Ihmettelen tätä autokeskustelua erillään autojen hinnoista. Esimerkiksi tuolla Volvo-keskustelussa heitellään suuria lukuja ihan kuin joku 10.000 euroa olisi joku pikkuraha.
Mikä helvetti suomalaismiestä vaivaa, kun tämä mies hyväksyy autoveron ?
Selitysteorioita on kolme:
a. Suomalaismies varjelee oman autosijoituksensa jäännösarvoa.
b. Suomalaismies on autoalalla töissä.
c. Suomalaismies kuvittelee, että autovero koituu niin sanotusti yhteiseksi hyväksi.
Onko se niin vaikeata ymmärtää sitä, että autovero on turha osa auton pääoma-arvoa ?
Poistamalla autovero suomalainen voisi ostaa 18.000 eurolla BMW 520d:n vuosimallia 2005.
Ja mikä parasta, varmaan autokeskustelukin rauhoittuisi.
Eikai täälläkin aloiteta tuota samaa itkua, kun naapurilehdessä. Jätkät joilla näyttää olevan tuulen huuhtoma takapuoli itkee verosta ja hinnoista. Se on yks ja sama mikä se vero on, kyllä niitä autoja kuitenkin jotkut ostaa uutena. Saa pers`aukiset sitten niitä käytettynä. Ei kai valtion tai kauppiaiden pidä harrastaa mitään hyväntekeväisyyttä.
Siispä hyväksytään oleva tilanne ilman mutinoita.
MMS
Kuule minä olen seurannut muiden maiden autokeskustelua (esim. Ruotsin keskustelupalstoja), ja samaa vääntöä sielläkin on jossakin määrin autoista, mutta erona on se että porukka on saattanut omistaa useita premium-autoja, ja keskustelijoilla on kokemusta useita premium-merkeistä. Jotenka kokemustenvaihtoa on.
Auto ei ole mikään helvetin statussymboli eikä mitään hevonpaska-premium-vääntöä ole.
Autojen hinnat alas, autovero pois, ja johan autokeskustelutkin rauhoittuvat. Mitään tuontiautoryntäystä ei Suomeen koskaan tule, vrt Ruotsi, jossa tuonti on vain marginaalinen ilmiö.
Kannustankin autoilijoita siihen, että autovero saataisiin pois, eikä autovero enää rasittaisi auton pääoma-arvoa.
Eli autovero on alikehittyneen maan meininkiä !
andertz:
MMMS
On totta että valtio tarvitsee nuo rahat, eihän kukaan sitä kiistä.
Sama rahamäärä voidaan kerätä käyttömaksuina. Käyttömaksut takaisivat tasaisemman tulovirran valtiolle, koska esim. ensi vuonna automyynti tulee syöksymään pahasti ja autoverotuotto tulee laskemaan jonkin verran.
Olennaista on se että käyttömaksu ei ole osa auton arvoa, autovero taas on osa auton pääomaarvoa. Autovero kiikkuu aina arvossa mukana, kun taas käyttömaksu on juokseva kulu.
Ministeriö kuitenkin haluaa kerätä autoverotuotot näin, koska autovero nykymuodossaan on niin helppo periä, eihän verovelvollsia ole kuin 200.000 per vuosi.
On kyllä pakko sanoa että naurattaa nämä premium-vertailut, kun joku pikku-Volvokin maksaa 45.000 e, ja mitä sillä rahalla saa ?
Tietysti jos on varaa ostaa vaikka joku BMW X3 uutena, niin tämähän on hieno homma, ainakin ostajan kannalta. Saksassahan niitä saa uutena noin 32.000 eurolla.