Tänä talvena ihan uusi asia minulle. Vaimon auton alle lumeen on kolme, tai neljä kertaa ilmestynyt keltavihreitä tippoja. Ensin luulin, että autosta on vuotanut jotakin, vaikkei mitään tuon väristä nestettä siinä olekaan. Tutkin auton pari kertaa huolella, mitään vuotoja ei ole.
Sitten huomasin yhdistää tietyt ajot ja noiden tippojen ilmestymisen. Autolla on ajettu kura-, eli suolakelillä erästä päätietä ja jätetty auto yöksi parkkiin lumen päälle, aamulla auton alla on keltaisia, tai keltavihreitä jälkiä, lähes neonvärisiä. Mitä märempi suola-sohjokeli, sitä enemmän.
Googlettamalla löysin, että noita ihmetellään sekä Suomessa, että muuallakin (lumi)maailmassa.
Tänään löysinkin kaksikin selitystä. Tämä mielestäni järkevämpi:
Zinc, when hot and in the presence of iron and a catalyst, creates yellow zinc oxide in the form of crystals. The connection is the catalyst - salt water - or compacted snow with road salt mixed in. If the snow is able to touch the exhaust heat shields and the exhaust pipes at the same time, the chemical reaction between the two dissimilar metals creates the bright yellow crystals.
En ole tuollaista aiemmin havainnut, vaikka jo vuosikymmeniä olen autoilla ajellut.