Etanolia eetteriin

1 kommentti



Etanoli-lentokone käyttöön Brasiliassa

Ensimmäinen sarjatuotantoon suunniteltu etanolia käyttävä lentokone on otettu käyttöön Brasiliassa.Yksipaikkaisen EMB 202 Ipanema -koneen valmistaja on Neiva-yhtiö, joka on maailman neljänneksi suurimman lentokonevalmistajan, Embraerin tytäryhtiö.

Brasiliassa on jo käytössä 300 - 400 etanolikonetta, mutta ne on muunnettu lentobensiinikäyttöisistä lentokoneista.

Brasilia aloitti 1970-luvun öljykriisin jälkeen panostamisen sokeriruo'osta saatavaan alkoholienergiaan, joka maksaa vain neljänneksen bensiinistä ja on ympäristöystävällinen sekä uusiutuva energialähde. Kolmasosa maan autoista voi käyttää etanolia voimanlähteenään.

Tulevaisuuden tavoitteena on saada kaikki yksi- ja kaksimoottoriset pienkoneet etanolikäyttöisiksi.

AFP

Täällä pohjoisen raukoilla rajoilla ei taitaisi kannattaa kasvattaa sokerijuurikasta etanolin jalostamiseksi? Ja lopputulos valuisi kuitenkin parempiin suihin. (Esim. ruisleivän läpi suodatettuna.)

  
  • "Täällä pohjoisen raukoilla rajoilla ei taitaisi kannattaa kasvattaa sokerijuurikasta etanolin jalostamiseksi?

    Suomessa etanolia tehdään viljasta, perunasta ja puusta ns. tikkuviinaa. Tikkuviina syntyy selluloosateollisuudessa jätteenä. "Kossu" jalostetaan ohrasta, johon raaka-aine saadaan Koskenkorvaa ympäröivältä Etelä-Pohjanmaan lakeudelta. Perunasta etanolia tehdään taasen Tyrnävällä jossa viljellään sitä suuria aloja.

    Omasta mielestäni on helpompaa valmistaa etanolin sijasta biokaasua ja edeleen siitä metaania tai metanolia koska prosessi on yksinkertaisempi ja siitä jää pois kokonaan lämpöenergiaa kuluttava tislaus.

    Etanolin valmistuksessa rankin käymiseen vaaditaan 20 - 35 asteen lämpötila. Vrt. kaljan tai kotiviinin valmistus. Alkoholin erottaminen rankista vaatii muistaakseni 87 asteen lämpötilan. Tislaus saadaan tapahtumaan kerrallakin mutta esim. Koskenkorvalla tämä tapahtuu pienissä vaiheissa muistaakseni n. 250 kertaa, jolloin lopputuotteena saadaan n. 98% "kossua".

    Biokaasun valmistaminen on samankaltrainen "käymisprosessi" mädättämällä. Mikrobit kehittävät mädätyksen yhteydessä biokaasua joka on heti silleen käyttökelpoista tuottamaan sähköä tai lämpöä. Liikennepolttoaineeksi biokaasu on pudistettava ja paineistettava metaaniksi. E.Kalmarin keksinnön ansiosta tämäkin prosessi on yksinkertainen ja tehokas. Painepesurilla sumutetaan vettä sylinteriin johon virtaa kaasua, vesisumu poistaa biokaasusta hiilidioksiidin ja 0,1 prosentin luokkaa olevat muut epäpuhtaudet. "Pesu" toisteaan kolmessa vaiheesssa, jokaisessa vaiheessa "mattopesurilla" aikaansaatu paine kasvattaa kaasun painetta. Kolmannen vaiheen jälkeen se on n. 240 baria ja tankattavissa liikennepolttoaineeksi esim. henkilöauton tankkiin.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit