Onko asenteen tarkasteluun syytä, ajoi kymmen tuntia putkeen kirjaa kuunnellen.

1 kommentti

Loistava ajoasento mahdollistaa niin pitkät ajorupeamat, että niillä hakkaa ”oikeilla matkapyörillä” ajavat. Pisin yhtäjaksoinen veto oli viisi tuntia ja 34 minuuttia, ilman että takamus tai muukaan paikka olisi puutunut. Sitten kuljettaja söi aterian, vaihtoi älypuhelimesta päälle uuden äänikirjan ja täräytti perään toisen viiden tunnin setin.

Oheiseen viitaten kysyn onko asenteellisesti oiken että " kokematon " kuljettaja suorittaa oheisen jopa ammattikuljettajan ajoaikarajoja koettelen teon KUUNNELLEN liikentee seurannan ohessa mielenkiintoista kirjaa. Ei tue käsitystäni hyvästä toimintamallista. Tulisi keskittyä kaikella tarmolla liikenteen seuraamiseen, ei kuulu harjoitteluvaiheeseen .
t. MIKMUFA

  
  • Pitkä matka on osaamista, enkä jaksa paheksua sitä tilannetta tuntematta. Rautaperseen ei tarvitse ajaa väsyneenä, ja tuossa on vasta puolet matkasta, eli mitoitusta ei voi tällä todistaa mahdottomaksi.

    Kevariteini pääsi kerran yllättämään kun olin Tukholmassa köyttämässä Pannaria Siljan autokannelle työviikon jälkeen. Kysyi Tampereelta sopivaa kohtamispaikkaa ajella vastaan. Sovittiin Näsinneulan perusteella löytyvä huoltsikan kahvio, jonne minä ajoin aamulla Turun satamasta, hän mummolasta Pohjanmaalta. Evästä huuleen, tankit täyteen ja Oulujoen yli reilu 500 km. Useamman pysäkin jälkeen en huomannut ajotavan tyypillisiä huononemisen merkkejä. Syötiin kotona ja käytiin parinsadan km iltalenkki, että nähtiin minne saakka Tampereella tankatut pyörämme jaksavat. Kumpikin meni muuten yli 650 km tankillisella.

    Kuunteleminen voi olla häiritsevää. Itse soitan kypäräluureissa vain musiikkia, navigaattoria ja puhetta. Kaksi ensinmainittua eivät häiritse, koska tankkilaukkukarttaan verrattuna navikin vähentää havainnoinnin häiriöitä.

    Puhelut sen sijaan asiasta riippuen voivat häiritäkin. Yhden puhelinpalaverin olen istunut Heinolasta Jyväskylään asemoituani itseni kahden hyvällä etäisyydellä ajavan rahtarin väliin. Taaempi suodatti autoilijat hyvin ja hänestä ohi päässeet oli helppo heittää ohi rahtarivauhtia kulkevasta pyörästä. Ei ideaalitilanne, mutta kun ajaminen on rutiinia, ei tuo sen kummempaa ole kuin autossakaan puhuminen.

    Äänikirjan vaikutusta ajamiseen en osaa arvioida, kun en ole kokeillut?

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit