TM19/19 oli ajettu Audin A6 MHEV.
Melkeinpä ilahduin kun TM oli kanssani samaa mieltä kaistavahdin toiminnasta- se kun haluaisi ajaa autoa urien pohjalla aivan keskellä kaistaa ja uria.
Itsellä on Seat Tarraco ja aivan sama tekniikka eli siis pulmakin on siinä. Ellei reagoi ratilla ko härpäkkeen haluun se muistuttaa aluksi kehoituksella ottaa ohjaus hallintaan ja kun ei sana tehoo niin tehostaa käskyään jarrun tehokkaalla nypäytyksellä. Mielestäni tuo voi olla jopa vaarallinen talviliukkailla. Ko vahti kytkeytyy vielä päälle joka käynnistyksellä ja muistettava kytkeä pois joka kerta. Täytyy huollossa kysyä saisiko tuon ohjelmoitua olemaan kytkeytymättä.
Poliitikothan tätä varustetta suunnittelee pakolliseksi kaikkiin autoihin- toivottavasti kehitys siinä vaiheessa jo tehnyt tästä toimivan ja mielellään myös vaarattoman.
Tarkkailepa CAN-filttereitä ja ohjauskomentoja antavien lisäkontrollerien valmistajien nettisivuja.
Kaikki kojetaulun näppäinasetukset on väylärakenteessa konffattavissa uudelleen. Tuossa esimerkkinä yksi, jonka puuttuminen ärsyttää monia:
https://www.a-a.de/Cannect-Start-Stop-Deaktivierung-fuer-Ford--Volvo.html
Tuo ylläoleva purkki ei siis saa sutoa unohtamaan että start-stop on siihen asennettu. Ominaisuus on haluttaessa edelleen käytössä, mutta oletusasetus on OFF, koska lisäkontrolleri käy jokaisessa käynnistyksessä painamassa ECO-OFF näppäintä yhden kerran.
Valinnaiset varusteet voi toki ohjelmoida pois käytöstä, mutta ne ovat sitten pysyvästi poissa. Tyollainen lisäkontrolleri vain kääntää oletustilan.