Hyvä TV -antenni talon katolle?

9 kommenttia

Mitäs kokemuksia löytyy hyvistä ja paremmista antenneista pääkaupunkiseudulla omakotitalon katttoantenniksi?Ihan tavallsia 1-4 kanavia olisi tarkoitus tähyillä.

Oletko hiljakkoin vaihtanut antennnia ja saanut paremman kuvan? Mitä antennimerkkiä suosittelet kokemuksesi perusteella? Hinta? Asumme Vantaalla -aika tasaista maastoa eikä mitään isoja esteitä lähimain.

Onko eroa kuvassa jos antenni on piipun juuressa keskellä taloa tai talon sivussa erillisessä varressa?Peltikattoisesta talosta kyse. :confused: :confused:

  
  • Analogialähetykset loppuvat pian. Osta halpa digiboksi ja siihen 5v virralla toimiva aktiiviantenni sisälle niin et tarvitse minkäänlaista antennia katolle.

    Itse asun noin 40-50km päässä lähimmästä lähetysmastosta ja 20euron aktiivisisäantenni toimii loistavasti ihan joka säässä. Vastaavaa näkyvyyttä et saa kattoantennilla.

      
  • Lainaus:
    26.05.2005 klo 19:04 erkku kirjoitti
    Analogialähetykset loppuvat pian. Osta halpa digiboksi ja siihen 5v virralla toimiva aktiiviantenni sisälle niin et tarvitse minkäänlaista antennia katolle.

    Itse asun noin 40-50km päässä lähimmästä lähetysmastosta ja 20euron aktiivisisäantenni toimii loistavasti ihan joka säässä. Vastaavaa näkyvyyttä et saa kattoantennilla.



    Vai että sisäantennilla hyvä näkyvyys? Heh, mikä vitsi. Sisäantenni varmaan toimii silloin, kun ei ole pahoja katveita mutta ei minun tapauksessa täällä itäisessä Helsingissä. On kyllä kokeiltu. Katolle asennettiin uusi antenni YLEn lähetyksiä varten ja lisäksi siinä on 30 db:n vahvistin. Toimii kohtuuhyvin. Sitten vielä pitää ratkaista nuo muut kanavat...

    Itse asiassa analoginen toimii paljon paremmin heikon signaalin kanssa kuin digiboksi.

    [jalkkis muokkasi tätä viestiä 27.05.2005 klo 09:31]
      
  • Oliko sinulla passiivinen vai aktiivinen sisäantenni? Aktiivisella tarkoitan antennia, joka vaatii sähkövirtaa toimiakseen. Passiiviset sisäantennit ovat jokseenkin turhia.

    Asun landella, mutta aivan varmasti Itä-Helsingin kerrostalotiheyttä simuloivat kuusenjärkäleet ympäröivät asumustani. Ja etäisyys lähetysmastoon on todella tuo 40km, tuskin näin Uudellamaalla.

    Analogialähetyksiä vahvistava signaalivahvistin tekee enemmän haittaa kuin hyötyä digilähetyksille. Näin väitti kodinkonemyyjä täällä päin. En tosin tiedä miehen koulutusta näihin asioihin, kun myy ns. kaikkea. Hänen myymänsä digisignaalin vahvistin (=lienee väärä termi) eli aktiivisisäantenni korjasi ainakin minun ongelmat kertaheitolla.

    Minun digiboksi Philips DTR 2000 (maksoi uutena täällä landella tasan 100e) ja siihen päälle ranskalainen aktiivisisäantenni hintaan 20e. Koko paketti siis 120e, jolla hinnalla ei tänne mettäperälle yksikään antenniasentaja kyllä lähde (saatikka että asia sillä korjaantuisi).

    [erkku muokkasi tätä viestiä 27.05.2005 klo 23:47]
      
  • Lainaus:
    27.05.2005 klo 23:42 erkku kirjoitti
    Oliko sinulla passiivinen vai aktiivinen sisäantenni? Aktiivisella tarkoitan antennia, joka vaatii sähkövirtaa toimiakseen. Passiiviset sisäantennit ovat jokseenkin turhia.

    Asun landella, mutta aivan varmasti Itä-Helsingin kerrostalotiheyttä simuloivat kuusenjärkäleet ympäröivät asumustani. Ja etäisyys lähetysmastoon on todella tuo 40km, tuskin näin Uudellamaalla....


    Juu, se on aktiivinen, sähkövirralla toimiva. Ei se etäisyys mastoon ole täällä ratkaiseva tekijä vaan se, että tämä maantieteellinen kohta, josta puhun, on isojen puiden takana ja montussa lähetysmastoon nähden. Aalto ei osu kohdalleen. Talvella tilanne on parempi mutta kun puihin tulee lehdet, signaali huononee. Tälllä seudulla on muutenkin aika mielenkiintoisia antennimastovirityksiä.

      
  • Kyllä tämä digijuttu on aika sekava vieläkin, vaikka analogilähetykset loppuu kokonaan muutaman vuoden sisällä! Niin monta neuvoa tuntuu olevan, kuin on myyjää/käyttäjääkin. Itse asun omakotitalossa Kuusiston lähetysmastosta n. 5-6 km päässä. Otin eilen talon katolta pois kokonaan n. 3 m. korkean antennihässäkän, kun kuva oli huono aina ilman digiboxia. Sain myös tuulessa natisevan äänen poistettua. Nyt laitoin vain yhden niistä pienemmistä antenneista piiloon talon vintille ja vaikka kuva on 3- ja 4-kanavilla ilman digiboxia ihan kelvoton, niin digiboxi kykenee silti tekemään kuvasta virheettömän! Ilman pistorasiaan liitettävää antennivahvistinta kuva ei kylläkään näy ollenkaan, eli se siitä yhden myyjän neuvosta, että siitä on muka haittaa digille...
    Itsekin pohdin joskus sisäantennia, mutta kun televisioita on useampi, niin nyt olen tytyväinen kun homma toimii tällaisellakin ratkaisulla. En laittaisi siis antennia ulos katolle lainkaan, jos tekisin uutta taloa. :sunglasses:

      
  • Hmm... Minulla näkyy kaikki muut kanavat paitsi nelonen hyvin. Nelonen on tosin välillä niin huono, että siitä ei saa oikein mitään selvää. Syy taitaa olla vanhan talon vanha antenni.

    Ajattelin ostaa uuden analogisen antennin ja siihen sitten aikanaa digiboksin, mutta pistää miettimään satsaako harava-antenniin yli 50 euroa, jos digi valmiuden ja hyvän kuvan kaupanpäälle saa jo 120 eurolla.

    Sääli, että en ole tutustunut asioihin aikaisemmin koska valintoja pitäisi tehdä jo huomenna! En tiedä digibokseista juuri mitään saati sitten passiivi/aktiivi antenneista!

    [Axseli muokkasi tätä viestiä 28.06.2005 klo 13:03]
      
  • katsopa taältä http://www.mediaplazashop.com/ sieltä löytyy antenni joka
    lähtöön ja vieläpä edullisesti! :smile:

      
  • No joo, hieman myöhäistä tuli hommattua antenni mallia Biltema! Nelonenkin näkyy hyvin kuten muutkin kanavat paitsi kakkonen. Käsittämätöntä. Jopa Ruotsin kanava näkyy hyvin, mutta kakkosella ei löydy edes tekstitv:tä!

    Kai se pitäisi vielä mennä tuonne katolle hieman kääntämään, jos se kuva vaikka paranisi.

      
  • Axseli minkä antennin ostit? ja minkälainen vanha antenni oli? Oliko "V:n mallinen" missä on lyhyempiä ja pidempiä poikittaisia elementtejä.

    Mullakin näkyy 1-3 ok ja 4 lumisateella kuorutettuna. Kiinnostaisi tietää millä kuvan saisi korjaantumaan. Digiboksillakaan ei näy kuin kanavanippu A.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit