IPCC ja yhteiskäyttöautot vs yksityisautot

0 kommenttia

IPCC:n raportin (Iso kuva, TM9/22) mukaan ongelma on siinä, että autot eivät ole yhteiskäytössä. Siis olisi tehokkaampaa, jos ajoneuvoa käyttäisi useampi ihminen. Mielestäni tässä on nyt mennyt puurot ja vellit sekaisin.

Kimppakyyti on aina liikkuvien ihmisten keskinäisen sopimus siitä, että mennään yhdessä samanaikaisesti. Siihen ei vaikuta millään tavalla kulkuneuvon omistusmuoto. Liikkuminen syntyy tarpeesta, ei omistamisesta, samoin kuin päästötkin. Pihassa seisova oma auto ei saastuta sen enempää kuin parkkipaikalla seisova yhteisautokaan.

Se, missä yhteiskäytöllä tai yksityisomistuksella on merkitystä, on puhtaasti talouskysymys. Nyt siis puhutaan auton käytöstä ilmaston kannalta. Yhteiskäyttöautojen määrän lisääntyminen vähentää toki auton valmistuksen päästöjä (edellyttäen, että yksityisautojen määrä vähenee), mutta ei liikkumisen päästöjä.

Olen itse käyttänyt muutamia kertoja vuodessa yhteiskäyttöautoa (pakettiauto). Joka kerta olen joutunut noutamaan sen omalla yksityishenkilöautolla (etäisyydet, sää, mahdolliset mukana kuljetettavat tavarat jne). Totuus lienee kuitenkin se, ettei yhteiskäyttö välttämättä vähennä yksityisomistusta.

Täten ainoa todellinen vaikutus on vain sillä, että ostamme vähäkulutuksisia autoja ja pyrimme karsimaan turhia ajoja.

  
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit