Bensaturbot

3 kommenttia

Dieselturbot kestää pitkään Miten kestää nämä bensaturbot? Niitähän on nyt melkein kaikissa pikkuautoissa. Uusinta taitaa olla kallista?

  
  • Ei ne kestä diesel-turbotkaan jos tosissaan prässätään. Jos ahtopaineet on >2 bar ja 2 litraisesta dieselistä otetaan 150+kW (yli 200hv) niin jo alkaa paikat rakoilemaan jo 100-150tkm lukemilla. Henkilöautoissa moottori pääsee helpommalla, mutta kun kyseessä on nelivetoinen paku jonka perässä 3:n tonnin traileri niin ei enää ajella satoja tuhansia kilometrejä ilman remonttia.

      
  • Mutta hajoaako turbo, vai hajottaako hurjalla ahdolla nelisylinterisen värinöistä piittaamatta lähes tyhjäkäynnille puhallettu hurja vääntömomentti moottorissa kaiken muun paitsi turbon?

    (kuten mm. omankin autoni kanssa käy etenkin pakuversiossa)

      
  • Näissä, yli 2 baria ahtavissa, on ainakin 2 ahdinta. Muuten tulee iso 'aasinpotku' 70-luvun malliin. Läheisellä moottorikoneistamolla oli viimeksi 3 kpl 2,0 TDI Syncro-pakua moottorit levällään. Sylinterien seinämiin oli kulunut reilu monttu painepuolelle. Lisäksi pakoventtiilien varret/ohjurit olivat kuluneet huomattavan väljiksi. Kova sylinteripaine taitaa olla suurin syy kulumalle. Venttiileissä vaikuttaa tietysti myös lämpökuorma. Parempikuntoiset moottorinlohkot olivat koneistajilla haussa.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit