön, ts. autonlämmityspistokkeet pitää muuttaa sellaisiksi että niillä on oma mittari. Jos sitten autojenlämmitysjärjestelmä yleensä kestää 2 - n kpl sähköauton yhtäaikaisen latauksen. On kestämätön ajatus, että taloyhtiössä sähköautojen lataus menee yhteisestä pussista, ts. jokainen osallistuu neliöidensä (osakkeiden) mukaisella suhteella kaikkien sähköautojen käyttämän lataussähkön maksamiseen. Samalla periaatteella pitäisi tehdä yleiset latauspisteet, ovat ne sitten katujen varsilla, huoltoasemilla, kauppakeskuksissa jne. Aivan kuten nyt tankatessa, luottokortti sisään ennenkuin sähkö alkaa virtaamaan. Latauksen päätyttyä saat kuitin paljonko sähköä kului ja mitä maksoi. Nämä kaksi esimerkkiä jo mielestäni osoittavat sen, että infrastruktuurin rakentaminen sähköautoilua varten ei toteudu aivan äkkiä. Yhtälailla, rahaa se tulee vaatimaan myös. Kuka maksaa investoinnit? Taloyhtiöissä tietysti osakkaat, joko neliöiden (= osakkeiden) mukaan jyvitettynä tai sitten jokainen kämppä maksaa yhtä paljon. Tämä on asunto-osakeyhtiölain mukaan mahdollista jos jokainen osakas hyötyy yhtä paljon.

    Samassa HeSarissa yksi toinen tietokirjailija vastasi Kuisman kolumniin. Kuismahan kyseli mistä sähkö sähköautojen lataukseen ja puhui biopolttoaineiden puolesta. Tämä vastaaja totesi että sähköautojen lataus on paljon simppelimpää kuin polttomoottoriautojen tankkaus: jokainen ottaa sähkön omasta kotipistorasiastaan. Tämä on tyypillistä ongelmavapaalla tasolla operointia josta todellisuus on kaukana. Sitä kun on oikeasti esim. kerrostaloja joilla ei ole ensimmäistäkään pysäköintipaikkaa. Sen kun näkisi kun johtoroikat roikkuvat esim. viidennen kerroksen ikkunasta kadun varressa olevaan sähköautoon...

    Varmaan aurinko- ja tuulivoimalla voidaan tuottaa osittain sähköautojen vaatima lisäkapasiteetti, mutta kuten tiedetään ongelmatonta se ei ole. Mitäs sitten kun ei tuule eikä aurinko paista? Tyypillisesti kireä pakkasyö Suomessa on juuri tuollainen, kun kulutus on muutenkin huipussaan.

      
  • Sähköauton energia maksaa sopimuksesta riippuen noin 0.1 € / kWh.
    Polttomoottoriauton energia maksaa noin 1.20 - 1.50 € / kWh.

    Jo tässä vaiheessa helppo valinta helpottuu yhä, kun muistetaan sähköauton 2 - 3 kertainen hyötysuhde, jonka vuoksi sähköä kuluu 15 - 20 kWh / 100 km ja bensaa tai dieselöljyä vähintään 40 kWh/100 km.

    Miljoona sähköautoa keskimääräisellä ajomäärällä nostaisi Suomen sähkönkulutusta reilut 4%, eli ei vielä edes huippuvuoden 2007 tasolle takaisin.

    Kennostossa asujille lataaminen tulee aiheuttamaan samanlaista naapurivisailua kuin kaapeli-TV ja remontit, eli aina löytyy joku, joka ei kyseistä palvelua tarvitse ja jarruttaa siksi kynsin hampain.

    Omakotiasuja nostaa tallin seinälle hitsauskonetta varten jo vedetyn kolmivaihepistorasian viereen autolleen sopivan latausaseman naapurilta kysymättä. Omakotiasuja on myös todennäköinen kahden auton taloudessa asuva, ja todennäköinen työsuhdeautoilija, joten yhdellä perheen useista autoista voi uutta tekniikkaa kokeilla pienellä riskillä, eihän perheen kaikkien autojen edes tarvi samana päivänä kyetä 1500+ km ajomatkaan tankkaamatta.

    500 km ajomatka Nissan LEAFin reilun 100 km akuilla vaatii enemmän suunnittelua kuin Teslan 500 km akuilla.

      
  • Kyllä asunto-osakeyhtiöitten päätöksentekohierarkia tulee olemaan melkoinen jarru sähköistyksien muuttamisissa. Ja kokemuksesta voin sanoa, että kun edes aivan uusissakaan talo-yhtiöissä ei tule automaattisesti olemaan edes varauksia vaikkapa pikalatauspisteelle- tolppa/ autopaikkakohtaisista mittauksista ja sähkön jatkuvasta syötöstä puhumattakaan. Asia ei kiinnosta perustajaurakoitsijoita, vaikka jopa asunto-osakesijoittajatkin lähtisi mukaan tässä asiassa. Eikä asiaa helpota, jos autojen latausmahdollisuus vaatii vanhemmissa taloyhtiöissä pääkeskuksen vaihdon ja liittymän kasvattamisen. Ei tule olemaan helppoa sähköautojen yleistyminen.

    Poliitikot ja asian päällä makaavat virkamiehet huom ! Valtion kannattaisi kiireesti laittaa rahaa likoon nimenomaan taloyhtiöitten sähköautojen infran rakentamiseen- niin uusiin kuin vanhoihin yhtiöihin. Jos niitä päästöjä kerran pitäisi vähentää...

      
  • En kommentissani ottanut esille omakotitaloja, joissa asuvat voivat tehdä päätöksiä miten haluavat. Mutta suurin osa suomalaisista asuu taloyhtiöissä - joita ovat siis kerros-, rivi- ja paritaloyhtiöt. Niiden osalta tilanne on kyllä se mitä inspektor70 kirjoittaa.

    Tuttu mies joka asuu n. kolme vuotta vanhassa kerrostaloyhtiössä Kauniaisissa, osti Volvon XC90:n. Kertoi, että olisi kyllä voinut tilata hybridimallinkin, mutta kun taloyhtiössä ei ole yhtään sähköauton latauspaikkaa.

    Jotta olisi edes pienintä toivoa että hallituksen tavoite 250 000 sähköautoa Suomessa vuonna 2030 - siis 13 vuoden päästä - toteutuu, vaatisi sen, että jo nyt kaikissa uusissa asuintaloissa olisi PAKKO olla 1 - 5 (talon koosta riippuen) sähköautojen latauspaikkaa omilla mittareilla.

      
  • Helsingin sähköyhtiön Helen Oy:n asiakaslehdessä sivulla 4 on lyhyt uutinen helsinkiläisestä taloyhtiöstä joka asensi neljä sähköautojen latauspaikkaa. Uutisessa kuvatunlaisia latauspaikkoja - käyttäjä tunnistautuu, kulutettu sähkö laskutetaan häneltä - pitäisi olla jo jokaisessa uudessa taloyhtiössä. Ja vanhojen pitäisi alkaa uudistaa autopaikkojaan tällaisiksi, vaikka vähän kerrallaan. Muuten homma tulee syliin siinä vaiheessa kun valtiovalta tekee muulla kuin sähköautolla ajamisen kannattamattomaksi. Ja sitten tulee kalliiksi, kaikille.

    https://www.helen.fi/globalassets/helen-oy/ajankohtaista/helen-lehti/pdflow__helen_lehti_2_2017.pdf

      
  • Olisikohan se mahdollista, että keskuksien taloyhtiöt voisivat vuokrata hankkimiaan latauspaikkoja ohikulkijoille sopivaksi katsomallaan hinnalla. Onhan nykyisin normi parkkipaikkojenkin vuokraus mahdollista ainakin Helsingissä.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit