Wifi6 ja Netgear

1 kommentti

Mistä tämä laite saa internetyhteyden? Tuleeko se puhelinverkon kautta, tv verkon kautta vai radioaalloilta. Tarviiko laite SIM korttia? Joissain kuvissa näkyy LTE joka viittaa 4G verkkoon. Minulla on DNA 1G netti joka antaa näin koronan aikana noin 16 M eli jopa Areena pätkii. Lisäksi on 30M Elisanet. Voiko näihin kytkeä tuollaisen Nigthhawkin?

  
  • muokattu 10.05.2020 12:02

    Tulkintani mukaan:
    Sivun 85 kuvasta päätellen on eternet-kaapeliin kytkettävä, littimellä Internet/WAN. Myös teknisten tietojen mukaan kyseessä on Wlan-reititin, sekä saman sivun tekstin mukaan "ydistämme pöytätietokoneen reitittimeen usena gigabitin ethernetillä". LTE-merkintää en kuvista löytänyt, ainakaan paperilehden kuvista.

    Siis ei ilman lisälaitteita puhelinverkon kautta, ei tv-verkon kautta, eikä radioaalloilla, vaan ethernet-kaaplelin kautta. Eli tarvitsee nettityypin mukaan jonkin päätelaitteen, josta ethernet-kaapelilla kytkentä tähän reittitimeen. Esimerkiksi itselläni on valokuitu-päätelaite, joka on ethernet-kaapelilla kytketty Wlan-reittimeen. Tuon reitittimen tilalle voisin vaihtaa tämä testin nopean ja kalliin reittimen. Jossa ei olisikaan mitään järkeä, koska nykyinen reittimeni kykenee sopimukseni mukaiseen nopeuteen mainiosti.

    Sitten pitää vielä ottaa huomioon, että vastaanottava laite, kännykkä, läppäri, muu, saattaa rajoittaa vastaaottonopeutta. Jos mittaat nopeutta vanhahkolla laitteella, niin tulppa saattaakin olla se laite, jolla mittaat. Itse olen havainnut, että läppärilläni sama langaton verkko on huomattavan paljon nopeampi kuin kännykällä.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit