Tiedän että nämä ovat tehottomampia kuin F1:t ja hitaampia radalla. Mutta kuinka paljon vähemmän näissä on tehoja vähemmän kuin F1:ssä ja mitkä ovat niiden huiput?
Löysin googlelta 230-250km/h huippunopeuksia ja 240-320 hepan lukemia. Mutta tällaiset vaihtelut ainakin noissa tehoissa on mielestäni vähän ihmeellisiä. Onko jollain jotain tarkempaa ja parempaa tietoa näistä?
Ratakilpa-auton huippunopeus on niin epämääräinen käsite, ettei sen pähkäilemiseen kannata paljon aikaa tuhlata. Se riippuu radan vaatimista säädöistä, eli tuleeko paras aika isoilla suoranopeuksilla vai isoilla kurvinopeuksilla ja lyhyillä jarrutusmatkoilla. Kaikille radoille pitää löytää säädöt, jotka ovat noiden yhdistelmä. Jos F3:lla ajaisi vaikka suola-aavikolla suoraan, olisivat siivet pienimmillään ja nopeus varmasti pitkälti neljättä sataa, mutta jossain Monacossa ei isosta huippunopeudesta olisi mitään iloa kun ei ole suoria missä sitä käyttäisi. Formulan ilmanvastuskerroin kisasäädöissä on surkea. Kun F1:ssä oli turbokoneet ja tehoja toistatuhatta heppaa, oli varaa pitää siipiä, jotka antoivat kertoimeksi arvoja luokaa 0,8. Tietysti isot takarenkaatkin vaikuttivat tuohon, ne on hirveet ilmajarrut.
Kyllä minä sitä ihan radalla ajettua huippunopeutta tarkoitin. Esimerksi vanhassa Tekniikan Maailmassakin oli formulan huippunopeudeksi laitettu 340km/h ja jonkun Indyn 380km/h. WRC ralliautojenkin huiput vaihtelevat 200-230km/h välillä, käsittääkseni.
Löysin googlelta 230-250km/h huippunopeuksia ja 240-320 hepan lukemia. Mutta tällaiset vaihtelut ainakin noissa tehoissa on mielestäni vähän ihmeellisiä. Onko jollain jotain tarkempaa ja parempaa tietoa näistä?
Ratakilpa-auton huippunopeus on niin epämääräinen käsite, ettei sen pähkäilemiseen kannata paljon aikaa tuhlata. Se riippuu radan vaatimista säädöistä, eli tuleeko paras aika isoilla suoranopeuksilla vai isoilla kurvinopeuksilla ja lyhyillä jarrutusmatkoilla. Kaikille radoille pitää löytää säädöt, jotka ovat noiden yhdistelmä. Jos F3:lla ajaisi vaikka suola-aavikolla suoraan, olisivat siivet pienimmillään ja nopeus varmasti pitkälti neljättä sataa, mutta jossain Monacossa ei isosta huippunopeudesta olisi mitään iloa kun ei ole suoria missä sitä käyttäisi. Formulan ilmanvastuskerroin kisasäädöissä on surkea. Kun F1:ssä oli turbokoneet ja tehoja toistatuhatta heppaa, oli varaa pitää siipiä, jotka antoivat kertoimeksi arvoja luokaa 0,8. Tietysti isot takarenkaatkin vaikuttivat tuohon, ne on hirveet ilmajarrut.
Kyllä minä sitä ihan radalla ajettua huippunopeutta tarkoitin. Esimerksi vanhassa Tekniikan Maailmassakin oli formulan huippunopeudeksi laitettu 340km/h ja jonkun Indyn 380km/h. WRC ralliautojenkin huiput vaihtelevat 200-230km/h välillä, käsittääkseni.