Polttoainevero

0 kommenttia

voitaisiin hyvin laskea n. 20-30%. Yhtälailla autovero tulisi harmonisoida kuten muissa EU-maissa on, sama kohtelu käytettyihin tuontiautoihin, eikä jatkettaisi nykyistä verokohtelua enää kahdesta syystä:

- veroja ei palauteta takaisin liikenteeseen. Maksetut verot eivät kohdistu mihinkään, vaan ne häviävät huomaamatta jonnekin. Palkkatulo- ja yritysveroilla tulee kattaa kulut kuten muissakin maissa tehdään.

- talouksien ja yritysten ostovoima ja sijoituskapasiteetti sekä mahdollisuudet kasvaisivat lähes samalla määrällä mikä veroalennus on. Tämä johtaa väistämättä työpaikkojen lisääntymisellä nopealla aikavälillä. Täysin uusia alojakin voisi maassamme syntyä, sellainen yritystoiminta joka ei aikaisemmin ole edes kannattanut. Painopiste kulutukseen muuttuu, raha pyörii markkinoilla. Esimakua tästä saimme autoveron laskettua hieman, yli 2500 työpaikkaa muodostui lähes välittömästi pelkästään autoalalla. Valtio ei ole kyennyt lisäämään työpaikkoja ennenkään, eikä tule kykenemään lisäämään niitä nytkään. Yritykset vain pakenevat kuluja ja veroja pakoon ulkomaille. Jarruna nykyiselle kestämättömälle ilmiölle on yleensä aina päinvastainen kuin taulukkolaskennat osoittavat. Esim. HKL:n busseihin saadaan matkustajakato vain suuremmaksi mitä enemmän korotetaan lippujen hintoja. Lopuksi tulisi viimeisten 10 matkustajan kustantaa koko organisaatio. Kallista kyytiä! Kauanko voimme tätä jatkaa?

Lisääntynyt ostovoima kaikissa yhtieskunnan segmenteissä luo työpaikkoja kaikilla sektoreilla. Tilanne on tällä hetkellä tämä, että verovaroin valtiontalous pyörittää vain omaa talouttaan, maksattaa kallista kustannusrakennetta ja kattaa omat työpaikkakulut. Kuten muutkin työtä tekevät, heidän tulisi olla tulosvastuullisia. Mikäli asetettua tavoitetta ei saavuteta, saa vähitellen lähteä etsimään muita hommia kuten yksityissektorilla. Työn tuottavuuden suhteen kuilu on liian suuri, myös tavalla jolla tämä rahoitetaan verovaroin.

  
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit