Ei ne kestä diesel-turbotkaan jos tosissaan prässätään. Jos ahtopaineet on >2 bar ja 2 litraisesta dieselistä otetaan 150+kW (yli 200hv) niin jo alkaa paikat rakoilemaan jo 100-150tkm lukemilla. Henkilöautoissa moottori pääsee helpommalla, mutta kun kyseessä on nelivetoinen paku jonka perässä 3:n tonnin traileri niin ei enää ajella satoja tuhansia kilometrejä ilman remonttia.
Mutta hajoaako turbo, vai hajottaako hurjalla ahdolla nelisylinterisen värinöistä piittaamatta lähes tyhjäkäynnille puhallettu hurja vääntömomentti moottorissa kaiken muun paitsi turbon?
(kuten mm. omankin autoni kanssa käy etenkin pakuversiossa)
Näissä, yli 2 baria ahtavissa, on ainakin 2 ahdinta. Muuten tulee iso 'aasinpotku' 70-luvun malliin. Läheisellä moottorikoneistamolla oli viimeksi 3 kpl 2,0 TDI Syncro-pakua moottorit levällään. Sylinterien seinämiin oli kulunut reilu monttu painepuolelle. Lisäksi pakoventtiilien varret/ohjurit olivat kuluneet huomattavan väljiksi. Kova sylinteripaine taitaa olla suurin syy kulumalle. Venttiileissä vaikuttaa tietysti myös lämpökuorma. Parempikuntoiset moottorinlohkot olivat koneistajilla haussa.
Ei ne kestä diesel-turbotkaan jos tosissaan prässätään. Jos ahtopaineet on >2 bar ja 2 litraisesta dieselistä otetaan 150+kW (yli 200hv) niin jo alkaa paikat rakoilemaan jo 100-150tkm lukemilla. Henkilöautoissa moottori pääsee helpommalla, mutta kun kyseessä on nelivetoinen paku jonka perässä 3:n tonnin traileri niin ei enää ajella satoja tuhansia kilometrejä ilman remonttia.
Mutta hajoaako turbo, vai hajottaako hurjalla ahdolla nelisylinterisen värinöistä piittaamatta lähes tyhjäkäynnille puhallettu hurja vääntömomentti moottorissa kaiken muun paitsi turbon?
(kuten mm. omankin autoni kanssa käy etenkin pakuversiossa)
Näissä, yli 2 baria ahtavissa, on ainakin 2 ahdinta. Muuten tulee iso 'aasinpotku' 70-luvun malliin. Läheisellä moottorikoneistamolla oli viimeksi 3 kpl 2,0 TDI Syncro-pakua moottorit levällään. Sylinterien seinämiin oli kulunut reilu monttu painepuolelle. Lisäksi pakoventtiilien varret/ohjurit olivat kuluneet huomattavan väljiksi. Kova sylinteripaine taitaa olla suurin syy kulumalle. Venttiileissä vaikuttaa tietysti myös lämpökuorma. Parempikuntoiset moottorinlohkot olivat koneistajilla haussa.