Monet jo varmaan tietääkin, että Räikkönen alotti kauden hienosti voitollaan. Juhliiko Räikkönen kauden lopussa mestaruutta? Mitkä ovat Räikkösen heikkoudet ja vahvuudet, jos mestaruutta tavoitellaan?
http://www.iltalehti.fi/formulat/2013031716792823_fo.shtml
Turha alkaa tässä vaiheessa kautta kohkaamaan mestaruudesta.
Hienosti vedetty kisa.
Osoittaa vaan sen, mikä on ollut pitkään tiedossa. Kimillä on renkaita säästävä ajotapa. Ja kylmissä keleissä ja lyhyissä vedoissa se saattaa olla heikkous, jos ei saa lämpöjä nousemaan.
Jos Lotus on saanut autonsa toimimaan Kimin ajotyylin mukaisesti, niin hyvää tulosta on odotettavissa muissakin kisoissa.
Todella upea avausvoitto Kimiltä F1 kauteen 2013. Täydellinen taktiikka ja leikittelevän helppo kisa kokonaisuudessa Kimiltä. Ja kuten Kimi totesi kisan jälkeen: Helpoin voittoni niistä 20 voitosta mitkä olen urani aikana saavuttanut.
Kimin nopeudesta kertoo hyvin se miten pystyi tarvittaessa kiristämään vauhtia kisan lopulla, kun Alonso yritti lopussa saada Kimiä kiinni. Kisan nopein kierros vielä lopussa ja vauhdin kiristäminen tarvittaessa teki Alonson yritykset eron kuromiseen täysin turhiksi.
Vettelin kommentti oli myös mainio kisan jälkeen: Kimiä en nähnyt koko kisan aikana, kun meni menojaan ja voitti ansaitusti. Vettel myös hämmästyi heti kisan jälkeen, kun luuli olevansa toinen, mutta valotaululla lopputuloksissa olikin vasta kolmas.
On mielenkiintoista seurata kauden edetessä Red Bull tallin kiinnostuksen kasvua Kimin suhteen ensi vuoden kilpakuljettajia valittaessa sillä Webberin esitykset ei paranna hänen mahdollisuuksiaan jatkaa tallissa ensi vuonna. Kimillä on tuossa kuviossa hieno tilaisuus vaihtaa talliin jossa rahat ei lopu kesken kauden ja kehitys auton suhteen ei ole ongelma rahan puutteen vuoksi. Ja palkka tuplaantuu siinä samassa. Tärkeää myöskin Sebastian Vettel ja Kimi ovat ratojen ulkopuolella ystäviä, radalla kisatessa ystävyyssuhteet eivät tietenkään merkitse mitään. Tallikaverina Kimi olisi Vettelille myöskin iso haaste, mikä olisi kova puntari oikeasti myös kolminkertaiselle mestarille. Kimi on nopeimpia ja älykkäimpiä kuljettajia mitä sarjassa on koskaan ajanut. Ayrton Senna tietysti kiistattomasti kaikkien aikojen paras joka suhteessa.
Tuosta renkaiden säästämisestä Lotus autossa sanoisin sen, että Kimin osuus tuossa kehitystyössä on ilmeinen. Kimin ajotyyli on isoa tekijä siinä tottakai, mutta kokemus ja tietotaito uuden auton kehityksessä on merkittävä. Auton säätäminen eri radoille on asia mitä ei pidä unohtaa, kun tästä lajista puhutaan. Se osaaminen vaatii kokemusta mitä näiltä muutamilta huipuilta löytyy juuri se tarvittava määrä millä näitä kisoja voitetaan.
Mutaman kisan jälkeen näemme voimasuhteet eri tallien välillä mestaruuden suhteen, siksi kannattaa odottaa vielä hieman ennen kuin mestari ehdokkaista kannattaa ääneen alkaa puhumaan. Ensiviikon lopun Malesian kisa pitäisi sopia Lotukselle hyvin joten odotukset ovat sen suhteen herkulliset. Mikäs sen mukavampaa olisi, kuin kuunnella maamme laulua taas Malesian kisan jälkeen. Parasta musiikkia, kuten Kimi tuon asian on ilmaissut.
Holicille vielä lopuksi, kiitos hyvästä uuden ketjun avauksesta tänne autourheilu keskusteluun.
Mielestäni Kimillä ei ole heikkouksia vaan vahvuuksia pitkän kokemuksen myötä ja MM-rallin lisä vielä jota muilla ei ole. Kaikki tuo kokemus on saanut Kimin vapautuneeksi mikä näkyi voitetun kisan jälkeen selvästi ja se saa mestaruuden voittamisen suhteen kaiken näyttämään hyvältä. Uskon, että Kimi voittaa mestaruuden 2013. Tiukkaa tulee olemaan loppuun asti se on varmaa. Erot kärkitallien välillä ovat pieniä koska sääntömuutokset tähän kauteen ovat niin minimaalisia. Vuonna 2014 tilanne on täysin päinvastainen, kun moottorit vaihtuvat 1.6l V6 turbo moottoreihin.
Ihan mukava huomata,että tännekin tuli eloa.
Vuosi sitten oli toisin. Keskustelua ei syntynyt ollenkaan.
Ensi pyhänä sitten vain voitto uusiksi.
Voiko formulaa katsoo jossakin ilmaiseksi ?
Tänä iltana TV 1:ltä tuleva palkittu Senna-dokumetti on katsomisen arvoinen niilekin jotka eivät F1:siä seuraa. Itse sen nähneenä voin suositella kaikille erittäin hyvä dokumentti F1 legendasta.
http://www.iltasanomat.fi/viihde/art-1288549187826.html
Derrick:
Ainakin tuolta.
http://www.sportlemon.tv/c-10.html
Sivuja on monia muitakin.
Useita vaihtoehtoja löytyy googlettamalla.
Esim. haku:
formula one live streaming
jne.
Hae ennen kisaa parhaiten näkyvä paikka.
Perjantain harjoituksissa voi alkaa testailla.
Katselin Malesian GP:n ensimmäisen harjoituksen viimeisen tunnin ja Kimi jatkaa siitä mihin Australiassa jäi. Kimi jäi harjoituksen nopeimmasta Red Bull tallin Mark Webberistä vain 68 tuhannesosaa ollen toinen Vettel kolmantena. Renkaat Kimillä näytti pitkän vedon lopussa ihan ajettavilta, ajaen nopeimpia kierroksia myöskin harjoituksen viimeiset kierrokset. Veikkaus kisan voitosta on se, että Kimi voittaa ja Red Bull autot seuraavina selvällä erolla tietenkin kuten avauskilpailussa. Kimin tallikaveri ei näytä pysyvän Kimin vauhdissa alkuunkaan. Jälkiviisaana voisi todeta Heikki Kovalaisen olleen parempi valinta Lotuksen toiseen autoon. Ensivuonna sitten Heikki Lotuksen rattiin tai kesken kauden kuka tietää jo tänä vuonna.
Hyvän harjoituksen Kimi veti tosiaan, toivotaan että huomennakin löytyy vauhtia sitten aika-ajoissa. Saas nähä toistaako historia itseään, koska Räikkönen voitti 2007 Australiassa, ja lopulta kauden päätyttyä voitti mestaruuden. Minulla on vahva luotto Räikköseen, että näin tulee tapahtumaan. Ohan Räikkönenki sanonut, että auto on paljon parempi kuin viime kaudella. Mutta katsotaan ja toivotaan.
Kimi oli toisen harjoituksen nopein, Vettel toisena jäi Kimistä 16 tuhannesosaa joten aika-ajosta tulee huima vääntö. Holic, todella hienosti on kausi alkanut Kimillä ja mikään muu ei enää kelpaa, kuin mestaruus.
Pieni korjaus tuohon Kimin ja Vettelin eroon 19 tuhannesosaa on oikea ero eikä 16 kuten virheellisesti ensiksi kirjoitin.
Hemmetti, harmittaa Räikkösen puolesta, että aika-ajot menikin noin perseelleen. Toivotaan, että auto toimii huomenna ja hyvin. Malesiassa kaikki on mahdollista, on/off sateineen. Ja Alonsokin tietää sen.
http://www.iltalehti.fi/formulat/2013032316819629_fo.shtml
Kimi on yliarvostettu. Tarvii lisää sponsoreita jos meinaa pärjätä.
Kimi lähtee toisesta ruudusta Kiinan Shanghain F1 kisaan. Odotettavissa huima kamppailu voitosta. Rengasetu saattaa tehdä Kimille kisan voitontavoittelusta jopa helpon.
Hyvin Kimi tosiaan räväytti aika-ajoissa. Uskon, että Kimi nappaa heti kärkipaikan startissa.
Kimille kakkostila ja hyvät pisteet(18) Kiinan GP:stä. Lähdössä pyörät sutivat liiaksi, kun lähti radan likaiselta puolelta liikkeelle näin Ferrarit menivät lähtökiihdytyksessä ohi. Kisan edetessä hyvä nousu kakkoseksi vaikka ohitustilanteessa Perezistä tuli ahdasta, kun Perez plokkasi Kimin melkein ulos radalta. Etusiipi vaurioitui hieman joka aiheutti auton aliohjautumista kisan lopulle, koska ajoi rikkinäisellä siivellä kisan loppuun asti upeasti taistellen. Ilman tuota Perezin törmäilyä Kimi olisi takuulla taistellut voitosta Alonson kanssa. MM-sarjan pisteissä Kimi jatkaa toisena 49 pisteellään. Vettel johtaa 52 pisteellä, Alonso kolmantena pisteitä 43. Kaikki hyvin taistelussa mestaruudesta. Homma jatkuu viikon päästä Bahrainin GP:llä.
Jos Kimi olisi saanut vaa hyvän lähdön, nii voitto olisi ollut aivan varma. Mutta hyvä taistelu kumminki kakkoseks. Toivotaan nyt, että Räikkönen ei vaa menetä sijotustaan.
http://www.iltalehti.fi/formulat/2013041416898918_fo.shtml
Piina ohi, ei kenellekkään seuraamuksia tuomaristolta.
http://www.iltalehti.fi/formulat/2013041416899021_fo.shtml
Mistä johtuu että Ferrarit ovat saaneet kaikissa tämän vuoden kisoissa erinomaisen hyvät lähdöt? Luistonestojärjestelmän käyttö on kielletty.
- parempi moottoritehon/väännön tietokoneohjelma liikkeellelähtöön?
- parempi pito takarenkaissa (imanpaine/läpötila)?
- paremmat kuljettajat hallitsemaan kaasunkäyttöä?
- keksineet keinon sutimisen estoon?
- joku muu syy?
Toinen lähtöruutu on aina radan likaisella puolella, siinä renkaiden pito on huonoin. Luistonestojärjestelmä, kun on kielletty tuo paikka on epäkiitollisin lähtöpaikka. Ja aika usein tuolta paikalta pudotaan pari sijaa kuten Kimille kävi.
Kimin huonosta lähdöstä talli kertoi viralliseksi syyksi asetukset. Kimin lähdöt ovat yleensä onnistuneet hyvin joten asetuksissa luultavimmin oli vikaa.
Kimi Bahrainin GP:n toisen harjoituksen nopein. Hyvin menee!
Hyvin Kimi lopulta taisteli ittensä toiseks. Ja 10 pisteen ero Vetteliin. Seuraavaks onki sitten Espanjan GP, ja on Kimille sit tutumpi rata. Toivotaan, että sielt tulee voitto.
Ei ole niin väliä mistä ruudusta Kimi kisaan lähtee hyviä sijotuksia, kun tulee näinkin kahdeksannesta ruudusta lähtiessä. Paalulta kilpailuun tuleekin sitten varma voitto, ehkä sieltä Espanjasta. Hyvin menee joka tapauksessa. Kaikki kokee jossain kisassa epäonnistumisia joten Vettelkin jää vielä jäännöspisteille.
Espanjan Gp rata on kaikille kuskeille erittäin tuttu ja kuten on nähty voidaan saada yllätysvoittaja vrt Moldano/Williams viime vuonna.
http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/uutiset.shtml/2013/05/1757643/fia-puuttui-f1-rengasmuutokseen
Yllättäen kattojärjestö osoitti vaihteeksi jonkilaista selkärankaa, eikä anna Pirellin taipua RedBullin ja Mersun painostuksen edessä.
Kimi Räikkösen siirtyminen Red Bull Racing F1-talliin on mielestäni vain julkistamista vailla valmis. Kesätauon jälkeen Belgian GP:ssä (25.8 2013) sopimus todennäköisesti julkistetaan.
tracktest:
Noinhan sen pitäisi mennä, mutta eihän sitä koskaan tiedä...
finman:
Niin näitä tilaisuuksia ei tule kenenkään kohdalle montaa, kun on mahdollisuus talliin joka on voittanut viime vuosina kaiken. Adrian Newey on mies joka on huipputulosten takuumies Red Bull auton kehityksessä. Menestys seuraa tämän herran mukana se on nähty kaikissa talleissa missä hän on ollut mukana.
Perhanan perhana, taas ihme säätöö oli lopus. Ihmeellistä taktikointia, joka lopulta kostaantui. Se on varma, että niin kauan kun Räikkönen ajaa Lotuksella, nii mestaruus on vain kaukainen haave. Räikkis vois laittaa nimet paperiin Redin kans, nii olis paremmat sijoitukset myös aika-ajoissa, lopulta myös sijoitukset kisoissa ens kaudella.
Ensi kaudella voi Ferrarilla olla kaksi selkävaivaista kuljettajaa.
Toivottavasti saavat selät kuntoon.