Miten eri haarukkaöljyn viskositeettii muuttaa keulan iskunvaimennusta?

0 kommenttia

Tiedän, että paksumpi öljy on jäykempää ja ohuempi herkempää - mutta kuinka suuren vaikutuksen eri viskositeetit saavat keulassa aikaan? Tämä on olennaista silloin kun keulan stefat ja öljyt vaihdetaan. Yleensä vanhaa öljyä moottoripyörän keulasta ei käsittääkseni saa pois muutoin, kuin purkamalla taas keula uudestaan. Valmistajat joilla on tarjolla "Fork oil" tyyppisiä keulaöljyjä merkitsevät oman brändinsä tuotteet esim. 2,5W, 5 W, 10 W ja 20W, joissa isompi luku on paksumpaa antaen kovemman keulan samassa pyörässä. Joku väittää, että öljymäärä vaikuttaa myös; jos normisti menee 7,5 dl ja aluksi kokeilee 6 dl per putki, niin kuinka paljon löysempi keula on? Lisätä kaiketi voi haarukkaöljyä, jolloin saa jäykemmäksi heilahduksenvaimennuksen eli iskarin. Toisen valmistajan 10W sattaa olla viskositeetiltaan 50 (Motorex) ja toisen 36 (Motul) lämpötilassa 40C. Olkaa tarkkana! Kuka erottaa ajosta sen, onko keulassa 5W tai 20W? Miten suuren eron huomaa? Keula niiaa enemmän jarrutuksessa? Kova keula varmaan hakkaa sormille? Itsellä Aprilia CapoNord, johon keulastefat menossa vaihtoon ja mietin mikä viskositeettiarvo antaisi "pehmeän" ajomukavuuden, mutta ei liian löysää.

  
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit