Integroidut digi-TV:t kaapeliin

0 kommenttia

Olen ihmetellyt (en liene ainoa) tätä digi-TV touhua. Valitettavasti itse olen kaapeliverkossa, johon integroituja digi-TV:tä ei ole eikä ilmeisesti tule. Finlux oli ainoa valmistaja joka teki Suomen standardeilla laitteita kaapeliverkkoon, mutta nythän Finlux on menossa nurin. Uusien uutisten mukaan Nokiakin lopettaa kaapeliverkko-boxinkin teon.

Olisi mielenkiintoista kuulla digi-TVn kehittäjien kommentteja siitä, miksi ihmeessä Suomeen piti kaapeliin saada oma standardi, johon ei kohta kukaan tee laitteita. Suomessa kun on vain 1,2milj kaapelitaloutta ja kun ne ovat hankkineet digiboxit, niin jatkossa boxeja menee niin vähän, ettei isoja valmistajia kiinnosta laitteiden valmistus eikä varsinkaan niiden kehitys. Jatkossa kaapeliverkkolaiset ovat tuomittuja ostamaan vain muutaman valmistajan laitteita, joiden niidenkään kehitykseen ei ole paljoa panostettu. Olikohan tämän digisuunnittelijoiden tarkoitus. Tuskin.

Olisiko asialle vielä jotain tehtävissä? Voitaisiinko standardia vielä muuttaa sellaiseksi, joka on jo käytössä muualla. Silloin tännekin olisi saatavissa enemmän valikoimia boxeihin ja jopa digiboxin sisältäviä televisioita. Vai onko tarkoitus saada kaapeliverkko ajettua alas ja siirrettyä kaapeliverkkolaiset maanpäällisten lähetysten käyttöön. Ainakin itselleni maanpäälliseen verkkoon siirtyminen on todennäköisin vaihtoehto.

Että tällainen mielipide.

  
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit