Maailman nopein sähköauton lataus: Tyhjä akku täyteen kuudessa minuutissa

0 kommenttia

Uutta teknologiaa sähköautoille kehittävä Voltempo on lanseerannut HyperCharging-latausjärjestelmän, jonka sanotaan olevan maailman nopein.

HyperCharging -järjestelmä voi tarjoilla peräti 1000 kilowatin lataustehot, mikä on liki kolme kertaa enemmän kuin mikään vastaava järjestelmä, kertoo yhtiön tiedote ja traffictecnologytoday.com.

HyperCharging on suunniteltu niin, että järjestelmä kykenee lataamaan myös seuraavan sukupolven sähköautoja yhtä lailla kuin nykyisiä autoja. Nopeimmillaan – jos auton omat latausominaisuudet sen sallivat – akut voi saada täyteen jopa kuudessa minuutissa eli aikaa kuluu saman verran kuin polttomoottoriauton tankkaukseen.

– Jos auto tarvitsee 350 kilowatin tehoja, laturi lataa virtaa tällä teholla. Jos se tarvitsee vain 50 kilowatin tehoja, niin laturi lataa sillä teholla. Järjestelmä lataa autoa aina kyseisen auton maksimiteholla ja se mahdollistaa kuorman tasauksen jopa 26 autolle yhtä aikaa, kertoo Voltempon kehitysjohtaja Michael Bradbury Iltalehdelle.

Järjestelmä sopeuttaa lataustehon myös lataustilanteen mukaan.

– Kun tyhjää akkua aletaan ladata, niin se vaatii paljon tehoja. Tehon tarve vähenee latauksen edistyessä ja silloin keskusyksikkö jakaa energiaa autoihin vaaditun mukaisesti vain tarvittavia määriä.

– Jos kysyntä ylittää tarjonnan, tekoälymme laskee, kuinka teho jaetaan, jotta kuljettajille ei aiheudu haittaa. Testeissä on todettu, että jaettavaa tehoa voidaan vähentää noin 22 prosentilla niin, että latausaika pitenee vain 60 sekunnilla, kertoo Bradbury.

HyperCharging -latausjärjestelmä sopii hyvin esimerkiksi huoltoasemille tai yritysten autolaivueiden lataamiseen.

Huoltoasemien elämää latausjärjestelmä voi elvyttää tekemällä näistä kustannustehokkaita latausasemia, joista tankataan sähköä polttoaineen sijasta.
Latausjärjestelmä muodostuu modulaarisista elementeistä ja sen on valmistajan mukaan jopa 70 prosenttia nopeampi asentaa kuin nykyiset järjestelmät ja lisäksi asennus on 30 prosenttia halvempaa.

HyperCharging lataa yhtä lailla raskaan liikenteen autoja kuin pieniä henkilöautojakin.

Järjestelmä voi ottaa virtaa vastaan niin kansallisesta sähköverkosta kuin myös vihreän energian lähteistä kuten aurinkovoimaloista.

Ensimmäiset demoversiot HyperCharging -järjestelmä voi nähdä Voltempon Birgminghamin teknologiakeskuksessa jo nyt.

Käyttöön ensimmäinen latausasema ehättää sekin jo maaliskuussa 2022, jolloin ensimmäinen asema otetaan käyttöön Tyseleyn energiapuistossa Birminghamissa.

– Me olemme todella innoissamme tästä järjestelmästä, joka on valmiina myös tulevaisuuden tarpeisiin. Se antaa yrityksille mahdollisuuden aloittaa varovasti ja laajentaa toimintaa, kun sitä vaaditaan. Lisäksi järjestelmä on valmis myös seuraavan sukupolven sähköautoihin, sanoi energiapuiston johtaja David Horsfall tiedotteessa.

https://www.iltalehti.fi/sahkoautot/a/054e761c-25e2-4977-9b67-a9bf87821bf6

  
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit