VW:n latausrobottia voisi laajentaa kaduillekin. Autoilija tilaisi haluamaansa paikkaan latauksen autoonsa haluamaansa aikaan.
Tässä on akkujen lataamisen vallankumous, Volkswagen esitteli robotin, joka hoitaa sähköauton lähtövalmiiksi ilman autoilijan vaivannäköä – katso videolta, miten liikkuva latausrobotti toimii
Volkswagenin havainnekuvissa latausrobotti näyttäytyy inhimillisenä arjen apulaisena. Robotin "silmät" kertovat, mihin vaiheeseen lataaminen on edennyt. VOLKSWAGEN GROUP
Timo Nieminen
Sähköautoilun eturiviin nopeasti tunkeutunut Volkswagen Group pyrkii esittelemään kuluttajille jatkuvasti jotakin uutta.
Nyt Volkswagen tarjoilee autoilevalle maailmalle näkymän uudesta autojen latausrobotista, jonka saksalaisyhtiö uskoo ratkaisevan latausongelmia esimerkiksi pysäköintihalleissa täyssähköautojen yleistyessä.
Volkswagenin keksintö on nimeltään liikkuva latausrobotti (Mobile Charging Robot). Järjestelmä lataa Volkswagenin mukaan sähköautot esimerkiksi työpäivän aikana pysäköintihallissa, jos järjestelmälle antaa vaikkapa älypuhelimella latauskäskyn pysäköidystä autosta poistuessaan.
Volkswagenin mukaan latausrobottia voi käskyttää monilla eri tavoilla. Todennäköisimpänä vaihtoehtona yhtiö kuitenkin pitää Volkswagenin omistajien kännyköihin ladattavaa applikaatiota, joka on vaihtoehdoista yksinkertaisin.
Volkswagenin visio tulevaisuuden pysäköintihallista. Kuljetusrobotti vie itsenäisesti latauslaitteet autojen luo ja hakee ne pois, kun toivottu latausaste on saavutettu. VOLKSWAGEN GROUP
Autonvalmistajan mukaan lataamisessa ei aloituskäskyä lukuun ottamatta tarvita auton omistajan/haltijan apua. Kuljetusrobotti osaa suljetulla alueella viedä latauslaitteen auton luo, avata latausluukun ja kytkeä latauslaitteen. Kun haluttu lataustila on saavutettu tai lataukseen varattu aika käytetty, kuljetusrobotti hakee latauslaitteen pois.
– Lataamisen muuttuminen arkiseksi ja huomaamattomaksi rutiiniksi on avaintekijä sähköisen liikkumisen todellisessa vallankumouksessa. Latausrobottimme on yksi osa kokonaisratkaisua. Latausrobotti saattaa vaikuttaa idealistiselta ja etäiseltä vaihtoehdolta, mutta se on täysin toteutettavissa, sanoo Volkswagen Groupin komponenttiyksikön johtaja Thomas Schmall.
Schmall ennustaa latausrobotin tulevan käyttöön "lähivuosina".
Schmallin mukaan täysin automaattisen latausrobotin edut näyttäytyvät lyhentämättöminä esimerkiksi suuren työpaikan autohallissa, jossa järjestelmä osaisi sähköautojen käyttäjien antamien määräysten mukaisesti myös valita myös latausjärjestyksen. Robotti osaisi ottaa pikaisesti latausta vaativat autot työn alle ensin, ja lataisi vähemmän kiireiset autot niiden käyttäjien työpäivän aikana.