Mikrokortttien katselu ja digtointi

0 kommenttia

Osaako kukaan kertoa, miten mikrokortteja voisi katsella halvalla. Ainut toimiva tapa minkä itse tiedän on "vanhanaikainen" mikrokorttien katselulaite. Tuon laitteen hinta vain tuntuu nykyään aika huimalta. Suomen sukututkimusseuran sivuilta katselulaitteen voisi ostaa hintaan 780 € + kulut. Taitaa saman kokoisen taulutelevision jo saada halvemmalla.
Mikrokortteja ei nykyään taideta enää missään käyttää. Kaikki tiedot on siirretty tietokoneen ymmärtämään muotoon. Kirkonkirjat vaan ovat edelleen saatavissa noilla mikrokorteilla. Toki niitäkin voi digitoida skannaamalla, mutta vaati ilmeisesti tosi hyvän skannerin. Kokeilin itse HPn skannerilla, jonka optinen resoluutio on 4800. Homma oli todella hidasta ja jälki aivan liian epäselvää.
Jonkilaisia looppeja on kuulemma ennen ollut olemassa, joilla on valoa vasten voinut kortteja katsella. Vaan eipa ole vastaan tullut. Heijastavaa mikroskooppia olen harkinnut. Siinä ainakin suurennos pitäisi olla riittävä.
Olisko mitään muuta keinoa. Parastahan olisi, jos digitoinnin saisi itse halvalla tehdyksi ja mikrokortit siten tietokoneelle.

  
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit