Kesärengastestien melumittaus pitäisi tehdä Suomen nastoilla rouhitulla karkealla asfaltilla. Näissä etelänmaiden sileillä teillä tehdyillä mittauksilla ei melutasoeroja juuri tule. Tilanne on ihan eri täkäläisillä teillä. Omilla Continentaleilla esim. Saksan sileillä teillä kulkee kuin kuiskaten, mutta täällä suomessa karkealla asfaltilla jyrisee "infenaalisesti". Olisi kiva tietää, mikä rengas täällä on oikeasti hiljainen.
Luultavasti ei mikään rengas ole Suomessa hiljainen kun asfaltti on kokenut yhden tai kaksi talvirengaskautta, eikä renkaan tuotemerkinnän ohiajomelutaso tarkoita auton sisäpuolista melutasoa. Tuo ohiajomelu on ekomerkintä, eli kuluttaja voi valita paljonko rengas tuottaa liikennemelua. Nastarenkaat on vapautettu ilmoitusvelvollisuudesta, nastattomat talvirenkaat ei.
Ajamalla kulumisurien oikealla puolella on tie hiljaisempi, tosin silloin pitää tarkkailla monttuja, ja sitä ettei ajaudu piennarviivan väärälle puolelle. Ajamalla kulumusuriin nähden vasemmalla puolella joutuu siirtymään kauemmas tien keskilinjasta aina kun joku tulee vastaan.
Valitsemalla kapeamman ja korkeamman rengaskoon voi melutaso olla hiljaisempi, ja ainakin se on halvempi hinnaltaan kuin matala ja leveä.
Mittaamisen kannalta rouhittu asfaltti on vaikea alusta pitää mittaustilanne vakiona, joten sen vuoksi mittaaminen sileällä tiellä on ymmärrettävää.
Mutta mitäpä yksilö voi tehdä saadakseen sileämmän tien seuraavaksi kesäksi. Ketä pitää äänestää, että saadaan suola- ja nastakielto?
Auttaisiko saunailta Sauli Niinistön kanssa?
Kitkarenkaiden myyjille parempi kate?
Kirjaukset pohjaveden vaikutuksista ja suolalle kova vero?
Tilalle kalliimpia sulatusaineita, jotka eivät ruostuta.
Häijyimpänä keinona vaatia raskaalle kalustolle talveksi kitkarenkaat. Ulkomaiset kuljetusyritykset eivät enää voisi helposti toimia maassamme, estäisimme ovelasti kabotaasia, EU ei ilmeisesti voisi mitään ja kuljetus yrityksemme menestyisivät, hmm.