Tekniikka ja Talous uutisoi:
"Magneettijuna leijui tavallisella rautatiellä – Ilman kitkaa nopeudet voivat nousta jopa 550 km/h:een"
Jäin miettimään mitä tapahtuu jos matkalla on kurvi? Eiköhän junan ohjaus olisi vieläkin vaikeampaa kuin auto vesiliirossa. Ehkä magneettikenttää voi säätää niin voimakkaasti, että juna pysyy kiskojen yläpuolella?
Eipä taideta magleviä ohjata junasta käsin muuta kuin nopeutta. Radan magneettikentät pitävät junan suunnitellulla kurssilla ja fyysinen kosketus rataan on vain varalla. Tiedä mikä uutisen takana on, ehkä osa matkasta leijuttaisiin ja osa mentäisiin perinteisesti pyörillä. Tuskin tuosta enää kuullaan, jutussahan kaivattiin vielä ihan perustekniikkaa.
Vesiliirrossa olevaa autoa ei voi ohjata, koska se on vesiliirrossa ja kitka oikeaan tienpintaan puuttuu.