vapaasti hengittävä ja turbolla? Eli kuinka paljon niistä on saatu viritettyä tehoa katukäyttöön? Yhdellä "tutulta" lähtee Kawasaki ZX-12r n.210heppaa. Ja olen kuullut 250-hevosvoimaisesta Kawasta mutta tällä hetkellä se pyörii Saksassa.
Onko tietoa siitä tehokkaasta suomalaisesta TurboKawasakista tietoa mikä on ollut monissa lehdissä
500heppanen kawasaki on jollakin Suomalaisella ajetaanko sillä yleisellä tiellä.. Onko tuttu tuo 500-heppanen pyörä... tietoa suorituskyvystä?
Serkkupojalla oli (on?) 1994 1000 cm Suzuki Katana ja hän asensi siihen japanilaisen kevytkuormauton turbon. "Pääkehittelijänä" toimi hänen kaverinsa Rovaniemellä Lynxin moottorikelkatehtaalta. Vakioviritteisestä turbolla terästetystä moottorista mitattiin Ruotsin puolella muistaakseni Bodenissa yli 280 hp takapyörästä.
Katana oli normaalissa katuliikenteessä ja tilapäisesti tehoja otettiin ulos kiihdytyskisoissa hyvällä menestyksellä.
Mahtava peli!
Muistatko arvoja...
En valitettavasti muista, takana piti jokatapauksessa olla pikkupyörät keulimisen estämiseksi, vaihteet vaihdettiin nappia painamalla paineilmapatruunan avulla ja jarrutusvaiheessa laukaistiin varjo. Muistelisin että loppunopeus oli pitkälti yli 300 km/h.
Itse en niinkään ole koskaan ollut japanilaisista pyöristä kovinkaan innostunut, Norton ja Vincent sekä Velocette olivat huomattavasti mielenkiintoisempia. Katana oli tosin siitä erikoisuus että sen muotoilu alunperin toteutettiin MvAgustaan ja Suzukin tehdas osti sen sen luojalta. Sovitti tonniseen liukuhihna pyörään ja sai aikaan hyvinkin futuristisen muotoilun. Sillä oli jopa se vaikutus että muut japanilaismerkit alkoivat kehitellä ja apinoida tätä muuttaen moottoripyörien muotoilua nykyisenkaltaiseksi. Katana ei kuitenkaan ollut ensimmäinen futuristisesti muotoiltu, ensimmäinen tälläinen oli Norton Fastback ja Kanadassa muotoiltu Triumph Hurricane. Keräilypyöriä kaikki kolme kuitenkin.