Autoileva koiratalous: vahva suositus ostaa sähköauto

3 kommenttia

Autoileva koiratalous: vahva suositus ostaa sähköauto

Teimme kesä-heinäkuun taitteessa 2021 helteisessä Suomessa 4034 kilometrin pituisen automatkailun kahden espanjanvesikoiramme kanssa. Kuvassa viitteellisesti reitti kartalla, mutta kuvan latauspaikat ja ajat eivät ole oikein sekä ajoimme vielä runsaasti pieniä mm museoteitä.

Koirien kanssa pitkää matkaa tehdessä täytyy jo pakkausvaiheessa huomioida koirien mukava ja turvallinen matkustus ihmisten ja tavaroiden lisäksi. Meitä oli liikenteessä kaksi aikuista ja kaksi keskikokoista seniori-koiraa ja kulkupelinä Volkswagen ID.4 sähköauto.

Koska matkatavarat mahtuivat hyvin ja turvallisesti takaistuimelle, saivat koirat tällä kertaa koko 543 litran tavaratilan itselleen. Toki tila oli vielä huomattavasti suurempi, koska hattuhylly jätettiin kotiin. Koira/tavaraverkko lisää turvallisuutta. Meidän pojilla oli siis tilaa yllin kyllin. Tarvittaessa ID.4:n tavaratilan pystyy myös jakamaan kaltereilla tai koirahäkillä niin että myös tavarat mahtuvat konttiin ja takapenkit jäävät matkustajien käyttöön.

Autossamme on mustat takaikkunat, verholla peitettävä kattoikkuna ja erittäin tehokas kolmialueinen ilmastointi. Koirilla on siis hyvä olla matkan aikana myös kuumalla kelillä.

Koirien kanssa pitkää matkaa tehdessä on hyvä pitää taukoa noin kerran tunnissa ja tämä erityisesti houkutteli valitsemaan pieniä teitä. Ajoimme länsirannikkoa Kilpisjärvelle, sieltä Nuorgamiin ja itärajaa alas etelään. Löysimme runsaasti mukavia ulkoilupaikkoja koiriemme kanssa. Valtasimme Saanan huipun useiden muiden tuntureiden lisäksi.

Vaikka matkaa tehdään koirien ehdoilla tulee pitkällä matkalla vastaan tilanteita, jolloin me ihmiset asioimme paikoissa, joihin koirat eivät pääse. Silloin sähköauton eduksi nousee etähallittava jäähdyttävä ilmastointi. Pystyimme helposti laittamaan auton pysäköityämme auton infotainmentista välittömän jäähdytyksen päälle samalla kun poistimme varashälyttimen sisätilavalvonan käytöstä. Mobiilisovelluksella pystyn valvomaan etänä jäähdytyksen päällä olemista ja tarvittaessa käynnistämään uudestaan. ID-sarjan sähköautoissa pysäköintijäähdytys pysyy nykyisillä ohjelmistoilla 30 min kerrallaan päällä.

Tilaa takana oli niin hyvin, että sinne voi aina jättää myös vesikupin koirille. Koirilla olikin matkamme ajan oikeastaan luxus-aikaa isäntiensä kanssa kotia viileämmissä oloissa uusia asioita jatkuvasti kokien.

On kuitenkin syytä selkeästi informoida muita ihmisiä koirien hyvistä oloista pysäköidyssä ilmastoidussa sähköautossa. Meillä oli tuulilasilla ja etuistuimilla asiasta kahdella kielellä kertovat A4-laput puhelinnumerollani varustettuna ja säästyimme muiden ihmisten ylireagoinneilta.

Vahva suositukseni siis kaikille autoileville koiratalouksille: tutustu ja hae rohkeasti koeajolle sähköautoja.

https://www.autotie.fi/tien-sivusta/sahkoautoileva-motoristi/autoileva-koiratalous--vahva-suositus-ostaa-sahkoauto

  
  • @Topi27 kirjoitti:
    Autoileva koiratalous: vahva suositus ostaa sähköauto

    Koirien kanssa pitkää matkaa tehdessä on hyvä pitää taukoa noin kerran tunnissa ja tämä erityisesti houkutteli valitsemaan pieniä teitä. Ajoimme länsirannikkoa Kilpisjärvelle, sieltä Nuorgamiin ja itärajaa alas etelään. Löysimme runsaasti mukavia ulkoilupaikkoja koiriemme kanssa. Valtasimme Saanan huipun useiden muiden tuntureiden lisäksi.

    Tilaa takana oli niin hyvin, että sinne voi aina jättää myös vesikupin koirille. Koirilla olikin matkamme ajan oikeastaan luxus-aikaa isäntiensä kanssa kotia viileämmissä oloissa uusia asioita jatkuvasti kokien.

    On kuitenkin syytä selkeästi informoida muita ihmisiä koirien hyvistä oloista pysäköidyssä ilmastoidussa sähköautossa. Meillä oli tuulilasilla ja etuistuimilla asiasta kahdella kielellä kertovat A4-laput puhelinnumerollani varustettuna ja säästyimme muiden ihmisten ylireagoinneilta.

    toivottavasti muistitte päästää koirat uloskin lapin reissun aikana, tai no, kukin tyylillään...
    meillä koira pärjää 3-4 tuntiakin yhtä soittoa kyydissä, kuten kuskikin, siksi premium diesel, ei tarvi tankata lapissa kertaakaan...tai seisoa siinä type2 latauslaitteen edessä hoomoilasena keskellä yötä. ps. hierovat ja jäähdyttävät etuistuimet on kuskin mieleen.. ilmastointi meillä on kotonakin..

      2
  • muokattu 12.10.2021 12:11

    Kertoo aika paljon verrokeista, jos parin tonnin painoisen pystyperäisen crossoverin 543 litran tavaratila on mainitsemisen arvoinen.

    Lemmikkieläin on sen tasoinen ilmastokatastrofi, että kenneliä pitävän onkin syytä tasapainottaa päästöjään sähköautoilulla.

    Briteillä oli tästä hauska ajatusleikki. Kotipihallaan oli kuvattuna nelihenkinen perhe, V70 ja koira. Kysymyksenä oli millä laillisella muutoksella perhe alentaa päästöjään tehokkaimmin. Päättelyketju meni siten, että talon polttaminen on laitonta samoin perheenjäsenten surmaaminen. Volvon voisi hävittää laillisesti, mutta ei kannata, koska koiran hävittämällä saa päästöjä alas enemmän.

    Tämä ei taida ratketa toisiamme syyllistämällä koska me kaikki länsimaiset ihmiset kulutamme liikaa tavalla tai toisella.

      1
  • Amerikkalaisessa ohjelmassa koiria ja etenkin kissoja kohdellaan ja kuljetetaan kuin kuninkaallisia ja rahaa upotetaan virikkeisiin ja muihin vailla rajoja.

    Itselleni tulee mieleen kun näin kissalle tarjottavan (pyyntialuksessa) tonnikalaa! -Heittäkää se kissa mereen ja päättäkööt keskenään kuka syö kenet.

    Kissojen ja koirien päästöt ovat hyvin pieniä verrattuna ’sivistyneeseen’ ihmiseen. Ruoka jota tarjotaan voi olla tai pääosin on länsimaalaisille ihmisille kelpaamatonta, jäljelle jää vain energian polttoarvo.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit