Autoveroneutraalit, auton arvonlasku ja autokannan uusiutuminen

2 kommenttia

Jos olen ymmärtänyt oikein niin Ajattelija2013 ja muutama muukin on autoveroneutraali eli haluaa että nykysysteemillä jatketaan autoilun verottamista. Tämän johdosta on paikallaan kerrata historiaa. Autoveroon ja suljettuihin Suomen markkinoihin on aina liittynyt hidas auton arvon aleneminen, josta on seurannut se että käytettyjen autojen ostajat ovat joutuneet maksamaan liiallisen osuuden autoveron jäännöstä. Mikäli autovero poistuisi ja kaikkien autojen arvot laskisivat vaikkapa keskimäärin 25 prosenttia, niin tällöin myös auton vaihdon välirahat laskisivat tuon 25 prosenttia. Muutos tapahtuisi pikkuhiljaa.



Normaali ihminen varmaankin maksaisi jonkin verran enemmän käyttömaksua vuodessa siitä hyvästä, että autojen välirahat laskisivat edellä kuvatulla tavalla ja bonuksena päästäisiin ajelemaan samankuntoisilla ja yhtä hyvillä autoilla kuin kehittyneissä automaissa.



Edelleen edelliseen liittyen niin autokantahan ei nykysysteemillä uusiudu ja kehity, kun uusien autojen myynti pyörii 100.000 auton nurkilla vuodessa. Jos joku keksii muun keinon autokannan uusiutumiseen (kuin autoveron poisto), niin sen voi tässä ilmoittaa.



Lisäksi, kun ihmiset ostavat kalliita käytettyjä premium-autoja Saksasta, niin mittavat arvonlisäverotuotot jäävät verottajalta saamatta.

  
  • Käsityksesi on väärä. Se että en hyväksy Kyllösen kaavailemaa nilkkapantajärjestelmää kaikille autoilijoille, ei tarkoita sitä, että pitäisin nykymallia jotenkin hyvänä.



    Verotusta voidaan siitää osittain auton käyttöön, mutta auton käytöstä ei saa tulla liian kallista, se ei saa eriarvoistaa ihmisiä, sen verukkeella ei saa tehdä seurantajärjestelmää (joka muutoin hyväksytään vain paatuneille rikollisille), eikä muutenkaan ole järkevää, että kerätään veroa systeemillä, jonka kaikki tuotto menee itse systeemin pyörittämiseen (tämä toki olisi vasemmiston unelma).



    Järkevä tapa verottaa auton käyttöä olisi esimerkiksi polttoaine/sähköenergiavero. Eli liikennekäyttöön ladatusta sähköstä perittäisiin enemmän veroa kuin muusta sähköstä. Tämä ei varmasti olisi teknisesti kovinkaan vaikeaa. Jokaiseen uuteen ladattavaan autoon asennettaisiin mittari, joka mittaisi paljonko energiaa on ladattu. Näin maksaisit vain energiasta jonka oikeasti kulutat, eli systeemi olisi oikeasti oikeudenmukainen. Myöskään vanhoihin autoihin ei tarvitsisi asentaa lisälaitteita. Päätös olisi helppoa tehdä nyt, kun sähkötoimisia autoja menee vielä hyvin vähän kaupaksi. Tämä systeemi olisi oikeudenmukainen, helppo ja halpa, eikä lisäisi juurikaan byrokratiaa. No sen takiahan se ei kelpaa vasureille.



    Mikä olisi tuon mallin haitta? Tai jos on parempia ehdotuksia, niin kertokaa.

      
  • Ajattelija2013:

    Käsityksesi on väärä. Se että en hyväksy Kyllösen kaavailemaa nilkkapantajärjestelmää kaikille autoilijoille, ei tarkoita sitä, että pitäisin nykymallia jotenkin hyvänä.

    Verotusta voidaan siitää osittain auton käyttöön, mutta auton käytöstä ei saa tulla liian kallista, se ei saa eriarvoistaa ihmisiä, sen verukkeella ei saa tehdä seurantajärjestelmää (joka muutoin hyväksytään vain paatuneille rikollisille), eikä muutenkaan ole järkevää, että kerätään veroa systeemillä, jonka kaikki tuotto menee itse systeemin pyörittämiseen (tämä toki olisi vasemmiston unelma).

    Järkevä tapa verottaa auton käyttöä olisi esimerkiksi polttoaine/sähköenergiavero. Eli liikennekäyttöön ladatusta sähköstä perittäisiin enemmän veroa kuin muusta sähköstä. Tämä ei varmasti olisi teknisesti kovinkaan vaikeaa. Jokaiseen uuteen ladattavaan autoon asennettaisiin mittari, joka mittaisi paljonko energiaa on ladattu. Näin maksaisit vain energiasta jonka oikeasti kulutat, eli systeemi olisi oikeasti oikeudenmukainen. Myöskään vanhoihin autoihin ei tarvitsisi asentaa lisälaitteita. Päätös olisi helppoa tehdä nyt, kun sähkötoimisia autoja menee vielä hyvin vähän kaupaksi. Tämä systeemi olisi oikeudenmukainen, helppo ja halpa, eikä lisäisi juurikaan byrokratiaa. No sen takiahan se ei kelpaa vasureille.

    Mikä olisi tuon mallin haitta? Tai jos on parempia ehdotuksia, niin kertokaa.




    Kilometrivero, jos on liiallinen, voi rankaista työssäkävijöitä, vaikka työmatkamenot voidaankin vähentää verotuksessa.



    Polttoaineveron korotus lienee hyvä ratkaisu jollei sillä taas rankaista ammatikseen ajavia.







      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit