Liian nopea netti

9 kommenttia

Tämä nyt ei varsinaisesti ole mikään ongelma, mutta ajattelin kertoa kuitenkin. Minulla on Wivanetin 512/512 WLAN. Teoreettisen maksimilatausnopeuden pitäisi olla jotain 64 kt/s, mutta minulla se kohoaa helposti yli 300 kt/s jos vain vastapuoli pystyy antamaan. Oman käsitykseni mukaan Wivanetin verkko on rakennettu suurempaa käyttöä varten kuin mitä nyt on. Näin ollen minä ilmeisesti saan enemmän kuin pitäisi. Jos teillä on muita ideoita niin kertokaa. Mitään haittaa tästä ei tietenkään ole, mutta ihmetyttää kuitenkin, että on liian nopea netti.

  
  • Lainaus:
    19.08.2004 klo 13:51 J R kirjoitti
    Tämä nyt ei varsinaisesti ole mikään ongelma, mutta ajattelin kertoa kuitenkin. Minulla on Wivanetin 512/512 WLAN. Teoreettisen maksimilatausnopeuden pitäisi olla jotain 64 kt/s, mutta minulla se kohoaa helposti yli 300 kt/s jos vain vastapuoli pystyy antamaan. Oman käsitykseni mukaan Wivanetin verkko on rakennettu suurempaa käyttöä varten kuin mitä nyt on. Näin ollen minä ilmeisesti saan enemmän kuin pitäisi. Jos teillä on muita ideoita niin kertokaa. Mitään haittaa tästä ei tietenkään ole, mutta ihmetyttää kuitenkin, että on liian nopea netti.


    Ensinkin, teoreettinenkaan maksimilatausnopeus ei ole aivan 64kt/s, koska kaikki liikenne ei ole "hyötydataa", mutta se siitä :smile:. WLAN-tekniikassa 802.11b:n maksiminopeus on periaatteessa 11mb/s, käytännössä kuitenkin aina hitaampi. En tiedä mikä on Wivanetin politiikka nopeuden rajoittamisen suhteen; jaetaanko WLAN-yhteys käyttäjien kesken, jolloin käyttäjien määrä ja yhteyden laatu kertoo nopeuden vai onko Wivanetin päässä rajoitettu asiakaskohtainen maksiminopeus tietylle tasolle.

    Itse olettaisin, että WLAN-verkko toimii kullakin käyttäjällä aina maksimaalisella nopeudella (tämä ei maksa operaattorille sen enempää kuin rajoittaminenkaan), mutta ulospäin meneviä yhteyksiä on rajoitettu sille asteelle, jonka asikas on maksanut. Et erikseen maininnut mistä olet dataa saanut tuolla nopeudella. Jos WLAN-yhteyttä ei ole rajoitettu, voit hyvinkin saada tuollaisia nopeuksia Wivanetin servereiltä / mahdolliselta proxyltä ja muilta Wivanet käyttäjiltä. Jos taas saat tuolla nopeudella ulkomaailmasta, niin sitten yhteyttä ei ole rajoitettu missään kohdassa.

      
  • Piti vielä mainita, että data tulee DC++ tiedostonsiirto-ohjelman kautta ruotsalaiselta palvelimelta ja ruotsalaisilta käyttäjiltä. Tälläkin hetkellä latausnopeus on 360 kB/s. Eli minustakin tuntuu siltä, että yhteyttä ei ole rajoitettu. Ja samaisella DC++ ohjelmalla upload-nopeus on ollut parhaimmillaan 90 kB/s. Ladattaessa tiedostoja suoraan internetistä olen parhaimmillaan päässyt yli 400 kB/s. Aika kovia lukemia 512/512-liittymältä :sunglasses:

      
  • Minulla latausnopeudet DC++:sta ovat vain 0-40 kB/s, vaikka käytössäni on 2MB/200kB kaapelimodeemi. Missä mättää? :cry:

      
  • Lainaus:
    19.08.2004 klo 14:44 -Jani- kirjoitti
    Minulla latausnopeudet DC++:sta ovat vain 0-40 kB/s, vaikka käytössäni on 2MB/200kB kaapelimodeemi. Missä mättää? :cry:


    Warekäyttöä (oletan että DC++ ei paljon lailliseen latailuun käytetä) ei varmaankaan tällä palstalla tueta. Sen voin sanoa, että kyseessä on peer-to-peer (p2p) softa, joten latausnopeus riippuu oman kaistan lisäksi siitä, kuinka nopea upstream sillä käyttäjällä on, jolta tavaraa haetaan ja siitä, mikä on tämän yhteyden käyttöaste. Omassa yhteydessäsi tuskin on mitään vikaa, haet vain tavaraa väärästä paikasta... PS. Onpa muuten todella asymmetrinen yhteys, 200kb/s upload on varsin pieni. PSS. B = Byte eli tavu, b = bitti. Sinulla on mitä ilmeisimmin 2Mb/s / 200kb/s yhteys siis (siinä teille pilkunviilausta).

      
  • Voisitko vielä näin maallikolle kertoa mitä eroa on tuolla tavulla = Byte ja bittillä.

      
  • Lainaus:
    19.08.2004 klo 15:36 J R kirjoitti
    Voisitko vielä näin maallikolle kertoa mitä eroa on tuolla tavulla = Byte ja bittillä.


    Äh, se unohtui. Tietokonemaailmassa yksi tavu eli byte koostuu kahdeksasta bitistä, jotka taas ovat ykkösiä tai nollia. Bitti on siis pienin mahdollinen yksikkö. Puhuttaessa verkkoyhteyksistä käytetään yleensä jostain syystä bittejä.

      
  • Tuosta latausnopeudesta, ei kannata aina uskoa mitä ohjelma sanoo, hanki mielummin joku ohjelma joka seuraa liikennettä. Tiedän että monet p2p ohjelmat (muutkin ohjelmat) "valehtelevat" latausnopeuden joissain tapauksissa, esim. jos lataus jatkuu toiselta käyttäjältä y.m.

    Toinen asia mikä voi vaikuttaa on itse tiedosto, jos tiedosto on esimerkiksi tavallista tekstiä, se voi siirtyä pakkauksen vuoksi huomattavasti nopeammin.
    Voihan se tietenkin olla myös niin mitä tuossa aiemmin sanottiin.

    Tuosta nopeudesta, niin en uskon todella että kyseessä on 2mbit / 200kbit.. Ainoa yhteys missä tiedän että on 200kbit upload on Welho. Welho Prossa on periaatteessa kait 10Mbit / 200kbit, vielä assymetrisempi (jos tällainen sana nyt on edes olemassa).

    Itse olen lopettanut MB ja Mb käytön, koska se on niin harhaan johtava. Mielummin kirjoitan aina Mbit kun sitä tarkoitan. Lisäyksenä voi mainita että Mbit käytetään yleensä jos kyseessä on jonkin näköinen bitstream (esim. yhteys), kun taas megabyte tai MB käytetään enemmän tallennuksessa, esim. kovalevyn suuruus.

    [durandal muokkasi tätä viestiä 21.08.2004 klo 10:00]
      
  • Voihan latausnopeuden laskea suoraan.
    6,53Mb:n ohjelma latautui 9 min 36 sek.

    Lähellä 1,5Mb per min, on n. 25Kb/sek. (25000 tavua per sek.)

      
  • Onneksi otin kuvankaappauksen, joten voin tarkasti kertoa yksityiskohdat. Kyseessä on siis edelleen sama DC++-p2p-ohjelma.

    Status: Downloaded: 47.83 MB (9.7%) in 0:01:50. Time left: 0:16:52. Speed: 450.25 kB/s. Filename: [ADX] Key the Metal Idol - 14.avi. Size: 493.19 MB. Ratio: 1.00 (eli käyttöaste, jolla ohjelma tallentaa tiedostoa).

    Tuosta voi laskea pitääkö paikkaansa. Lisäksi kyseinen tiedosto tuli täysin virheettömänä noin puolessa tunnissa. Tosin tuo nopeus oli maksimi, mihin se ylsi, mutta välillä 300-450 kB/s se pysytteli jatkuvasti.

    [J R muokkasi tätä viestiä 21.08.2004 klo 19:56]
      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit