Olen nähnyt kuvan etuvetoisesta moottoripyörästä jossa oli tähtimoottori etuvanteessa. Pyörän muoto viittaa -20 lukuun? Mikä se mahtoi olla, ja toimiko se ollenkaan?
Yhtäkkiä muistaakseni Chater Lea, toimi mutta pyrki kulkemaan suoraan kaarteissa hyrrävoimien vuoksi. Myös Öhlins on pari vuotta takaperin valmistanut hydraulisen etuveto konstruktion. Voimansa se saa eturattaalla olevasta pumpusta.
Jos etuvedon toteuttamiseen löytyy hyvä ja halpa konsti, sitä voisi käyttää kaksivetoiseen moottoripyörään. Nyt taitaa olla vain yksi tällainen (jos ei lasketa sivuvaunullista Uralia), nimittäin Rokon, joka ei sovi tieliikenteeseen.
Sen veto etupyörälle on aika kalliin (kardaani ja ketju) oloinen eikä sovellu tavalliseen moottoripyörään, mutta sellaisella voi ajella paljon vaativammissa paikoissa kuin takavetoisella pyörällä.
Taitaa kunnon ratkaisuja tulla vasta, kun moottoripyörissä on polttokennot ja etupyörän napaan voidaan asentaa sähkömoottori. Eli ehkä ei vielä ensikesäksi.
Tulipahan tuo vastaan, aito ja alkuperäinen etuvedolla valmistettu moottoripyörä - Megola vuodelta 1920, jossa on 5 syl. tähtimoottori etupyörään asennettuna:
mm...nojaa, "kaikki nykyaikaiseksi moottoripyöräksi tunnistettavat perusasiat siinä on jo nähtävillä" (Lenni Huhtasta mukaellen vuodelta 1936 ku tuumas Kisko-Samelin tekemistä ajelukärryystä vuodelta 1780 )
Tulipahan tuo vastaan, aito ja alkuperäinen etuvedolla valmistettu moottoripyörä - Megola vuodelta 1920, jossa on 5 syl. tähtimoottori etupyörään asennettuna:
Tekniikanmuseosta Helsinginstä löytyy tuonsuuntainen tähtimoottori ihan "livenä". Käykää vilkaisemassa ohikulkiessa. On melko mielenkiintoinen rakennelma...
Yhtäkkiä muistaakseni Chater Lea, toimi mutta pyrki kulkemaan suoraan kaarteissa hyrrävoimien vuoksi. Myös Öhlins on pari vuotta takaperin valmistanut hydraulisen etuveto konstruktion. Voimansa se saa eturattaalla olevasta pumpusta.
Tyhmää?
Niin, järkee vai eii? Yamaha tuota näyttää uneksivan ja Öhlins tekee ja kehittelee mitä omistajat tahtoo.
http://ymedc.introweb.nl/en/archive/enduro/enduro-09-00.shtml
http://ymedc.introweb.nl/en/archive/enduro/lars_interview.shtml
http://www.ohlins.com/pdf/newsletter/Newsmc022000.pdf
Outoja omistajia?
Jos etuvedon toteuttamiseen löytyy hyvä ja halpa konsti, sitä voisi käyttää kaksivetoiseen moottoripyörään. Nyt taitaa olla vain yksi tällainen (jos ei lasketa sivuvaunullista Uralia), nimittäin Rokon, joka ei sovi tieliikenteeseen.
Sen veto etupyörälle on aika kalliin (kardaani ja ketju) oloinen eikä sovellu tavalliseen moottoripyörään, mutta sellaisella voi ajella paljon vaativammissa paikoissa kuin takavetoisella pyörällä.
Taitaa kunnon ratkaisuja tulla vasta, kun moottoripyörissä on polttokennot ja etupyörän napaan voidaan asentaa sähkömoottori. Eli ehkä ei vielä ensikesäksi.
Tulipahan tuo vastaan, aito ja alkuperäinen etuvedolla valmistettu moottoripyörä - Megola vuodelta 1920, jossa on 5 syl. tähtimoottori etupyörään asennettuna:
http://home.planet.nl/%7Emotors-20th-century/drawing/Megola-1920.jpg
Ensimmäinen neliventtiilikannella tehty moottoripyörä - Triumph Rigardo 500 vuodelta 1924:
http://home.planet.nl/%7Emotors-20th-century/drawing/Triumph-500-Ricardo-1924.jpg
Napaohjaus, Ner-A-Car vuodelta 1920:
http://home.planet.nl/%7Emotors-20th-century/drawing/NER-A-CAR-1921.jpg
Eka moottoripyörä: http://www.2tausend1.de/motors/normal/Daimler-1885.jpg
Eka moottoripyörä: http://www.2tausend1.de/motors/normal/Daimler-1885.jpg
Onneks on kehitystä "hiukka" tapahtunut tuosta mallista näihin päiviin...
mm...nojaa, "kaikki nykyaikaiseksi moottoripyöräksi tunnistettavat perusasiat siinä on jo nähtävillä" (Lenni Huhtasta mukaellen vuodelta 1936 ku tuumas Kisko-Samelin tekemistä ajelukärryystä vuodelta 1780 )
http://home.planet.nl/%7Emotors-20th-century/drawing/Megola-1920.jpg
Tekniikanmuseosta Helsinginstä löytyy tuonsuuntainen tähtimoottori ihan "livenä". Käykää vilkaisemassa ohikulkiessa. On melko mielenkiintoinen rakennelma...