Raskaalla kalustolla navigaattoreiden keskeisin ongelma on, ettei reittiä voi suunnitella tienumeroiden perusteella ja että ne ohjaavat tieosuuksille, jotka eivät sovellu raskaalle kalustolle. Niissäkin laitteissa, joissa ajoneuvotyyppi on määritelty kyseinen ongelma tulee toistuvasti eteen. Tiehallinto on kehittämässä uutta ns. paikkatieto järjestelmää yhdessä digiroad ohjelmiston ja varojärjestelmän kanssa. Kuitenkaan näiden ohjelmien soveltuvuutta eri saatavilla oleviin navigaattorilaitteisiin ei ole otettu huomioon. Lisäksi raskaan kaluston ongelma matalien ja painorajoitteisten siltojen yms. tieosuuksien osalta on täysin ilman minkäänlaista selvitystä. Kunnat ovat velvoitettuja antamaan ko. tiedot, mutta toimitusaika saattaa olla useita kuukausia jopa vuosia. Keskeinen ongelma on, että Tiehallinto vastaa vain yleisten teiden verkosta ja kaupungit ja kunnat omista katu ja tieverkoistaan. Tiedusteltuani asiaa Liikenneministeriöstä vastauksena oli, ettei mitään tai hyvin vähän on tehtävissä. Tiehallinnon siltatiedot/rekisteri ei anna tietoja yksittäisiin tiedusteluihin vedoten puolustusministeriön määräämään salassapito velvollisuuteen. Saksassa ja Ranskassa kysein järjestelmä on ollut toiminnassa jo vuosia ja ihmettelenkin, kuinka on mahdollista, että Suomessa ei ymmärretä kyseisen asian tärkeyttä. Jokainen voi vain kuvitella minkä suuruinen vaaramomentti syntyy liikenteessä rekan peruutellessa useamman kilometrin aamuruuhkassa liikennettä vastaan.