navin nopeusnäyttö on ainakin tarkempi kuin nopeusnäyttötaulut. jyrkkä ala- tai ylämäki aiheuttaa pientä virhettä mikäli navi sattuu käyttämään 2 tai 3 satelliittia. alpeilla voisi tämmöistä virhettä tulla.
Tosiaan mäissä ja mutkissa ei näytä oikein mutta suhtkoht suoralla tiellä erittäin luotettava. Itse olen ajanut C4 Citikalla, jossa ei TM:n mittausten mukaan ole mittarivirhettä, navigaattorin kanssa nopeusmittaustauluun ja kaikki näyttivät samaa nopeutta.
Kokeilin hölkkävauhtisella aamulenkilläni ja navigaattori näytti huippunopeudekseni 36,4 km/h. Siis satasan maailmanennätysvauhtia. Ehkä se laski mukaan myös pomppimisen. Nuoruudessani kauan sitten harrastin jonkin verran juoksua. Satasen enkkani oli päälle 12 sekuntia virallisen käsiajanoton mukaan hiilimurskakentällä.
navin nopeusnäyttö on ainakin tarkempi kuin nopeusnäyttötaulut. jyrkkä ala- tai ylämäki aiheuttaa pientä virhettä mikäli navi sattuu käyttämään 2 tai 3 satelliittia. alpeilla voisi tämmöistä virhettä tulla.
Ja mihin perustat väittämäsi? Oletko kenties tarkistanut asian kalibroidulla poliisitutkalla vai?
Eikös tosi ISOISSA mäissä tuo virhe tule siitä että sateliitit ei näe auton liikkuvan kuin yhdessä tasossa. Pitäiskö kaiketi olla semmoosia 3D-sateliitteja, vai?
Eli sateliitti kattoo ylhäältä että eipä liiku ei ja auto on vapaassa pudotuksessa...
Mitä se sateliitti eli GPS antaa nopeudelle värkkineelle joka on tommosessa luotisuoraan putoavassa vapaassa pudotuksessa?
Eikös tosi ISOISSA mäissä tuo virhe tule siitä että sateliitit ei näe auton liikkuvan kuin yhdessä tasossa. Pitäiskö kaiketi olla semmoosia 3D-sateliitteja, vai?
Eli sateliitti kattoo ylhäältä että eipä liiku ei ja auto on vapaassa pudotuksessa...
Mitä se sateliitti eli GPS antaa nopeudelle värkkineelle joka on tommosessa luotisuoraan putoavassa vapaassa pudotuksessa?
Kyllähän GPS elää kolmiulotteisessa maailmassa, siis että on tietoinen korkeudesta tai oikeastaan GPS (ja tuleva Galileo) elävät neliulotteisessa maailmassa, koska ovat erittäin hyvin tietoisia lineaarisesta ajankulusta.
Kyllähän GPS elää kolmiulotteisessa maailmassa, siis että on tietoinen korkeudesta tai oikeastaan GPS (ja tuleva Galileo) elävät neliulotteisessa maailmassa, koska ovat erittäin hyvin tietoisia lineaarisesta ajankulusta.
GPS-tekniikassa tehdään suhteellisuusteorian mukaiset korjaukset, koska muuten tarkkuus heikkenisi. Ja sen perusteella aika on tunnetusti suhteellinen käsite.
GPS:n laskema korkeus on epätarkempi kuin pinnansuuntainen x-y koordinaattitieto johtuen ihan siitä, että useimmat satelliitit näkyvät sellaisesta suunnasta josta z-suuntainen koordinaatti jää epätarkimmaksi.
Nopeuslaskennan tarkkuus ja ylipäätään vastaanottimen herkkyys voi taas vaihdella laitteesta toiseen.
[mikahe muokkasi tätä viestiä 06.07.2007 klo 12:02]
eikös se selviä kun ajaa navin kanssa tienvierellä olevaan nopeusnäyttöön ja vertaa...
navin nopeusnäyttö on ainakin tarkempi kuin nopeusnäyttötaulut. jyrkkä ala- tai ylämäki aiheuttaa pientä virhettä mikäli navi sattuu käyttämään 2 tai 3 satelliittia. alpeilla voisi tämmöistä virhettä tulla.
Tosiaan mäissä ja mutkissa ei näytä oikein mutta suhtkoht suoralla tiellä erittäin luotettava. Itse olen ajanut C4 Citikalla, jossa ei TM:n mittausten mukaan ole mittarivirhettä, navigaattorin kanssa nopeusmittaustauluun ja kaikki näyttivät samaa nopeutta.
Kokeilin hölkkävauhtisella aamulenkilläni ja navigaattori näytti huippunopeudekseni 36,4 km/h. Siis satasan maailmanennätysvauhtia. Ehkä se laski mukaan myös pomppimisen. Nuoruudessani kauan sitten harrastin jonkin verran juoksua. Satasen enkkani oli päälle 12 sekuntia virallisen käsiajanoton mukaan hiilimurskakentällä.
Ja mihin perustat väittämäsi? Oletko kenties tarkistanut asian kalibroidulla poliisitutkalla vai?
Eikös tosi ISOISSA mäissä tuo virhe tule siitä että sateliitit ei näe auton liikkuvan kuin yhdessä tasossa. Pitäiskö kaiketi olla semmoosia 3D-sateliitteja, vai?
Eli sateliitti kattoo ylhäältä että eipä liiku ei ja auto on vapaassa pudotuksessa...
Mitä se sateliitti eli GPS antaa nopeudelle värkkineelle joka on tommosessa luotisuoraan putoavassa vapaassa pudotuksessa?
Eli sateliitti kattoo ylhäältä että eipä liiku ei ja auto on vapaassa pudotuksessa...
Mitä se sateliitti eli GPS antaa nopeudelle värkkineelle joka on tommosessa luotisuoraan putoavassa vapaassa pudotuksessa?
Kyllähän GPS elää kolmiulotteisessa maailmassa, siis että on tietoinen korkeudesta tai oikeastaan GPS (ja tuleva Galileo) elävät neliulotteisessa maailmassa, koska ovat erittäin hyvin tietoisia lineaarisesta ajankulusta.
GPS-tekniikassa tehdään suhteellisuusteorian mukaiset korjaukset, koska muuten tarkkuus heikkenisi. Ja sen perusteella aika on tunnetusti suhteellinen käsite.
GPS:n laskema korkeus on epätarkempi kuin pinnansuuntainen x-y koordinaattitieto johtuen ihan siitä, että useimmat satelliitit näkyvät sellaisesta suunnasta josta z-suuntainen koordinaatti jää epätarkimmaksi.
Nopeuslaskennan tarkkuus ja ylipäätään vastaanottimen herkkyys voi taas vaihdella laitteesta toiseen.