Vaihteisto, vaihtaminen rallissa

4 kommenttia

Nyt MM-sarjaa hieman seuranneen olen lukenut että jossain ralliautoissa olisi eri määrä vaihteita kuin toisissa ralliautoissa. Kuinka paljon niissä voi olla vaihteita enimillään ja vähimmillään? Sitten katsoessani rallia (kun kuvataan ohjaamosta), niin mielestäni he vaihtavat suhteellisen vähän vaihteita ja eivätkä aina ota täysiä kierroksia (kuten jossain ralliautoilussa ne ottavat koko ajan kierroksia). Mistä tämä johtuu?

  
  • Pösöllä oli viime vuonna 4 pykäläinen laatikko kun muilla 6 pykäläinen, nyt taitaa pösössä olla 5 vaihdetta. Käyttävät alakierroksia siksi koska paras vääntö irtoaa kohtuu alhaisilla kierroksilla.

    [kukkopilli muokkasi tätä viestiä 30.01.2005 klo 13:16]
      
  • Lainaus:
    30.01.2005 klo 13:15 kukkopilli kirjoitti
    Pösöllä oli viime vuonna 4 pykäläinen laatikko kun muilla 6 pykäläinen, nyt taitaa pösössä olla 5 vaihdetta. Käyttävät alakierroksia siksi koska paras vääntö irtoaa kohtuu alhaisilla kierroksilla.

    Kiitos vastauksesta. Aika mielenkiintoisia eroja noissa vaihdemäärissä... Noista alhaisista kierroksista vielä että joskus kun katsoi niin sanoin mielessäni: vaihtakaa jo kuskit pienemmälle! No nyt ymmärrän miksi heidän ei tarvitse vaihtaa. :smile:

      
  • Olen seuraillut ralliautojen moottoreiden käyttöaluetta, se kertoo paljon tekniikasta. Kaikilla merkeillä näyttää käyttöalue olevan haarukassa 3000-7000 rpm. Eli alhaalta ne vääntävät, kisakoneiksi ja yllättävän vähän niitä pitää vinguttaa kierroksilla. Myös nelivaihteinen Peugeot näytti käyvän samalla alueella.

    Jossain moottoriohjelmassa joku toimittaja mainitsi ohimennen, että nelivaihteisella Peugeotilla tuli ENEMMÄN vaihtokertoja kuin viisivaihteisella samalla pätkällä. Veikkaan, että pienemmällä vaihdemäärällä haettiin juuri vaihtokertojen vähennystä. Auto kulkee rullaamalla, veto pois päältä, yllättävän suuren osan pikataipaleesta vaikka vaihto olisikin nopea ja tämän ajan lyhentämisen tärkeys on helposti ymmärrettävissä.

    Teoriassa idea on hyvä, mutta samalla varmaan piti luopua osasta vaihteiden vetoalueiden päällekkäisyydestä, joka taas lisää vaihtokertoja. Toisaalta Busse ajoi pohjia myös kolmella vaihteella, joten ehkä seuraavaksi kannattaisi koittaa kahta.

      
  • Juu aika vähän ne niitä kierrättää. On se Peugeot aika kumma että vähemmän vaiheita mutta enemmän vaihtoa... Niin ja olisihan se kaksi vaihdettakin aika kova sana. :wink:

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit