Tabu

3 kommenttia

Oletteko huomanneet keskusteltaessa julkisesti esim. palkkaverotuksesta, energiaratkaisuista, ministerin terveydestä, maataloustuesta...vaikka mistä, niin asiasta keskustellaan avoimesti paljon ja näyttävästi. Tuodaan esiin voimakkaasti eri näkökulmia, puolesta ja vastaan, tiedot ovat julkisia.

Siirretään keskustelu polttoaineverotukseen tai autoverotukseen, muuttuu asia ilmoitusluonteiseksi. Mistään asiasta ei neuvotella, mitään ei kerrota, asiaa puidaan suljettujen ovien takana kabineteissa, piilossa kaikilta. Medialle ei hiiskuta sanaakaan. Tehdään päätös, joka ilmoitetaan kansalainen Autoilijalle.

Onko tämä demokraattinen ratkaisu, johon jokainen äänestäjä saa ottaa osaa. Ei ole, diktatuuri ja sanelupolitiikka vallitsee tässä asiassa. Tähän on saatava muutos, ja tiedettävä mitä on tekeillä. Mm. Lipponen korotti yksikantaan polttoaineveron -01/-02 vaihteessa 5%:lla vain ilmoittamalla, että tällainen pikku juttu lopuksi. Luki asian eduskunnassa pieneltä paperilapulta.

Autoliitolla ei ole minkäänlaista auktoriteettia, vaikka he periaatteessa edustavat kaikkia 4 030 000 rekisteröityä ajoneuvoa. Miten kävisi jos nämä muuttuisivat äänestäviksi henkilöiksi? Ja äänestäisivät, "kyllä, haluamme tietää mitä on tekeillä, ja vaikuttaa asioiden kulkuun". Miten kävisi?

[SixPack muokkasi tätä viestiä 21.10.2004 klo 08:42]
  
  • Tässä mietteitä ennen uutta pakettiauto-, eli kaksikäyttöisen ajoenuvon muuttamisesta henkilöautoverolle, juttu oli ilmassa jo tuolloin lokakuussa. Tällä halusin jo tuolloin -04 synnyttää keskustelua asiasta. Mitä nyt tapahtui on verrattavissa minkä tahansa veron ja siitä aiheutuvien maksujen taannehtivuudelle.

    Miten kävisi jos käyttömaksu perittäisiin taannehtivasti 10 vuodelta? VM ja LM ja tietyt näkyvät johtohahmot eivät ole ajantasalla eivätkä tunne lakia tarpeeksi hyvin. Tältä pohjalta voisi kyseenalaistaa heidän kykyjä ja osaamista johtaa näitä vastuullisia valtion laitoksia ministereinä ja virkamiehinä. Mikäli uusi pakettiajoneuvolaki ja verojen maksuunpano huomataan laittomaksi - saako lain säätänyt ja ehdottanut virkamies potkut, kuten myös ylin johto joka on vastuussa koko ministeriöstä verovaroin. En kovin mielelläni maksa veroa järjestelmälle josta on muodostunut valtio valtiossa tarkoituksena kaivaa maata rahoittajiensa alta.

      
  • "Miten kävisi jos käyttömaksu perittäisiin taannehtivasti 10 vuodelta?"

    Tämä "taannehtiva" on tässä se mielenkintoisin. Aikaisemmin tälläinen "taannehtiva" laki säädettiin että saatiin ns. "sotarikoksiin" syyllistyneet tuomituksi, mm. presidentti Risto Ryti joutui kiven sisään tehtyään omissa nimissään Suomen pelastavan sopimuksen.

    Lainaus: http://www.huittinen.fi/html/ristoryti.htm

    "Kovalle koetukselle presidentti Risto Rytin vastuuntunto ja uhrautuvaisuus joutuivat ns. Ribbentrop-sopimuksessa. Pelastaakseen Suomen itsenäisyyden Ryti allekirjoitti sopimuksen omissa nimissään, vaikka tiesi teon voivan myöhemmin johtaa jopa kuolemantuomioon. Täten varmistui valtion mahdollisuus irrottautua tarvittaessa sopimuksesta, joka oli voimassa vain niin kauan kuin Ryti oli presidentti. Ryti jätti eroanomuksensa 29.7.1944. Vuonna 1945 alkoi sotasyyllisyysoikeudenkäynti, jossa Risto Ryti tuomittiin 10 vuodeksi kuritushuoneeseen. Seitsemän muuta syytettyä saivat kahdesta viiteen vuotta vankeutta. Rytille oli kyllä etukäteen tarjottu mahdollisuutta paeta ulkomaille, ainakin aluksi Ruotsiin. Ryti kuitenkin jyrkästi kieltäytyi kaikista pakoaikeista, koska hän ei katsonut tehneensä mitään lainvastaista".

    Nyt samaa lain "taannehtivuutta" käytetään laillisena oikeutena verottaa henkilöauton pakettiautoksi muuttaneita jälkikäteen. Yhtäkkiä ajatellen miksi loppujen lopuksi noin vähäpätöisen tuntuisessa asiassa ja vieläpä "rauhan" aikana. Juuri lain taannehtivuus kuitenkaan ei ole vähäpätöistä, kun se voidaan säätää jälikäteen mihin tahansa kansalaisten toimintaa ja verotusta koskevaan asiaan.

    Se mikä eilen oli laillista, ei tänään uuden lain voimaan tultua ole. Oleellista vain on se, että se mikä eilen oli laillista, voidaan nyt jälkikäteenkin rangaista ja verottaa. Entäpä jos nyt valtiovalta kokeilee "kepillä jäätä"? Pakettiautovero ei koske kaikkia, mutta jokin muu "takautuva" vero tuleekin huomenna koskien jokaista?

    Enestamin sähkövero on siitä niin hauska, että se perittäisiin toiseen kertaan jo vuonna 1997 säädetyn "ympäristöveron ympäristäverona" ja näiden verojen päälle mätkäistäisiin vielä arvonlisäverokin 22%.

    Lainaus Ilkka 26.02.05

    "Sähkön verotus

    Muutamissa kirjoituksissa on kerrottu, että sähkön kulutuksesta peritään veroa 22 prosenttia. Kirjoittajat ovat lukeneet huonosti sähkölaskunsa. Laskussa on merkintä: Sähköverot 1 lk (0.9069 c/kwh) eli 5.39 penniä jokaisesta kulutetusta kilowatista. Näin ollen veroprosentti on kokonaisuudessaan noin 54. Ko. sähköveroa on merkitty perityksi ensimmäisen kerran tammikuun laskussa 1997. Se oli silloin 1.0 penniä/kwh.
    Vero on vielä siitä erikoinen, että siihen sisältyy myöskin alv. Veron perusteeksi ilmoitettiin silloin sama, minkä ministeri on nytkin esittänyt. Eiköhän nyt jo olisi savupiippuveronkin aika?" Maksaja Peräseinäjoki

    Entä mitä muuta kivaa on tiedossa? On väläytetty GSM puhelujen verotusta koska yleisesti kilpailun vuoksi puhelujen hinnat ovat jatkuvasti laskeneet. Hiljakkoin Viestintävirasto esitti internetsivuille "domainveroa". Nämä nyt ensialkuun mitä mieleen tulee...

    "En kovin mielelläni maksa veroa järjestelmälle josta on muodostunut valtio valtiossa tarkoituksena kaivaa maata rahoittajiensa alta".

    Näin tuo on, miksi veroja maksamalla pitää rahoittaa nitä, joiden aika ei muuten kulu kuin päivät pitkät miettiä, miten viedä "tuhkatkin pesästä".

      
  • Suomalaisten suhtautuminen tällaiseen on huolestuttava. Nyt jos koskaan olisi rivien ryhdistäydyttävä, vaikka ei suoranaisesti koskisi kuin pakettiautoilijoita. Jos tällainen lainvastainen takautuva laki kerrankin menee läpi niin, että kansan suuret rivistöt sen hyväksyvät, on portit auki mille tahansa veroille koskien meitä kaikkia. Kuten takautuva suurempi käyttömaksu kaikille ajoneuvoille 10 vuodelta!

    Olemme ilmeisesti niin eristyksissä muusta Euroopasta ettei täällä tiedetä mitä muualla tapahtuu. Minua on aina harmittanut englanninkielisyys, koska telkkari sitä syöttää, uskovat kaikki että sillä pärjää. Vaan eipä hotellien ja turisturysien ulkopuolella enää. Saksassa puhutaan saksaa, Sveitsissä, Itävallassa, Pohjois-Italiassa sillä tulee toimeen kuten Unkarissa, Slovakiassa, Puolan länsiosissa jne. Ranskassa ranskaa, Italiassa italiaa jne. Brysseliin kansanedustajat lähtevät englannin tehokurssi mielessään. Siellä puhutaan Flaaminkieltä ja Ranskaa, toimistokieli ranska, Suomalaiset edustajat palloilee touhusta ulkona kuin lumiukot, avustaja/tulkki on otettava lounaalle mukaan koska ilman häntä ei sitäkään osata tilata.

    Ajoneuvo- ja energiapolitiikassa on pieni Suomo aina syrjässä, otetaan sitten joskus mallia siitä mitä Ruotsi tekee, kun sanoma paikan päällä ei mene perille. Tulee mieleen huono oppilas kouluajoilta, yrittää vilkuilla ja luntata mitä vierustoveri tekee kun ei ymmärrä itse mistään mitään! Minusta monet meidän päättäjistä ovat kokemattomia, kykenemättömiä hoitamaan tehtäviä niiden edellyttämällä tavalla ja tasolla lakia kunnioittaen. Ajoneuvoverotus on ollut yhtä möhläystä ja sähläystä -50 luvun lopulta lähtien. Nyt ollaan menossa verojen tasapuolistamista kohti, mutta verottajalla tuli hätä säätää lisää päästöveroja pienasumiselle, eikähän jokin venevero tee tuloaan, miksei ATK-laitteen vuosimaksu. Saa ne IP osoitteet selville. Meidän rahoilla istuu kokonaiset ministeröit miettimässä mitä voidaan verottaa ja miten. Kun asia on selvä, vietiin lakialoite Eduskunnan takaovesta käsiteltäväksi, jotta se on lainvoimainen. Aloite näihin tulee aivan muilta tahoilta. Päälle valehdellaan tarvittaessa julkisesti niin paljon kuin palstatilaa eri lehdissä on, kuten Puntari totesi tuossa toisessa threadissä.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit