Kesäreissu

2 kommenttia

Tänä kesänä minä ja Honda DN-01 ajellaan hyvin kiireettömästi ja rauhallisesti Helsingistä Eestin ja Latvian kautta Ukrainaan. Pysähdyn Jaltalla ainakin viikoksi, sen jälkeen Novorossijsk ja Sotshi.

Jos saat monikertaviisumin Venäjälle – tervetuloa mukaan! Venäjänkielen taitoa ei tarvis.



Lumeton kesä 2011

vsmetanski@gmail.com

  
  • Hyvän näköinen reissu tiedossa. Ukrainaan olen aina tahtonut päästä käymään. Meinaatko ihan rannalle asti päästä muuten? Isoimmissa kohteissa tosiaan pärjää hyvinkin ilman venäjänkieltä.

      
  • Olen suunnitellut tekeväni jonkinlaisen reissun, mutta matkamoottoripyöräilyn perusasiatkin ovat epäselviä. Käytännössä koko moottoripyöräkulttuuri on minulle tuntematon. Ainoa mitätön kokemukseni on viime syksyn viileiltä ilmoilta. Ajoin joko pieniä lenkkejä palaten lähtöpaikkaan, tai ajoin vähän kauemmaksi, jossa oli jokin paikka jossa voin pitää tavaroita.

    Seuraavassa muutama asia, joita on mielessäni.

    MP:n pysäköinti ja jättäminen jonnekin kaupungissa. Paikkoja taitaa olla heikonlaisesti, koska pysäköintikuittia ja kiekkoa ei voi panna tuulilasin alle.

    Oma kysymyksensä on kypärän ja ajovarusteiden paneminen jonnekin silloin, kun ei aja. Kun lämpötila ulkona on +25 astetta, kuumassa haalarissa ei viitsi kauan oleskella. Toisaalta varusteet vievät taiteltunakin paljon tilaa.

    Kun kävin syksyllä MP:llä pari kertaa kaupassa, ajoin sinne kevyemmin pukeutuneena. Mukanani oli ylimääräinen ostoskassi, jossa kannoin kypärää. Ostoksien kuljettaminen edes lyhyen matkaa oli hyvin vaikeaa, vaikka en paljon ostanutkaan.

    Pitkällä matkalla oleellinen kysymys on paitsi säilytystila, myös yöpyminen. Harrastan budjettimatkailua, mikä tarkoittaa käytännössä autossa nukkumista huoltoasemien pihoissa ja missä milloinkin. Reittiä ja aikataulua ei tarvitse etukäteen paljon miettiä, kun ”hotelli” on lähes missä tahansa, mihin auton pysäyttää. MP:ssä ei voi nukkua, joten reitti on suunniteltava huomattavasti tarkemmin. Ja jos tavoitteena on budjettimatkailu, yöpymispaikka voisi olla leirintäalue, jos sinne voi mennä MP:llä. Muistelen nähneeni niitä, mutta en tiedä yleistä politiikkaa. Mukana pitäisi siis saada kuljetettua mahdollisimman pieneen tilaan menevät camping-tarvikkeet. Mitä etelämmäksi mennään, sitä toivottomampaa on päästä mihinkään leirintäalueelle.

    Yleensä reissaan aika vähäisillä matkatavaroilla. MP:n kanssa jo pelkkä ajovarustus - eli se minne se pannaan, kun ei ajeta - muodostaa suuren matkatavaran.

    Olen katsellut kuvia erilaisista säilytysbokseista. Mikään yhdistelmä ei oikein istu ZR7:aan. Rakennelmasta tulee kauhea hökötys. En haluaisi, että kulkuväline herättää huomiota. Mahdollisimman pienet boksit siis. Koska joku voi avata tai varastaa ne, mitään arvokasta ei voi säilyttää.

    Onko ajopukujen tilantarpeessa suuria eroja?

    Lisäys 12.6.2015

    Jatkan hieman tätä juttua edellä olevan tyhmän kysymyksen jälkeen, johon vastaan itse. Totta kai erilaiset asut vievät eri tavalla tilaa.

    Pienen budjetin harrastaja kun olen, tyydyn toistaiseksi mp:n mukana tulleisiin pehmeisiin Bilteman laukkuihin. Olen kokeillut niitä, ja ne näyttävät pysyvän paikallaan. Kuinka vedenpitäviä ne ovat, sen näyttää aika.

    Erityisesti takalaatikko on "ongelma" pyörässä, jossa on korkea pysty perä. Niinpä ostin pienimmän ja halvimman laatikon, mikä löytyi. Laatikkoon mahtuu kypärä, ja se riittää. Suunnittelen ja rakentelen parhaillaan siihen kiinnityssysteemejä. Ajoasupuolella muutosta on tapahtunut sen verran, että ostin kohtuuhintaisen mustan ajotakin, joka on hieman pienemmän ja vähemmän huomiota herättävän näköinen kuin Bilteman rohjotakki. Seuraavaksi pitäisi vielä ostaa ajohousut. jotka myös olisivat vähemmän huomiota herättävät kuin Bilteman housut. Asukokonaisuutta siis kehitellään. Tavoite on se, että kamppeet päällä kehtaa mennä ihmisten ilmoille eikä näytä moottorikelkkailijalta, joka on erehtynyt vuodenajasta.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit