Tutkimustulos: Täyssähköisten autojen paloherkkyyttä liioiteltu – ongelma koskee enemmän hybridejä
Yhdysvalloissa julkaistu tuore tutkimustulos osoittaa, että täyssähköautot syttyvät huomattavasti harvemmin tuleen kuin muut ajoneuvot. Hybridiautot ovat sen sijaan selvästi alttiimpia syttymään tuleen kuin perinteiset polttomoottoriautot.
JAA
KOMMENTIT
Tuleen syttyneen sähköauton sammuttaminen on vaikeampaa kuin polttomoottoriautojen, mutta tutkimuksen mukaan sähköautojen palot ovat harvinaisia.
Tuleen syttyneen sähköauton sammuttaminen on vaikeampaa kuin polttomoottoriautojen, mutta tutkimuksen mukaan sähköautojen palot ovat harvinaisia. KUVA: FABRIZIO BENSCH / REUTERS
Kari Ylänne
12.1. 8:45
YHDYSVALLOISSA tapahtuneita autopaloja koskevan tutkimuksen teki vakuutussuosittelijasivusto Autoinsurance EZ. Se analysoi Yhdysvaltain kansallisen liikenneturvallisuuslautakunnan (NTSB) ja liikennetilastoja kokoavan Bureau of Transportation Statisticsin (BTS) tiedot ja havaitsi, että sataatuhatta ajoneuvoa kohden hybridiajoneuvoille sattuu keskimäärin 3 474 tulipaloa. Vastaavan otoksen perusteella 1 530 polttomoottoriautoa syttyy syystä tai toisesta tuleen. Sähköautojen paloja rekisteröidään samassa otannassa ainoastaan 25 kappaletta.
Lue lisää: GM kutsuu 73 000 sähköautoa tarkistuksiin paloriskin takia – ”Pysäköikää ulkotiloihin”
– Näiden tietojen perusteella sähköajoneuvot eivät syty läheskään niin paljon kuin uutiset väittävät, selittää Autoinsurance EZ:n Rachel Bodine.
– Hybridiautot näyttävät olevan altteimpia tulipaloille, seuraavaksi polttomoottoriajoneuvot.
Autoinsurance EZ:n tutkijoiden mukaan sekä hybridi- että täyssähköajoneuvojen palovaaraan liittyneet takaisinkutsut koskivat kaikki akkuongelmia. Tutkijat päättelivät, että tulipalot johtuvat enimmäkseen akkuongelmista eikä sähköjohdotusongelmista.
Koska polttomoottori on edelleen Yhdysvalloissa ylivoimaisesti suosituin, liki 200 000 tulipaloa rekisteröidään vuodessa bensiini- ja dieselkäyttöisille autoille. Polttomoottoriautojen palovaaraan liittyvät lukuisat takaisinkutsut johtuvat polttoainevuodoista, sähköoikosulkuista ja lukkiutumattomista jarrujärjestelmistä.