Automaattilaatikon öljynvaihto tarpeen vai ei ?

3 kommenttia

Jukka 278 aloitti minusta tärkeän aiheen ( alla ). Jatkossa keskusteluun tuli lähinnä ”mutu”-pohjaisia kommentteja ja sitten keskustelu siirtyi väittelyyn eri vaihteistojen paremmuudesta.
Jukan sketsin pohjalta yritän uudestaan. Eräältä autonasentajalta kuulin, että samaa autoa taksikäyttöön myytäessä huolto-ohjelmaan kuuluu laatikon öljynvaihto tasaisin välein. Koska taksilla tulee vuodessa niin paljon kilometrejä, että ilman öljynvaihtoja laatikko pamahtaa takuuaikana. Mutta sama auto siviiliin myytäessä öljynvaihtoa ei ole ohjelmassa. Syynä kilpailu huoltohinnoittelussa. Eli siviilin auton laatikon katsotaan kestävän ilman öljynvaihtoa sen 150-200 tkm, jolloin takuut on ohi ja auto joka tapauksessa kypsä vaihtoon.
Jos asiakas ei ole itse älynnyt teettää öljynvaihtoja matkan varrella, maahantuojan huolto ei enää sitä suosittele esim. 10 vuotta vanhaan ja 140 tkm ajettuun Tiguan dieseliin ( ei DSG ), koska se saattaa saada karstat liikkeelle ja aiheuttaa enemmän ongelmia.
Tässä kohtaa olisi meille kaikille iloksi ja hyödyksi, jos joku ihan oikea asiantuntija antaisi meille ihan oikeaa tietoa ja hyödyllisiä neuvoja. Miten uuden automaatin ostaneen ja toisaalta vanhan automaatin omistajan kannattaa toimia.

Jukka278
18.11.2017 22:00
Uudenkarhean 170tkm ajetun Bond-Mondeon automaattivaihteisto alkoi oireilla muutama kuukausi takaperin. Autossa on "ikuinen" laatikko, johon ei huolto-ohjelman mukaan tule vaihtaa öljyä. Vika tuli ensin esiin moottoritienopeuksissa ja rauhallisesta ajosta kiihdyttämään lähtiessä vaihde paukaisi ja löi vapaalle. Meni pitkältä tuntuva 5-15 sek ennen kuin laatikko löysi vaihteet. Tätä alkoi esiintyä hivenen useammin ja laatikko alkoi paukaista kovasti vaihteita päälle toisinaan myös pienemmissä nopeuksissa. Käytin ensimmäisen kerran merkkiliikkeessä ja asiaa tutkittiin ja muun muassa moottorinohjausohjelmisto uusittiin. Ei vaikutusta. Vein toisen kerran alle kuukauden sisällä ensimmäisestä ja vika todennettiin, mutta hetkellisyydestä johtuen ei jäänyt vikakoodia. Merkkiliikkeen tuomio oli, että luultavasti venttiilikoneisto pitää uusia, hinta-arvio 2000 eur alkaen ja jos vaihdelaatikko uusitaan, hinta tietenkin moninkertainen. Kommentoitiin myös, että voi korjaantua myös öljynvaihdolla ja jos vaihtaa kahdesti ja pyörittää öljyä, niin puhdistuu myös. Ongelma kuulemma oli myös se, että koska laatikko täynnä karstaa, niin sitä sitten riittää ja jos se lähtee liikkeelle voi jopa aiheuttaa enemmän ongelmia. Otin yhteyttä maahanatuojaan ja valitin "ikilaatikon" kestoiästä. Vastaus oli kohtelias kieltäytyminen ongelman ratkaisemiseen. Talvirenkaita vaihtaessani kuulin HRH.fi:n (Helsingin Rengashotellin) laittamasta uudesta vaihteiston öljynvaihto- ja puhdistuslaitteesta. Koska merkkiliikkeen tarjoamat vaihtoehdot olivat aika kalliita ja epävarmoja päätin kokeilla hieman normaalia vaihteistoöljynvaihtoa kalliimpaa ratkaisua. Ja avot! Auto kirmaa kuin nuori ori ja vaihteiston kaikki kovat vaihdot ja paukkeet ovat vaihtuneet pehmeään ja tarkkaan toimintaan. Kertalaakista pelkoni järkyttävän kalliista remontista tai auton arvon käytännössä nollautumisesta (kuka ostaa auton viallisella automaattivaihteistolla) olivat tiessään. Ei voi muuta kuin suositella toimenpidettä!

  
  • Onko uuden ostajalla muuta järjellistä vaihtoehtoa kuin vaihtaa öljyt ja suodatin määrävälein, ellei sitä suoranaisesti kielletä automallin huolto-ohjeissa?

    Onko käytetyn ostajalla muuta järjellistä mahdollisuutta kuin ostaa käytetty, jota on huollettu yllä kuvatulla tavalla?

    Ellei öljynvaihtoja ole tehty, silloin autoa ei ole huollettu.

      
  • Oletettu käyttöikä autoilla tekomaassa/suunnittelumaassa on 5-10 vuotta, siinä ehtii ajamaan auton loppuun. Tällöin tämä ikuisuuskysymys koskettaa lähinnä köyhiä pohjoisia provinsseja joissa autoa ei vaihdeta riittävän usein uuteen.
    Kaikki öljyllä voidellut osat ovat kulutusosia, eikä niiden ole suunniteltu kestävän yli oletetun käyttöiän. Tuotteessa ei tällöin ole vikaa jos esim.10 vuotiaan auton vaihdelaatikko ei enempää kestä, vaan on yritetty jatkaa tuotteen elinikää tietäen riskit. Mikään öljy saati lisäaine ei kulutusosasta uutta tee, vaikka sitä vaihtelisi kuinka tiuhaan tahansa. Omaksi iloksi ja vanhan auton turvaksi ellei huolto ohjelmassa ole mitään mainintaa, on öljyt hyvä vaihtaa riittävän usein. Mikä on riittävän, onkin vaikeaselkoisempi kysymys, eri vaihdelaatikkotyyppejä on markkinoilla useita, ja käyttötavat sekä ulkoiset kuormitukset vaikuttavat eri lailla.

      
  • Autojen suurimmalla markkina-alueella eli USA:ssa autot ajetaan melkein yhtä vanhoiksi kuin Suomessa. Selvästikin on kyse suunnitellusta vanhenemisesta, ja siitä että ostajia huiputetaan muka halvoilla huolloilla.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit