Uusi Ford Transit lataushybridi

3 kommenttia
muokattu 15.10.2019 11:19

"Itse varsinaisen nappaajan eli Transit Custom PHEV:n tapauksessa kyse on eräänlaisesta puolisähköpakettiautosta, johon asennettu litrainen bensiinimoottori ei sinänsä vie autoa eteenpäin, vaan toimii ainoastaan ajoakkuja lataavana kiinteänä generaattorina. Eturenkaiden varsinaiseen pyörittämiseen käytetään siis sähkömoottoria, joka saa virtansa tavaratilan alle sijoitetusta ajoakustosta."

Minkähän takia tätä tekniikkaa ei ole enemmälti käytössä ?

https://www.is.fi/autot/art-2000006269277.html

  
  • Sarjahybridi mahdollistaa mäntämoottorin järkevän mitoituksen. Milloin tuon saa farkku-Mondeoon nelivetoisena?

      
  • Tekstin perusteella polttomoottori olisi pelkkä generaattori eli sähköä luova laitos. Autossa on siis kaksi sähköä luovaa mekanismia, lataaminen pistokkeesta ja polttomoottori. Voisi kuvitella että polttomoottori olisi viimesijainen voimanlähde mutta näin ei välttämättä ole.

      
  • muokattu 24.10.2019 11:59

    En tiedä, mitä tarkoitat "viimesijaisella", mutta eiköhän käyttövoiman ja latauksen valinta ole jätetty käyttäjälle, kuten muissakin sarjahybrideissä (Ampera, i3, Outlander)?

    Akkuun ladatun sähkön käyttökohde on yleensä kuljettajan valittavissa, vaikkapa ruutukaavalta lähtö sähköllä, valtatieosuus hybridinä akkua säästäen, vaan ei ladaten, ja loppupäässä taas ruutukaava sähköllä.

    Akun lataus polttomoottorilla on kalliimpaa kuin töpselistä, mutta sekin on hyvä vaihtoehto olla olemassa vaikkapa päästörajoitettua aluetta tyhjällä akulla lähestyttäessä.

    Ei kai ole mitään näyttöä siitä, ettei Ford tietäisi jo kaikkea tätä, minkä muut valmistajat jo tietävät?

    Minua sarjahybridissä viehättää se, että ne rakennetaan kulkemaan sähköllä, eivätkä ne välttämättä pääse edes lähtemään liikkeelle paikaltaan polttomoottorin vetämänä, vaan kaikki liikkuminen tapahtuu sähköllä, tai mahdollisia kulutusoptimointeja lukuunottamatta ainakin voisi tapahtua.

    Tuollaisessa rakenteessa voimalinja reagoi aina yhtä sähäkästi ja aina samalla tavoin riippumatta siitä otetaanko moottorien käyttämä energia akusta vai polttomoottorin käyttämästä generaattorista.

    Lisäetuna on vaikkapa Fordin ja VW:n tavoin houkutus generaattorin järkevään mitoitukseen, kun tehokkaat sähkömoottorit mitoitetaan liikuttamaan autoa ja mäntämoottorin tehtävä on tehdä lisää sähköä akun tyhjentyessä. Tällöin ei ole tarvetta pyörittää varavoimalana tuplasti tehokkaampaa mäntämoottoria, vaan pientä ja taloudellista, joka voidaan lisäksi optimoida generaattorikäytössä lähes vakiokierrosmoottoriksi.

      1
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit