Muuttoautovähennyksen optimointi jo melko hankalaa

0 kommenttia

Olen hankkimassa muuttoautoa ja joka kerta tuntuu taloudellinen optimointi menevän entistä vaikeammaksi :smile: Muutamia olen vuosien saatossa jo Suomeen muuttanut, mutta nyt saa ottaa laskimen käteen ihan tosissaan.



Itse muuttoautovähennys on pysynyt samana kuin ennenkin, eli 13 450 euroa. Olettaen, että määräykset eivät muutu seuraavan kolmen vuoden aikana, niin on aika arpapeliä ostaa nyt autoa, jos haluaa maksimoida vähennyksen.



Nykysysteemissähän käytetyn autosi arvo arvioidaan Suomeen paluumuuttopäivänä ja jos samanlaisia autoja ei ole tietokannoissa olemassa, niin arvo voi olla mitä vain. Otetaan nyt vaikka esimerkkinä XC90 3.2 bensakoneella. Biliasta lähtisi nyt sellainen vientiin ihan sopuhintaan, mutta vastaavaa autoa ei edes myydä Suomessa kadunmiehelle. Ei tietenkään, kun päästöt ovat kovat ja hinta pompsahtaa.



Sitten kun sen toisi Suomeen kolmen vuoden kuluttua, niin tietokannoista voisi ehkä löytyä muutama satunnainen kappale, jos niitäkään. Siinähän sitten tullin raati arpoisi sopivaa hintaa.



Jos hankkisi juuri tuollaisen ison ja runsaspäästöisen, niin riski kovista veroista kasvaa melkoiseksi. Jos 13 450 euroa ei riitä kattamaan veroja, niin ylimenevä vero olisi luultavasti aika korkea, kun verothan lasketaan päästöjen mukaan. Ja veron päälle lätkäistään toki vielä alv:kin.

Kiusaus olisi suuri ostaa runsaspäästöinen, kun ne ovat halpoja verottomana ja onhan sellaisella kiva ajaa. Meidän toinen auto on tällä hetkellä moderni diesel, joten perstuntumaa löytyy kyllä näihinkin. Mutta ei siitä mihinkään pääse, että riitävillä kuutiotuumilla ajamisessa on ihan oma fiiliksensä.



Hairahduin tuollaisen dieselin ostamaan, kun hankinta tehtiin juuri ennen Suomen isoa veroremonttia. Yhdessä yössä auton arvosta putosi sellainen iloinen 5-6 tonnia. Ennen veroremonttia dieselit olivat ihan ok hankintoja, kun niiden veroton hinta oli erittäin kilpailukykyinen verrattuna verolliseen. Autokauppiaat tekivät siis siihen aikaan verollisilla dieseleillä ihan kivoja katteita.



Onko joku tuonut viimeisen vuoden aikana muuttoautona jotain runsaspäästöistä mallia, mitä ei Suomesta juurikaan myynnistä löydy? Arpoiko tulli kohtuullisen hinnan rakkineelle?

  
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit