Arvokkain moottoripyörä

13 kommenttia

Automaailmassa on muutamia loistoautoja, kuten keskusteluissa käyty rolssi tai maybach.
Moottoripyörissä vastaavia on myös muutama mutta vain yhdellä on ollut oikeus käyttää mainonnassa termiä "motorcycle of Rolls-Royce" ja tämä pyörä oli poika Broukin "Brouck-Superior"!

HDR-Vincentin suunnitteli aito "moottoripyörä insinööri", muut on suunnittelleet "markkinamiehet! Vincentin valmistus päättyi 1955 Black Brince-malliin mutta kuuluisin ja keräilijöiden arvostama on Vincent Black Shadows.

Jenkit on kuitenkin kovia poikia yrittämään, niin Nortonin kuin Vincentin suhteen...!
ohessa linkki videotiedostoon: http://www.vincentmotors.com/NEW/television/12_03/thunder_sm.mpg
http://www.vincentmotors.com/NEW/television/12_03/Ride_life_sm.mpg
http://www.vincentmotors.com/NEW/television/12_03/rebirth_sm.mp

Kotisivu: http://www.vincentmotors.com/

Itselläni oli Vincent Comet 500 aikoinaan ja Lapualla "pikku-erkillä" tonninen tiukasti viritetty Vincent Nortonin (Norvin) Faetherbed raamissa. Uustuotantomalli on valmistettu Hondan koneella, harmi että sen käyntiääni on niin "jupuuttava", valitettavasti puuttuu alkuperäisen räyhäkkä käyntiääni.

Ostaisin kuitenkin jonainpäivänä mieluummin alkuperäisen.

  
  • En tunne pyöriä niin, mutta tuo typykkä sopis minunkin talliin hyvin.
    Eräs ent. moottoripyöräpoliisi, tunnen hänet, on Agusta Bell ja joku toinen, ei nyt Benelli, se taitaa olla haulikko, kuitenkin sellainen, että niitä on 2 pohjoismaissa, toinen Ruotsin kuninkaalla.

    Itselläni on ollut Matchless 350 1-sylinterinen -52, ja Suzuki 80 cm2, -72, eka malli jossa vilkut moottoripyörässä.

      
  • "En tunne pyöriä niin, mutta tuo typykkä sopis minunkin talliin hyvin".

    Jep, komiat o pumput :innocent:

    "Itselläni on ollut Matchless 350 1-sylinterinen -52"

    Siinä Matikassa on yksi kauneimpia brittiläisen mp-teollisuuden valmistamista moottoreista, varsinkin ne pitkät työntötanko'putket jakopään puolella ja magneetonkotelo jossa on iso ``M'' kirjain tekevät siitä komian. Ja ne sävelet "paalu ja pamaus"!

    Ohessa kuvia 1951 mallista

    http://www.dropbears.com/m/models/classic/matchless.htm
    http://www.dropbears.com/g/gallery/index.htm

      
  • En muista pyörän nimeä tarkkaan, mutta käsityönä se maksaa melko paljon oliko se MV AUGUSTA, liukuhihnatyönä monta kertaa vähemmän. Mitä periaatteessa eroa moottoripyörällä joka on tehty käsityöllä kuin sellainen joka tehty liukuhihnatyönä.

      
  • Lainaus:
    20.06.2004 klo 16:43 puntari kirjoitti

    Ohessa kuvia 1951 mallista


    Siinähän se on, ja mustana!
    Minun Matchles makaa meren pohjassa n. 12-15 m syvyydessä!
    Milloinkahan se nytten oli ? v. -69 ? tulimme porukalla aika haipakkaa Kirkkonummelta päin Espooseen, oli siltatyömaa, 1.kaarre meni 140 ok, viisari oli tapissa, kaarto takaisin vas. en oikein mennyt suunnitelmien mukaan, vaan mentiin pyörän kanssa lankkuaidan läpi yhtä kyytiä. Kyllä oli pitkä ilmalento ja kesti kauan! Vielä kauemmin tulla pintaan, nahkatakki ja saappaat. Kypärää ei tietenkään siihen aikaan ollut. Vähän tuli tikkuja reisiin, ja meinasin hukkua. Muistoja on!

      
  • "En muista pyörän nimeä tarkkaan, mutta käsityönä se maksaa melko paljon oliko se MV AUGUSTA, liukuhihnatyönä monta kertaa vähemmän. Mitä periaatteessa eroa moottoripyörällä joka on tehty käsityöllä kuin sellainen joka tehty liukuhihnatyönä".

    Italialainen MvAgusta on käsite, Ja siksi sitä tehdään käsityönä. Aikoinaan mentiin Imatranajoihin kattomaan pelkästään Giacomo Agostinia joka paukutti menemään nelisylinterisellä ja nelitahtisella MvAgustalla siellä.

    "Giacomo Agostini oli todellinen Imatran valtias ja erityisesti naisten ihailun kohde (suomalaisen kateellisen miehen huomio). Ago voitti Imatralla
    uskomattomat 16 kertaa - 15 kertaa uskomattoman ylivoimaisella MV-Agustalla
    ja kerran Yamahalla"

    Lähde: http://www.dlc.fi/~kakeh/imatra/index.htm

    Ja ne sävelet, ei mitään pininää niinkuin nykyissä nelitahtisissa vaan oikeaa jyrinää!

    http://www.manxman.co.im/mvagusta/

      
  • Olin pari vuotta sitten Eltsun historiikki ajoja katsomassa Helsingissä.
    Ei heti olisi uskonut äänten lähtevän niistä pyöristä mitä siellä tuli. Porukka rupesi katselemaan taivaalle, tuleeko pommikoneita.
    Joskus tuntuu, että kunnon moottorin ääni on puolet kaikesta.

      
  • Tosin vastakohta pyöränä hinnassa on halpa ja erittäin hieno Kymco. :wink:

      
  • Yksi upeimmista ja varmasti arvokkaimmista on Hondan 90-luvulla valmistama NR 750 erikoismalli, jossa on ovaalit männät ja 8 venttiiliä sylinteriä kohden! Kone oli muistaakseni V4 ja venttiileitä siis 32 kappaletta. Pyörä oli muutenkin valmistettu erikoismateriaaleista ja sellaisen hinnalla sai jo silloin hankittua pari omakotitaloa... :tongue:

      
  • Enpä voi olla kommentoimatta... :innocent:

    "Yksi upeimmista ja varmasti arvokkaimmista on Hondan 90-luvulla valmistama NR 750 erikoismalli, jossa on ovaalit männät ja 8 venttiiliä sylinteriä kohden! Kone oli muistaakseni V4 ja venttiileitä siis 32 kappaletta".

    Ennen toista maailmansotaa, muistaakseni tarkalleen 1938-39 AJS valmisti vesijäähdytetyn kompressoriahdetun V4 kilpamoottorin. Hondan luomus, niin hienokin kuin onkin on plakio AJS:stä. Ainoastaan eroa tulee ovaaleissa männissä ja puuttuvassa kompressoriahtimessa. Muutoin iskunpituudet ja ja V-kulmat ovat hyvin yhtenäisiä.

    http://home.egge.net/~savory/smm_AJS%20V4%20Motor.html
    http://www.classic-motorrad.de/galerie/displayimage.php?album=32&pos=27

    Pyörä oli muutenkin valmistettu erikoismateriaaleista ja sellaisen hinnalla sai jo silloin hankittua pari omakotitaloa...

    Arvaa kumpi noista pyöristä maksaa maltaita? Veikkaisin AJS:ää.

    Raha on kuitenkin suhteellista, jos minä ostaisin Ala-Könnin talon seitsemän viisarisen Jaakko Ala-Könnin 1800-luvun alussa tekemän kaappikellon, joutuisin kellon lisäksi ostamaan koko talon rakennuksineen, maineen ja metsineen.

    "Reisimettäänkään" kun ei oo asiaa.

      
  • Tässä on nyt kyse vähän eri ikäluokan pyöristä joita on turha vertailla keskenään. Yhtään AJS:ää vähättelemättä toteaisin kuitenkin, että tuon ikäinen "pappatunturikin" on varmasti arvokas jos sellainen on jollain sattunut tallinperälle jäämään ja säilymään näihin vuosiin!

      
  • Tässä on nyt kyse vähän eri ikäluokan pyöristä joita on turha vertailla keskenään.

    Lueppa uudelleen. Hondan esikuva on ollut juuri tämä AJS ja jonka löydät Sammy Millerin kilpamoottoripyörä museosta kun jonakin päivänä piipahdat brittien saarella. Vastaavia esikuvia löytyy muitakin:

    Velocette Truxtoni oli esikuvana yksisyl. Hondan 500:lle
    http://images.google.com/imgres?imgurl=www.micapeak.com/DPG/honda/misc/honda2.jpg&imgrefurl=http://www.micapeak.com/DPG/honda/misc/pix.html&h=509&w=765&sz=66&tbnid=mOWyGf8NLkoJ:&tbnh=93&tbnw=139&start=2&prev=/images%3Fq%3Dhonda%2Bsingle%2B500%26hl%3Dfi%26lr%3D%26ie%3DUTF-8%26sa%3DN
    http://xoomer.virgilio.it/vassetto/veloG.jpg

    BSA Gold Star esikuvana Yamahalle koneelle
    http://www.pe-we.de/die_sr_500_cafe.htm
    http://www.motorcycle.ch/british/bsa-goldstar.htm

    Yhtään AJS:ää vähättelemättä toteaisin kuitenkin, että tuon ikäinen "pappatunturikin" on varmasti arvokas jos sellainen on jollain sattunut tallinperälle jäämään ja säilymään näihin vuosiin!

    Kieltämättä, Paappa-Tuntureita jotku jopa jo varastavat edelleen myytäväksi!

    En tuo esimerkeilläni ns. teknistä huimaa kehitystä esiin, koska niin ei ole loppujenlopuksi tapahtunut moottorien suhteen. Se on edelleen yhä sama mäntämoottori kuin yli satavuotta sitten Carl Benzinkin värkkäämä konstruktio. Jos olet hieman kierrellyt moottori- ja moottoripyörä museoita ja erityisesti käynyt tutkailemassa lentokoneen mäntämoottoreita, niin voi aivan hyvin sanoa "ei mitään uutta tämän taivaan alla".

    Jo 1920 luvulla lentokoneen mäntämoottorit olivat siinä pisteessä mitä vasta nykyisin autoteollisuus on ottanut käyttöön. Ahtimet, natriumtäytteiset venttiilit, mangesium moottorilohkot, aluumiini kannet ja lohkot. Erityisesti kun katselee lukuisia brittiläisiä moottoripyöriä ja lukemattomias erilaisia moottorikonstruktioita, ei voi muuta kuin ihmetellä. 1920 luvulla ja uuri ennen toista maailmansotaa tulivat esim. ahdettu Velocette Roarer, AJS V4, Wooler, Ricardon suunnittelemat Rudgen ja Triumphin neliventtiilikannet, JAP:n viisiventtiilinen kansi, ohv ja ohc kannet. Sodan jälkeen Nortonin lieriöventtiili ja desmo eli pakko-ohjatut venttiilit. Loppujen lopuksi Japanilaisten on tarvinnut vain soveltaa montaa vanhaa asiaa uudelleen.

    Ei Suomessakaan huonoja oltu, esim. 1960 luvulla Valmetilla työskennelyt, muistaakseni nimeltään Juha Nurmi valoi ja teki 350 cm V8 koneen Nortonin Featherbed runkoon. Muistaakseni pyörällä ajettiin myös Imatran TT kilpailuissa hyvällä menestyksellä. Olisi suotavaa ottaa suunnaksi tänä kesänä Vaasan moottorimuseo, vanhoja Wikstromejä ja Olymppioita on mielenkiintoista tutkistella. Valitettavasti Pietarsaaren moottoripyörä salonki on lopetettu, mutta sielläkin oli mielenkiintoinen 1920 luvulla tehty kiertomäntämoottori jonka Jenkit uudelleen patentoi 2001.

    http://www.trochilicengines.com/animations/

    Lisää ihmeteltävää löytyy seuraavasta os:
    http://www.energies-tech.com/Top_Science_Technology_Energy_Devices_Internal_Combustion_Engines_Rotary.html

      
  • Ok en viitsi kinastella asiasta, mutta olisipa kiva nähdä sällien ilmeet paikallisella moottorikoneistamolla kun veisi ovaalimäntäisen NR:n sinne porattavaksi... :grin:

      
  • "olisipa kiva nähdä sällien ilmeet paikallisella moottorikoneistamolla kun veisi ovaalimäntäisen sinne porattavaksi..."

    Löysin sinulle sopivan pyörän, japsi ja ovaalisylinterinen, mahdollisuus laittaa museorekisteriin ja aivan sellainen kuin v. 1987 itse näin Kokko-meetingissä. Eikä mielestäni ole kalliskaan....vielä!

    Ajettu vain 8000 km!

    http://www.vintagebike.co.uk/Bikes%20for%20Sale/Pages/Suzuki%20RE5%20Rotary%201972.htm


      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit