Jarruihin tulee ilmaa

1 kommentti

Eli 2005 Honda FRV jarruihin tulee ilmaa.

Oireet alkoivat jokin aika sitten, poljin painui melkein pohjaan mutta kovettui pumppaamalla, jarrunesteet vaiheettiin ja tilanne parani hetkeksi. Poljin ei kuitenkaan mennyt yhtä pehmeäksi kuin edellisellä kerralla. Nyt ilmattiin uudelleen ja poljin toimii tällä hetkellä normaalisti.

Pääsylinteriä en lähtisi vaihtamaan ennenkuin on jonkinlainen varmuus, että vika todella on siinä. Mutta kuntoonhan nämä pitää saada.

Voiko jarruihin jäädä ilmaa huollon yhteydessä? En ole siis tehnyt itse vaan ihan ostopalveluna.

Eli jos jarrut alkavat oireilemaan uudelleen, kannattaako suoraan tilata tuo pääsylinterin vaihto?

  
  • muokattu 20.02.2023 14:08

    Ducaton kytkimessä on vastaava tyyppivika. Kun autolla ajaa, työsylinteri lettaa ilmaa nesteen tilalle ja poljin painuu seuraavan kerran poljettaessa pohjaan. Jos poljinta nostaa ja polkee useamman kerran, järjestelmä taas (itse)ilmaantuu ja toimii normaalisti. Autolla voi ajaa, mutta hiukan haasteellista se on.

    Noiden oireiden lisäksi neste likaantuu, kun työsylinterin tiiviste hajoaa ja siirtyy lian ohella nesteeseen. Vaikea ongelma hyväksyttäväksi, nestepaine pysyy, mutta ilma tulee silti sisään. Työsylinterin vaihdolla kuitenkin korjaantuu. Halpa osa ja helppo vaihtaa, mutta on vaihdelaatikon sisällä eli päivän työ.

    Vitossa oli sellainen toiminta, että jarrupoljin painui pohjaan, jos sitä vain painoi. Polkimen päästämällä toimi normaalisti. Tuo liittyy varmaankin absiin, joko vika tai ominaisuus.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit